هرچند وعده های سال گذشته اجرایی نشد، اما سازمان چای برای افزایش قیمت چای و قرارداد با کارخانجات اعلام آمادگی کرده است

برگ سبز چای امسال روی دست چایکاران نمی​ماند؟

برداشت برگ سبز چای امسال، در حالی از حدود یک هفته دیگر در استان‌های شمالی کشور آغاز می‌شود که هنوز بخشی از مطالبات سال گذشته چایکاران پرداخت نشده است و در همین حال سازمان چای کشور از آمادگی این سازمان برای عقد قرارداد با کارخانجات چای و خرید محصول امسال چایکاران خبر می‌دهد. این در حالی است که براساس قراردادی در سال گذشته یک شرکت خصوصی متعهد به پرداخت بدهی چایکاران شده بود تا برگ سبز چای را از چایکاران خریداری کند.
کد خبر: ۵۵۵۶۷۹

ماجرای ورود بخش خصوصی از این قرار است که به‌دنبال پرداخت‌ نشدن بدهی چایکاران و مشکلاتی که در این زمینه برای آنها ایجاد شده بود، سازمان چای کشور، آذرماه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با بخش خصوصی به مدت 5 سال امضا کرد تا برگ سبز چایکاران را به قیمت مناسب خریداری کند. این شرکت قول داد تا بدهی 20 میلیارد تومانی چایکاران را تا بیست و دوم بهمن‌ماه 91 پرداخت کند، ولی متاسفانه موفق به پرداخت آن نشد تا این که سازمان چای کشور خود 12 میلیارد تومان از این بدهی را پرداخت کرد و اکنون هشت میلیارد تومان از طلب چایکاران باقی‌ مانده است. پس از این اتفاق مدیران سازمان چای کشور دوباره اعلام کردند که برای انعقاد قرارداد خرید چای با کارخانجات، افزایش قیمت خرید و پرداخت مطالبات باقیمانده چایکاران آماده هستند.

علی محرر، رئیس سازمان چای کشور در این باره به ایرنا گفت: تاکنون با ده کارخانه قرارداد منعقد شده است تا نسبت به خرید برگ سبز چای کشاورزان اقدام کنند.

وی از تمام واحدهای چایسازی خواست برای دوره بهره‌برداری امسال نسبت به عقد قرارداد اقدام کنند. به گفته محرر حدود 180 کارخانه چای در استان‌های گیلان و مازندران کار عمل‌آوری و تبدیل برگ سبز چای به چای خشک را به‌عهده دارند که از این تعداد، 150 واحد فعال است.

پرداخت مطالبات چایکاران؛ دوم اردیبهشت

رئیس اتحادیه چای کشور نیز درخصوص پرداخت مطالبات باقی‌مانده کشاورزان چایکار استان‌های گیلان و مازندران به جام‌جم گفت: براساس گفته رئیس سازمان چای کشور و همچنین پیگیری و وعده آقای رهبری، نماینده مردم گیلان در مجلس، قرار شده که این مطالبات تا روز دوشنبه، دوم اردیبهشت پرداخت شود.

ایرج هوسمی درخصوص ورود سازمان چای کشور به بحث خرید چای از کارخانجات و وضع شرکت سرمایه‌گذاری صدرا دراین خصوص افزود: این شرکت که سال گذشته متعهد شده بود در تمام مراحل برداشت،‌ فرآوری، فروش و ... در کنار سازمان چای کشور و چایکاران باشد، به تفاهم‌نامه‌ عمل نکرد و از سرمایه‌گذاری در بخش چای کشور منصرف شد.

وی تصریح کرد: شرکت صدرا در واقع سرمایه‌ای نداشت و می‌خواست از طریق وام و تسهیلات کلانی که از بانک دریافت می‌کند، بدهی چایکاران را پرداخت و در این زمینه سرمایه‌گذاری کند که موفق به دریافت وام‌ها و تسهیلات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری از بانک‌ها و تعهد به قرارداد خود نشد و به همین دلیل از قرارداد انصراف داد.

هوسمی با بیان این که شرکت صدرا ریالی از طلب چایکاران را پرداخت نکرد، گفت: تاکنون فقط سازمان چای کشور از محل اعتبارات دولتی یا دریافت وام از بانک‌ها توانست بخشی از طلب چایکاران را پرداخت کند.

رئیس اتحادیه چای کشور با بیان این که از پنجم اردیبهشت بهره‌برداری از برگ سبز چای در لاهیجان و فومنات آغاز می‌شود، به قیمت خرید این برگ‌ها اشاره کرد و یادآور شد: طی آخرین مصوبه خرید که از سوی دولت به استاندار گیلان ابلاغ ‌شده، قیمت برگ سبز چای درجه یک، 1200 تومان و برگ سبز چای درجه دو، 650 تومان تعیین شده است.

واگذاری اختیارات به استاندار به نفع چایکاران

تصمیم‌گیری‌های کلان درخصوص چای تاکنون به‌عهده دولت بوده که به عقیده کارشناسان اقتصادی، بخش دولتی طی سال‌های گذشته نتوانسته است کارنامه قابل قبولی در این خصوص ارائه کرده و بویژه خرید تضمینی و پرداخت چایکاران را بدرستی هدایت کند. شاید همین مساله که به افزایش روزافزون مشکلات چایکاران منجر شده است،‌ موجب شد تا حدود ده روز پیش تمام اختیارات دولت درباره چای از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به استاندار گیلان واگذار شود؛ ‌اتفاقی که به عقیده کارشناسان رونق و بهبود وضع چایکاران را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران کشور با بیان این که تصمیمات کلان و مهمی مانند بحث واردات و صادرات،‌ تعیین قیمت خرید برگ سبز و اعطای وام و تسهیلات به کشاورزان در بخش چای تاکنون از سوی هیات دولت و در شورای عالی اقتصاد به تصویب می‌رسید و از طریق دولت به استاندار و سازمان چای کشور ابلاغ می‌شد، به جام‌جم می‌گوید: اکنون این اختیارات به استاندار واگذار شده که این امر بی‌شک تاثیر مثبتی در روند چایکاری و زندگی چایکاران برجا خواهد گذاشت، چرا که یک مسئول محلی آگاهی بیشتری از وضع هزینه‌ها و زندگی کشاورزان استان دارد و بر همین اساس تصمیمات بهتری برای آنها می‌گیرد.

هوسمی با بیان این‌که تاکنون قیمت خرید برگ سبز چای در تهران تعیین می‌شد، می‌افزاید: این در حالی است که مسئولان دولتی آگاهی درستی از میزان هزینه‌ها از زمان کشت تا برداشت و رساندن برگ سبز چای به کارخانه نداشتند و قیمت مصوب آنها، قیمت منصفانه‌ای نبود که همین بی‌توجهی‌ها و بی‌خبری‌ها، موجب شد تا چایکار سال به سال فقیرتر شود.

به گفته وی قیمت کنونی 1200 تومان برای برگ سبز درجه یک و 650 تومان برای برگ سبز درجه دو نیز شفابخش نیست و فقط از مرگ چایکار و چایکاری جلوگیری می‌کند و امید است با تفویض اختیارات به استاندار در جهت کمک به چایکاران در این قیمت نیز تغییراتی ایجاد شود تا کشاورزان از این فقر و فلاکت خارج شوند.

هوسمی انجام اموری همچون خرید برگ سبز از کشاورزان ، نظارت در خرید و برداشت محصول، نظارت در فرآوری برگ سبز در کارخانجات، بررسی مرغوبیت چای خشک‌شده و نظارت بر بسته‌بندی چای را از جمله وظایف سازمان چای کشور عنوان می‌کند که همچنان به عهده این سازمان است.

صادرات 53 هزار تن چای سنواتی

در همین حال مدیرعامل اتحادیه بازرگانان و صادرکنندگان چای کشور در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این که نگرانی مهمی اکنون بر وضع چای حاکم است که دستگاه‌های نظارتی نیز پیگیر آن هستند، اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی گیلان در حال اقدام به فروش چای‌ سنواتی است.

قاسم رضاییان با بیان این که سازمان تعاون روستایی بدون این که مشورتی صورت دهد از سال 84 تا 88 حدود 53 هزار تن چای سنواتی و انبار شده غیراستاندارد این نهاد را بارها به مزایده گذاشت که البته جلوی آن گرفته شد، تصریح کرد: اخیرا تعدادی افراد از صاحبان انبارها اقدام به خرید چای سنواتی تعاون روستایی کردند و حتی با حمل آن به برخی کارخانه‌های چای برای فرآوری قصد صادرات آن را دارند که نگرانی بیشتر از بابت مصرف این چای در داخل کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها