بهار فصل سبزیجات تازه و نوبرانه‌ای مانند ریواس، کنگر و... است. پس خوب است در این فصل از این سبزی‌ها که علاوه بر خواص بسیارشان، حسابی خوشمزه و خوش‌خوراک هستند استفاده بیشتری ببریم. نعناع و جعفری از سبزیجاتی است که در تمام فصول روی پیشخوان سبزی‌فروشی‌ها، چرخ دستفروش‌ها و صدالبته فریزر خانه‌ها پیدا می‌شود، ولی همه شما دوستان می‌دانید بهتر است برای پخت غذاها از نعناع و جعفری تازه استفاده کرد تا غذایی پرخاصیت‌تر و خوشمزه‌تر برای افراد خانواده فراهم کنیم. نعناع و جعفری بهاری هم که دیگر جای خود دارد.
کد خبر: ۵۵۸۱۵۹

خورش نعناع جعفری و گوجه‌سبز

این روزها دیگر در بازار گوجه‌سبز به‌وفور یافت می‌شود و قیمت آن هم خیلی زیاد نیست. شما می‌توانید با گوجه‌سبز غذایی خوشمزه برای افراد خانواده بپزید. برای تهیه این غذا دو عدد پیاز متوسط را خلالی کرده و درون روغن سرخ کنید تا طلایی شود. حالا نیم تا یک کیلو نعناع جعفری را بعد از پاک‌کردن و شست‌وشو، خرد کرده و درون روغن سرخ کنید وقتی که سبزی سرخ شد، نوبت گوشت یا مرغ است. در این غذا می‌توانید از مرغ یا گوشت استفاده کنید. در ضمن می‌توانید مرغ و گوشت را سرخ کنید یا این‌که بدون سرخ‌کردن درون غذا بریزید. بعد از ریختن مرغ یا گوشت مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به غذا اضافه کنید. وقتی که مرغ یا گوشت نیم‌پز شد نوبت گوجه‌سبز است؛ گوجه‌ها را خوب شسته و دم آنها را بگیرید و درسته داخل خورش بریزید. نمک غذا را هم ریخته و بگذارید تا بجوشد و مرغ یا گوشت آن کاملا بپزد. برای این‌که خورش شما به روغن بیفتد در آخر پخت، شعله را کمی زیاد کرده و در قابلمه را بردارید تا خورش آماده شود.

خورش نعناع جعفری و چاغاله بادام

برای تهیه این غذا اول پیازها را خلالی خرد کرده و درون روغن سرخ کنید. حالا نوبت گوشت است. گوشت را هم درون روغن تفت داده تا آب آن کشیده شود. حالا مقداری چاغاله بادام را که خوب شسته و دم آنها را گرفته‌اید داخل خورش بریزید و کمی تفت دهید. مقداری آب به محتویات قابلمه اضافه کرده و بگذارید تا بجوشد و گوشت آرام‌آرام بپزد. نعناع جعفری را هم بعد از شست‌وشو و خشک‌شدن، خرد کرده و درون روغن تفت دهید تا آب سبزی گرفته شود، ولی مراقب باشید رنگ آن تغییر نکند. وقتی که گوشت خورش نیم‌پز شد ،سبزی‌های سرخ شده را به آن اضافه کرده و نمک و فلفل غذا را هم بریزید. برای ترشی این غذا بهتر است از آبغوره یا آبلیمو استفاده کنید.

خورش ریواس

ریواس از گیاهانی است که در فصل بهار به صورت خودرو رشد می‌کند. این گیاه در بازار هم به‌وفور یافت می‌شود. ریواس طعمی ترش دارد و از آن شربت هم تهیه می‌کنند. برای تهیه خورش ابتدا دو یا سه عدد پیاز متوسط را خلالی خرد کرده و درون روغن سرخ کنید. وقتی که پیازها طلایی شد حالا نوبت گوشت است؛ گوشت را به پیاز اضافه کرده و سرخ کنید. نعناع جعفری را هم بعد از پاک‌کردن و شستن خوب خرد کنید و درون ظرفی جداگانه سرخ کرده و بعد همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه و مقداری آب داخل گوشت بریزید و بگذارید بجوشد تا گوشت بپزد. ریواس‌ها را بشویید و پوست بکنید و به طول دو یا سه سانتی‌متر خرد کرده و کنار بگذارید. وقتی که گوشت خورش کاملا پخته شد، نمک و ریواس‌ها را هم داخل خورش بریزید و بگذارید تا کمی بجوشد. یادتان باشد خورش را هم نزنید، زیرا ریواس بسیار لطیف است و زود له خواهد شد. همچنین چون ریواس ترش است این خورش نیازی به ترشی ندارد، ولی اگر خورش را ترش‌تر می‌پسندید، مقداری آبلیمو یا آبغوره داخل خورش بریزید و همچنین اگر می‌خواهید خورش شما کمی شیرین‌تر شود، مقداری شکر داخل خورش بریزید. این خورش را می‌توانید بدون نعناع جعفری هم طبخ کنید. در هر دو صورت خورش بسیار خوشمزه‌ای خواهید داشت.

خورش کنگر

یکی دیگر از سبزی‌های خودرو در دشت و صحرا کنگر است. این گیاه بسیار پرخاصیت و غذای آن هم بسیار خوشمزه خواهد شد. کنگر دارای تیغ‌های بسیاری است و باید موقع تمیز‌کردن آن بسیار مراقب دست‌های خود باشید تا با تیغ‌های کنگر دچار صدمه نشود. برای تهیه خورش کنگر بعد از این‌که کنگرها را پاک کرده و شستید آنها را درشت خرد کنید و درون روغن تفت بدهید. بعد از تفت‌دادن کنگرها آنها را از درون روغن بیرون آورده و تعداد دو یا سه عدد پیاز را خلالی خرد کرده و درون روغن سرخ کنید. بعد نوبت گوشت است که آن را هم باید سرخ کنید. نعناع جعفری را هم بعد از خرد‌کردن سرخ کنید و درون خورش بریزید. زردچوبه، فلفل سیاه و آبلیمو یا آبغوره را فراموش نکنید. بعد از این‌که گوشت‌ها نیم‌پز شد نوبت کنگر است کنگرها را داخل خورش بریزید و بگذارید تا بپزد و غذا جا بیفتد. خورش کنگر را می‌توانید بدون سبزی نعناع جعفری هم تهیه کنید.

مرضیه عالمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها