رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد:

الزام خودروسازان به رعایت استاندارد یورو 4

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به عقب‌ماندگی ده ساله خودروسازان از استانداردهای جهانی، اظهار کرد: خودروسازان اروپایی ده سال است که از استاندارد یورو 4 استفاده کرده و تا سال 2014 به استاندارد یورو 6 می‌رسند، اما خودروسازان ایرانی هنوز از استاندارد یورو 2 استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۵۵۳۶۱۵

علی‌محمد شاعری با بیان این‌که استاندارد یورو 2 در مقایسه با استاندارد یورو 4 دو برابر آلودگی ایجاد می‌کند، به ایسنا، گفت: 70 درصد آلودگی کلانشهرهای کشور مانند تهران نیز مربوط به خودرو و سوخت است که برای کاهش آن چاره‌ای جز ارتقای استانداردها نداریم.وی ادامه داد: هر زمانی که حرف از استانداردسازی می‌شود خودروسازان سوخت، ارز و مشکلات مالی را بهانه می‌کنند در صورتی که مدام قیمت خودروهای بی‌کیفیت را افزایش می‌دهند و متاسفانه می‌بینیم که سالانه تعدادی از هموطنان به دلیل همین مساله جان خود را از دست می‌دهند.قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که سلامت مردم اولویت اول نظام جمهوری اسلامی است، افزود: دستیابی به محیط‌زیست مطلوب از رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده و در چشم‌انداز 1404 نیز یکی از اصول اساسی و حیاتی کشور است، بنابراین نمی‌توانیم به بهانه تولید بیشتر و اشتغالزایی آن را نادیده بگیریم.

شاعری با بیان این‌که هم‌اکنون 30 درصد خودروهای تولید داخل با استاندارد یورو 4 صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: خودروسازان به غیر از ایران‌خودرو و سایپا به تعهدات خود عمل کرده‌اند اما این دو شرکت طبق معمول از تعهدات قانونی خود سر باز زده و به دنبال گرفتن یک مهلت شش‌ماهه هستند.

وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست و استاندارد و نیروی انتظامی با این مهلت موافق نیستند. اما این خودروسازان برای قصور و کوتاهی خود به دنبال تعویق مهلتشان در طرح جامع کاهش آلودگی هوا و دور زدن قانون هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها