چهاردهمین دوره بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا از بیست و یکم تا بیست و هشتم اردیبهشت در دهوک عراق برگزار می‌شود. در این بازی‌ها تیم‌های پتروشیمی بندرامام و فولادماهان اصفهان، نمایندگان بسکتبال باشگاهی ایران هستند که با تیم‌هایی از لبنان، عراق و اردن دیدار می‌کنند. بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا در شرایطی برگزار می‌شود که فیبا ـ آسیا هنوز بازی نهایی مرحله نهایی باشگاه‌های آسیا در فصل قبل را برگزار نکرده است.
کد خبر: ۵۵۷۹۸۱
غیبت بزرگان و انگیزه تازه واردها

اول قرار بود پتروشیمی بندرامام با مهرام، تیم‌های قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ برتر باشگاه‌های ایران روانه بازی‌های غرب آسیا شوند، اما انصراف مهرام باعث شد فولادماهان جایگزین این تیم شود. مهرام، قهرمان دو دوره بسکتبال باشگاه‌های آسیا و قهرمان پنج دوره لیگ برتر ایران، در رقابت‌های فصل پیش دوم شد، با این حال از همان ابتدا برای شرکت در بازی‌های دهوک اعلام آمادگی کرد. تجربه آسیایی این تیم بین تیم‌های ایرانی باعث شد دوباره امید نتیجه‌گیری بسکتبال ایران در این پیکارها پررنگ شود، اما مسائل مالی و به تبع آن ناکامی در مذاکرات برای استخدام بازیکن خارجی، مهرام را از گردونه رقابت‌های بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا خارج کرد. آنها حتی با مصطفی هاشمی برای هدایت تیم در این رقابت‌ها صحبت کرده بودند. هاشمی در طول فصل بازی‌های لیگ برتر جای خود را به مهمت بچیروویچ داده بود، اما به نظر می‌رسید با اتمام لیگ برتر و قرارداد سرمربی اسلوونیایی تیم ملی، مهرامی‌ها تمایلی برای تمدید قرارداد بچیروویچ نداشتند و از این رو دوباره سراغ هاشمی رفتند. با کناره‌گیری مهرام، فولادماهان تیم سوم لیگ برتر بسکتبال جایگزین تیم تهرانی شد تا پس از سال‌ها مرکزنشینان در عرصه رقابت‌های بسکتبال باشگاه‌های آسیا بی‌نصیب بمانند.

پتروشیمی بندرامام در بازی‌های لیگ برتر بسکتبال، روند آرام و بی‌سروصدایی را در پیش گرفت و این روند را تا قهرمانی در لیگ ادامه داد. در روزهای بعد از لیگ برتر و در شرایطی که تیم جنوبی باید برای بسکتبال غرب آسیا آماده می‌شد، بازهم سر و صدایی از این تیم بلند نشد و آنها در آرامش، کارهای مربوط به آمادگی و هماهنگی برای جام باشگاه‌های غرب آسیا را از سر گرفتند. پتروشیمی بندرامام می‌خواهد بازیکنان خارجی خود را تغییر دهد. سانی بچیروویچ و جابر ابراهیم بازیکنانی که در لیگ برتر در قهرمانی پتروشیمی بندرامام نقش داشتند، از این تیم جدا می‌شوند تا تیم جنوبی با دو بازیکن تازه وارد خارجی به جنگ رقبای غرب آسیا برود.

پتروشیمی بندرامام بر خلاف فولادماهان اصفهان تجربه چند دوره شرکت در بازی‌های غرب آسیا را در فعالیت‌های باشگاهی خود دارد، اما در هیچ دوره‌ای این تیم به نتایج مطلوبی نرسیده است. در بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا مجوز ورود به مرحله نهایی را تیم‌هایی از یک کشور به‌دست می‌آورند که بتوانند در پایان، بالاتر از تیم هموطن خود قرار بگیرند. به این معنا که اگر پتروشیمی یا فولادماهان هر کدام در بازی‌های دهوک در بالاترین رتبه بایستند، به عنوان نماینده باشگاه‌های ایران در مرحله نهایی شرکت می‌کنند، بنابراین بازی مستقیم تیم‌ها از یک کشور در سرنوشت صعود آنها بسیار اهمیت دارد. در حالی که فولادماهان مدعی است با تیمی کاملا ایرانی در رقابت‌های غرب آسیا شرکت می‌کند با وجود این، پتروشیمی بندرامام بازیکنان خوب خارجی دارد که تقابل احتمالی این تیم‌ها در عراق برای علاقه‌مندان به بسکتبال قابل توجه است.

هاشمی: نبودنم به نفع بسکتبال است

مصطفی هاشمی، سرمربی سابق تیم بسکتبال مهرام که همراه این تیم در سه فینال باشگاه‌های آسیا و پنج فینال باشگاه‌های غرب آسیا حاضر بوده است، از اتفاقاتی که به کناره‌گیری مهرام از بازی‌ها منجر شده است دل‌خوشی ندارد. او که یک فصل را بیرون از لیگ برتر ایران گذراند، می‌گوید: دوست داشتم تیمی با نفرات ایرانی را در غرب آسیا هدایت کنم. مهرام می‌توانست در این پیکارها شرکت کند و نتایج خوبی هم بگیرد، اما در نهایت این سهمیه را به فولادماهان واگذار کرد. حتما خیری در این کار بوده و فولادماهان نیز از تیم‌های شایسته بسکتبال ایران است که می‌تواند از این فرصت به نفع بسکتبال ایران و باشگاه فولادماهان استفاده کند. هاشمی که برای بازی‌های غرب آسیا دوباره به باشگاه مهرام فراخوانده شده بود، اکنون با انصراف مهرام از این بازی‌ها، سرنوشت نامعلومی دارد. او می‌گوید:برنامه مربیگری ام در این فصل نیز مشخص نیست شاید یک فصل دیگر باید بیرون باشم. شاید بیرون ماندن من به نفع بسکتبال است!

فولادماهان متحول شده در دهوک

فدراسیون بسکتبال دیر به فولادماهان خبر کناره‌گیری مهرام را اطلاع داد، اما محمد رضا ساکت می‌گوید یک ماه قبل از اعلان فدراسیون بسکتبال، او بازی‌های غرب آسیا را پیش‌بینی کرده بود به همین دلیل تیمش آمادگی حضور در این باز‌ها را دارد. مدیرعامل باشگاه فولادماهان می‌گوید: فدراسیون بسکتبال در نامه‌ای به شورای برون‌مرزی وزارت ورزش و جوانان، تیم‌های فولاد ماهان و پتروشیمی بندرامام را به عنوان نمایندگان ایران معرفی کرده است. پس از دریافت این نامه، جلسه اضطراری در باشگاه فولاد ماهان تشکیل دادیم تا شرایط را بررسی کنیم. حتی نماینده‌ای به دهوک فرستادیم تا بررسی‌های لازم را برای رزرو هتل انجام دهد و اطلاعاتی از وضع رقابت‌ها در اختیارمان بگذارد. فولادماهان اصفهان در دو سالی که در بسکتبال ایران فعالیت دارد، تاکنون دو بار در لیگ برتر به مقام سوم رسیده و یک بار در بازی‌های بین‌المللی امارات شرکت کرده است. این تیم در اولین اقدام‌های خود سعید ارمغانی، مربی ایرانی مقیم مجارستان را به خدمت گرفت تا در کنار محسن صادق‌زاده، سرمربی فولادماهان کادر فنی تیم را تقویت کند. از طرفی استخدام صمد نیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی ملی‌پوشان تیم مهرام به عنوان بازیکنان کمکی نیز در دستورکار برنامه‌های اولیه تیم اصفهانی قرار داشت.

حدادی در فهرست تیم‌های ایرانی

با پایان گرفتن رقابت‌های فصل عادی بسکتبال NBA صحبت بر سر این‌که کدام تیم، حامد حدادی را در اختیار می‌گیرد، داغ‌داغ است. پتروشیمی بندرامام و فولادماهان اصفهان دو تیم ایرانی رقابت‌های غرب آسیا به دنبال حدادی هستند و به گفته ساکت مدیر باشگاه فولادماهان، حضور حدادی در تیم‌های ایرانی هیچ منعی از سوی NBA ندارد چون بازی‌های فینیکس که حدادی عضو این تیم است، در NBA به پایان رسیده است. هوشنگ مرمزی‌زاده، سرپرست تیم پتروشیمی بندرامام نیز از تمایل این تیم برای به خدمت گرفتن حدادی سخن می‌گوید. با وجود این، بازی حدادی در تیم‌های ایرانی حتی اگر بازی‌های NBA برای او به پایان رسیده باشد منوط است به مذاکره باشگاه‌های خواهان حدادی با باشگاه فینیکس تا این باشگاه نظر نهایی خود را درباره بازیکن ایرانی‌اش اعلام کند. بر اساس قوانین فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) تیم‌های باشگاهی فقط در مسابقه‌های ملی باید بازیکنان خود را در اختیار تیم‌های ملی خود قرار بدهند که این قانون شامل تیم‌های باشگاهی نمی‌شود، بلکه به توافق دو باشگاه بستگی دارد. در هر حال مرمزی‌زاده ادامه می‌دهد: پتروشیمی سعی دارد با قدرت کامل در این رقابت‌ها شرکت کند. حریفان قدری در عراق حاضر می‌شوند که رقابت با آنها دشوار است. هم‌اکنون فولادماهان اصفهان دیگر نماینده ایران نیز شرایط خوبی دارد و با ترکیبی قدرتمند راهی عراق می‌شود. امیدوارم دو نماینده ایران بتوانند عملکردی قابل قبول داشته باشند.

غیبت قهرمانان

با وجود زمان کم تا آغاز بازی‌های غرب آسیا هنوز معلوم نیست تیم‌های شرکت‌کننده با چه ترکیبی روانه این بازی‌ها می‌شوند. تنش‌های سیاسی و بحران‌های داخلی برخی کشورها حضور نمایندگان باشگاه‌های سرشناس بسکتبال غرب آسیا را در پرده ابهام قرار داده است. دهوک، استان کردنشین عراق است، اما تحولات سیاسی در این کشور در دل برخی بازیکنان خارجی که قصد عزیمت به این کشور را دارند، هراس ایجاد می‌کند. نمونه‌اش باشگاه مهرام است که به دلیل ناآرامی‌های عراق، نتوانست با بازیکنان آمریکایی کنار بیاید! وضع تیم‌های سوریه‌ای با سابقه خوب در بسکتبال باشگاه‌های آسیا نیز در دهوک مشخص نیست یا الریاضی لبنان قهرمان سال 2011 که از حضور در این رقابت‌ها انصراف داده است تا بسکتبال غرب آسیا پیش از آغاز دوره چهاردهم، سنگینی نبودن تیم‌هایی مانند مهرام و الریاضی را حس کند.

محمد رضاپور ‌‌/‌‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها