
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در جلسه روز چهارشنبه سوال نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از وزیر صنعت، معدن و تجارت بررسی شد. سوال آمیرآبادی دلایل افزایش قیمت خودروهای تولید داخل بود.
این سوال با حضور وزیر در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شده بود اما نماینده از پاسخ های وزیر قانع نشده بود و عنوان کرده بود که خودروسازان داخلی در ماه های پایانی سال عرضه خود را کم کردند تا قیمت ها را بالا ببرند و با سازمان حمایت به هماهنگی برسند به همین دلیل باید این سوال در صحن علنی مجلس بررسی شود.
غضنفری در ابتدای دفاعیات خود با بیان این که صحبت های ما به هیچوجه حمایت از مدیران خودروسازی داخلی نیست، گفت: خودروسازان باید به افزایش کیفیت و پایین آوردن قیمت هایشان فکر کنند.
وی با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی کشور در شرایط بسیار حساسی قرار دارد، گفت: ما نگران حفظ بقای این صنعت هستیم زیرا به دلیل عدم تامین نقدینگی و ارز مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور دچار مشکلات فراوانی شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اشتغال یک میلیون و 100 هزار جوان در صنعت خودروسازی و قطعه سازی گفت: ارزش افزوده خودروسازی در ایران 20 درصد است و رتبه صنعت خودروسازی ما در جهان در سال 90 رتبه 13 بوده اما سال گذشته این صنعت شرایط بسیار بدی را گذرانده و امروز از رتبه مان در جهان اطلاعی نداریم.
وی تصریح کرد: در سال 90 خودروسازان 25 هزار میلیارد تومان فروش خودروی داخلی داشتند که برای این میزان فروش 5.5 میلیارد دلار ارز دریافت کردند. به عبارت دیگر 24 درصد صنعت خودروسازی ما پیش از افزایش قیمت ارز از ارز ارزان استفاده می کرد اما زمانی که قیمت ارز بالا رفت وابستگی خودروها به قیمت ارز موجب افزایش متفاوت قیمت خودروها شد.
غضنفری در ادامه به تحلیل افزایش قیمت خودرو در نیمه اول و دوم سال 91 پرداخت و گفت: در نیمه اول سال 91 ما با تغییر در قیمت ارز مواجه بودیم که ارز مرجع برای خودروسازان تامین نشد و قیمت ارز برای خودروسازان 200 درصد افزایش داشت.
وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه خودروسازی گفت: درصد است که خودروسازی در بخش هایی خودکفاست و مواد اولیه خود را نیز از داخل تامین می کند این در حالی است که قیمت فولاد در سال گذشته 36 درصد، مس 28 درصد، آلومینیوم 33 درصد، پلیمر 28 درصد افزایش داشت و افزایش قیمت این مواد اولیه در قیمت تمام شده خودرو تاثیرگذار بود.
وزیر صنعت ادامه داد: با ادامه روند افزایش قیمت ها و بدهکار شدن شرکت های خودروساز به شرکت های تولید کننده مواد اولیه خودروسازان تصمیم به کاهش 40 درصدی تولید خود گرفتند.
وی با بیان اینکه مصوبه دولت مبنی بر تامین نقدینگی خودروسازان از طریق بانک ها نیز به دلیل کمبود منابع اجرا نشد گفت: با توجه به این شرایط حساس سازمان حمایت با افزایش 10 درصدی قیمت خودروها در مهرماه موافقت کرد.
غضنفری در خصوص علت افزایش قیمت ها در نیمه دوم سال 91 گفت: ما امیدوار بودیم مشکلات خودروسازان با افزایش 10 درصدی قیمت ها حل شود اما با افزایش مجدد قیمت مواد اولیه مثل فولاد به 57 درصد، مس به 49 درصد، آلومینیوم 59 درصد و پلیمر 57 درصد موجبات افزایش مجدد قیمت خودرو فراهم شد.
وی تصریح کرد: با ایجاد مشکلات جدید برای خودروسازان دولت موافقت کرد خودروسازان در حاشیه قیمت بازار خودروی خود را به فروش برسانند و به تدریج قیمت ها را کاهش دهند و برخی با دلالی خودروی ارزان خریده و گران به فروش می رساندند. این افزایش قیمت ها مورد انتقاد مجلس و رئیس جمهور قرار گرفت.
وزیر صنعت و معدن ادامه داد: در حال حاضر مقرر شده است شورای رقابت و شورای حمایت خودروها را قیمت گذاری کند. بنابراین قیمت گذاری خودروها توسط خودروسازان متوقف شده و ما منتظر اعلام قیمت های جدید هستیم.
وی با بیان اینکه ما در یک اقتصاد باز حرکت می کنیم گفت: در سال گذشته تقریباً قیمت همه کالاها افزایش یافت. برخی کالاها ماند روغن خلام کاملاً وارداتی بودند و برخی کالاها مانند فولاد نیمه وارداتی هستند، برخی کالاها نیز برخی اجزایشان وارداتی است اما برخی کالاها مثل پسته اصلاً وارداتی نیستند و تولید کننده به قیمت صادرات پسته را در داخل به فروش می رساند.
غضنفری با تاکید بر اینکه ما باید به سمت ارز درونزا حرکت کنیم گفت: سال گذشته جلوی صادرات نفت گرفته شده و مشکلاتی برای تامین ارز داخل به وجود آمد به عبارت دیگر در سال 91 کاری فراتر از هدفمندی انجام شد و ارز 1100 تومانی به 2500 تومان افزایش یافت تا وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد و ارزآوری درونزای اقتصاد را در دستور کار خود قرار دهیم تا بتوانیم از تولیدات داخلی ارز به دست آوریم.
وی با بیان یا که سازمان حمایت قیمت خودروها را بر اساس ارز مبادلاتی تصویب می کند گفت: تا پایان فروردین ماه و یا اوایل اردیبهشت ماه قیمت های جدید اعلام می شود و این خبر خوش را به مردم می دهم که قیمت های جدید به مراتب پایین تر از قیمت خودروسازان است.(مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد