محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت ترکیبات بزاق مصنوعی با استفاده از شیره گیاه آلوئه ورا شدند.
کد خبر: ۵۵۳۷۳۸
«بزاق مصنوعی» در کشور ساخته شد

این بزاق مصنوعی با تلاش دکتر امید رجبی، دانشیار گروه شیمی و شیمی دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایمان نایبی و جمشید خان چمنی طراحی و ساخته شده است.

دکتر رجبی با اشاره به این که کاهش و یا قطع بزاق یکی از عارضه‌ها و مشکلات بیماران مبتلا به سرطان های سر و گردن به شمار می‌رود، گفت:‌ کمبود ترشح بزاق منجر به عفونت، پوسیدگی دندان، کاهش کیفیت زندگی و از بین رفتن حس چشایی در این دسته از بیماران می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های تامین بزاق بیماران استفاده از بزاق‌های مصنوعی ترکیبات سلولزی، دارویی است.

رجبی اظهارداش: بر اساس بررسی‌های انجام شده، گیاه آلوئه ورا، دارای شیرابه مناسبی برای تهیه بزاق است که با تلاش محققان بهترین نوع فرمول از نظر رنگ، قوام و مقاومت میکروبی طراحی شد و بر روی بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به این که در حال حاضر، داروهای بزاق مصنوعی از خارج از کشور تامین می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ تولید این دارو نقش مؤثری در جلوگیری از خروج ارز ایفا می کند. همچنین نسبت به نمونه‌های خارجی علاوه بر این که بر پایه گیاهی است، پایداری و طعم بهتری دارد.

دانشیار گروه شیمی و شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص برنامه‌ریزی برای تولید تجاری این دارو اظهارداشت: هم اکنون در حال تاسیس یک شرکت دانش بنیان دارویی در دانشگاه هستیم که پس از راه اندازی این شرکت مراحل تولید تجاری این دارو نیز انجام می‌شود.

رجبی تصریح کرد:‌ این دارو در حال حاضر به صورت موردی برای بیماران سرطانی بیمارستان امید مشهد مورد استفاده قرار می‌گیرد.(ایسنا)
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها