نامزدهای انتخابات قبل از وعده دادن قانون اساسی را بخوانند

لقمه بردارید در حد دهان

گمانه ‌زنی ‌های انتخاباتی 2

ائتلاف 5 نفر وکیل و وزیر

در میان چهره‌های اصولگرایی که خود را برای انتخابات آماده می‌کردند؛ ائتلافی پنج‌گانه شکل گرفت که همه اعضای آن قبلا اعلام کرده بودند به هیچ وجه از بازی انتخابات کنار نخواهند کشید. ائتلاف 5گانه حاصل دور هم جمع شدن «محمد حسن ابوترابی» و «محمدرضا باهنر» نایب رئیس اول و دوم مجلس فعلی، «منوچهر متکی» و «مصطفی پورمحمدی» وزرای برکنار شده دولت احمدی‌نژاد و «یحیی آل اسحاق» وزیر بازرگانی دولت هاشمی بود.
کد خبر: ۵۵۵۹۳۴
ائتلاف 5 نفر وکیل و وزیر

ائتلاف این پنج سیاستمدار که ورود هر یک از آنها به بازی انتخابات با بحث‌های فراوانی همراه بود؛ علامت تعجبی را در ذهن تحلیلگران سیاسی بوجود آورد که براستی هدف این افراد از مطرح کردن نام خود برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری چه بوده است و چرا بعد از اعلام حضورهای جنجالی، این افراد به سرعت اقدام به تشکیل ائتلاف کردند؛ ائتلافی که مبنای سیاسی تشکیل دهنده آن نشان می‌دهد، می‌توانست با ائتلاف سه گانه به وحدت برسد.

آنچه ائتلاف پنج نفره را جالب توجه می‌کند حضور چهره‌های قدیمی اصولگرایی در این ائتلاف است؛ چهره‌هایی که در همه سال‌های اخیر موازی و یا در حاشیه سایر چهره‌های اصولگرا قرار داشته‌اند؛ از دیگر نکات قابل توجه این ائتلاف پنج نفره نوع نگاه آنان نسبت به دولت فعلی است؛ در این ائتلاف دو وزیر که توسط محمود احمدی نژاد عزل شدند و محمدرضا باهنر که از منتقدان جدی دولت بوده است در کنار محمد حسن ابوترابی قرار گرفته‌اند که در سال‌های اخیر همواره مدافع دولت در مجلس و برطرف کننده اختلاف احمدی‌نژاد با نمایندگان بوده است.

سناتور باهنر، گزینه ائتلاف پنج نفره خواهد بود؟

25 سال است که در مجلس حضور دارد؛ به گفته خودش در نوشتن 20 برنامه بودجه برای کشور دخیل بوده است؛ محمد رضا باهنر با سابقه‌ترین نماینده مجلس است که از دوره دوم مجلس شورای اسلامی در دستگاه قانونگذاری حضور داشته و تنها یک دوره یعنی مجلس ششم غایب بوده است. او که حالا نمایندگی مردم تهران را بر عهده دارد در دوره‌های اول از استان کرمان برای انتخابات نامزد می‌شد.

محمدرضا باهنر که مردم او را با نام برادر شهیدش می شناسند متولد سال 1331 کرمان است؛ مدرک تحصیلی او مهندسی معماری و کارشناسی ارشد اقتصاد است. او از اعضای مؤثر جامعه اسلامی مهندسین است و بیشتر مردم او را با نام مهندس باهنر می‌شناسند. باهنر که چندین دوره در هیأت رئیسه مجلس حضور داشته است، حالا حدود 8 سال سابقه فعالیت بعنوان نایب رئیس مجلس را در کارنامه خود دارد؛ او علاوه بر اینها سالها رئیس کمیسیون تلفیق بودجه بوده و در تدوین برنامه‌های توسعه نیز نقش داشته است.

باهنر پیش از این دوره انتخابات و در انتخابات قبلی، بارها گفته بود که بسیاری از او خواسته‌اند نامزد ریاست‌جمهوری شود، اما او مجلس را مؤثرتر می‌داند؛ شاید همین اظهار نظرها و همیشه در پشت پرده بودن این چهره سیاسی باعث شد تا اعلام حضور او در انتخابات کمی عجیب به نظر برسد.

وزیر منتقد در میان ائتلاف برای شکست دولت

مصطفی پورمحمدی را بیشتر با دوران مسئولیت او در وزارت کشور می‌شناسند؛ سیاستمداری 53 ساله‌ کرمانی که مرداد 1384 از سوی محمود احمدی‌نژاد برای رای اعتماد به مجلس معرفی شد و سه سال در این منصب ماند تا از سوی رئیس‌جمهور از این منصب عزل شد و به سازمان بازرسی رفت.

پورمحمدی در یکی دو سال اخیر به عنوان یکی از جدی‌ترین منتقدان دولت معروف بوده است؛ او که تجربه سال‌ها حضور در وزارت اطلاعات و نهادهای اجرایی دیگر را دارد تا پیش از این چهره‌ای کمتر شناخته شده به عنوان یک منتقد بود و بیشتر یک سیاستمدار اصولگرای مخالف اصلاحات مطرح بود.

مصطفی پورمحمدی سال‌های زیادی را بعنوان دادستان انقلاب در قوه قضائیه بوده است؛ البته او عضویت در هیأت علمی دانشگاه امام صادق را نیز در کارنامه خود دارد و از سال 79 تا به امروز در این دانشگاه مشغول تدریس است.

پورمحمدی که از مدتی پیش سفرهای استانی خود را آغاز کرده است؛ با صراحت اعلام می‌کند که در رقابت انتخابات حاضر خواهد بود؛ از همین رو حضور او در ائتلافی که گفته می‌شود قرار است یک نماینده از میان 5 نفر به میدان مبارزه بفرستند؛ عجیب به نظر می‌رسد.

فعالیت انتخاباتی وزیری که در مأموریت عزل شد

منوچهر متکی را بیشتر افراد با داستان برکناری ناگهانی او در سنگال به یاد می‌آورند؛ اتفاقی که به زعم بسیاری از مردم رفتاری ناپسند با یک شخصیت بین المللی ایران بود و باعث خدشه به اعتبار کشور شد؛ حالا منوچهر متکی نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران است؛ متکی یکی از چهره‌های دستگاه دیپلماسی بود که در سالهای اواخر دهه شصت بعنوان عضو تیم مذاکره کننده ایران در جریان تصویب قطعنامه ۵۹۸ حضور داشت.

متکی که ریاست ستاد تبلیغاتی علی لاریجانی را در انتخابات سال 84 بر عهده داشت؛ در دوره اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از سوی او به عنوان وزیر امور خارجه به مجلس معرفی شد؛ او پیش از قرار گرفتن در صدر دستگاه دیپلماسی نماینده مجلس شورای اسلامی بود. وی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ وزیر امور خارجه ایران بود و در نهایت به خاطر انتقاداتی که به شخص رئیس‌جمهوری داشت هنگام یک مأموریت کاری و در زمانی که مشغول مذاکره با مقامات سنگالی بود از مقام وزارت برکنار و از سوی همان مقامات از ماجرای برکناری خود باخبر شد.

متکی نیز از جمله افرادی بود که تأکید کرده بود به هیچ عنوان در جریان رقابت‌های انتخاباتی کنار نخواهد کشید؛ از همین رو وقتی موضوع تشکیل ائتلاف پنج گانه مطرح شد بسیاری از این اعلام موضع وی تعجب کردند؛ حتی در این میان برخی اخبار مبنی بر دعوت متکی از محسن رضایی برای پیوستن به ائتلاف نیز به گوش رسید؛ اخباری که نشان می‌داد متکی به دنبال ایجاد وحدت بیشتر در جریان‌های اصولگرایی است.

وزیر دیروز هاشمی در ائتلاف امروز اصولگرایان

یحیی آل اسحاق که مهمتریت سابقه اجرایی او به دوران وزارتش در کابینه علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی بر می‌‌گردد؛ سیاستمدار اقتصاددانی است که سابقه‌ای ۳۰ ساله در مدیریت اقتصاد ایران دارد، او درسال ۱۳۶۰ با تصدی مدیریت مرکز تهیه و توزیع منسوجات به دولت پیوست و به عنوان معاون حبیب الله عسگراولادی در وزارت بازرگانی مشغول به کار شد. هاشمی رفسنجانی در سال 1372 او را به عنوان وزیر بازرگانی دولت خود برگزید.

آل‌اسحاق در میان چهره‌های سیاسی کشور به‌عنوان مدافع اقتصاد آزاد به شمار می‌رود؛ او در طول سال‌های گذشته به دلیل اهتمام به عقاید اقتصاد آزاد در بازار، به یکی از چهره‌های شاخص طرفدار بخش خصوصی بدل شده است. او دو بار در سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۹ در انتخابات اتاق های بازرگانی شرکت کرد و موفق شد به عنوان نماینده بخش خصوصی وارد اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران شود.

حضور یحیی آل اسحاق در گردونه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، زمانی آغاز شد که حزب مؤتلفه از او به‌عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 92 یاد کرد و خود او نیز در یک کنفرانس خبری که روز  22 اسفند ماه 91 برگزار شد؛ اعلام کرد به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم وارد عرصه انتخابات خواهد شد.

ابوترابی فرد؛ شیخی که برای وحدت می‌آید

«سید محمدحسن ابوترابی‌فرد»، که مردم نام او را در کنار نام برادر مرحومش «سید علی‌اکبر ابوترابی» سید الاسرای ایرانی بیاد می‌آورند؛ در حال حاضر نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ایران است. او پیش از این نماینده مردم قزوین و آبیک در ششمین، هفتمین و هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی بود که در نهمین دوره انتخابات از تهران نامزد شد و به مجلس رفت.

ابوترابی فرد در سال ۱۳۴۷ با انتقال اعلامیه‌های امام خمینی(ره) از عراق به عربستان سعودی، فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد. در اواخر دهه ۴۰ با سفر به جنوب لبنان به همکاری با مصطفی چمران پرداخت و بعد از انقلاب به مسئولیت عقیدتی و سیاسی وزارت دفاع انتخاب شد؛ او در سال ۱۳۸۴ به عضویت جامعه روحانیت مبارز تهران درآمد. او عضو هیئت حل اختلاف سران قواست و در سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی نیز نایب رئیس بوده است.

ابوترابی فرد که شخصاً آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ۹۲ اعلام کرد تا پیش از این اعلام موضع، در میان نامزدهای احتمالی انتخابات حضور نداشت؛ زیرا تشکیلات حمایت کننده از وی یعنی جامعه روحانیت مبارز به صورت تلویحی حمایت خود را از مصطفی پور محمدی دیگر گزینه حاضر در این ائتلاف اعلام کرده بود؛ ابوترابی در سخنانی اعلام کرد که برای وحدت بیشتر در میان اصولگرایان و آماده کردن مقدمات خلق حماسه سیاسی وارد انتخابات شده است.

مهدی جلیلی-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
۰
۰
جالبه برای خدمت به مردم هم آدم باید گاوبندی كنه پس تو ایران دموكراسی نیست بلكه هركی بهتر ببنده اون برنده است
شعار
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
در شعارهایتان از حذف شركت های تامین نیرو و جذب كارگران به بدنه دولت داشته باشید بدانید خیل عظیم كارگران قراردادی و شركتی با شما خواهند بود . موفق باشید

نیازمندی ها