در حالی که روزهای آغاز سال نو با تعطیلی و عید دیدنی و سفرهای برون‌شهری رونق گرفت، دنیای سینما بیش از هر هنر دیگری به فعالیت خود ادامه داد. شاید برای همین است که می‌گویند سینما تعطیلی ‌ندارد و همیشه بیدار است. سینما در فروردین 92، با وقایع تلخ و شیرین زیادی همراه بود، از این بین آنچه بیش از همیشه متاثرکننده بود، مرگ برخی اهالی سینما بود. از سوی دیگر اکران پنج فیلم جدید نوروزی بر پرده سینماهای کشور و اعلام آمار فروش روزبه‌روز آنها توسط سایت‌های مختلف خبری، داستان رقابتی تازه را در شلوغ‌ترین فصل اکران روایت می‌کرد.
کد خبر: ۵۵۲۵۰۵

درگذشتگان

چند سالی است که در ایام نوروز خبرهای تلخی از درگذشت هنرمندان و اهالی فرهنگ می‌شنویم، کسانی که عمری را صرف سینما و هنر کرده‌اند. دوم فروردین امسال هوشنگ کاووسی منتقد شناخته شده سینمای ایران در 90 سالگی درگذشت. او که اصطلاح «فیلمفارسی» را برای نخستین‌بار بر سر زبان‌ها انداخت، سال‌ها در عرصه نقد سینما فعال بود. در مراسم ختم این منتقد سینما با وجود تعطیلات نوروزی، سینماگران شناخته‌شده‌ای شرکت کردند و او را نمونه بارز یک منتقد خواندند.‌ عسل بدیعی بازیگر سی و شش ساله سینما و تلویزیون هم در ایام نوروز درگذشت. او که با فیلم سینمایی «بودن یا نبودن» به کارگردانی کیانوش عیاری به سینما راه یافته بود، در سال‌های اخیر کم‌کار بود و فعالیت اندکی در سینما داشت. بدیعی در زمان حیات خود فرم اهدای عضو را پر کرده بود و پس از فوت قلب، کلیه‌ها و کبدش اهدا شد. بدیعی در فیلم‌های سینمایی «هفت پرده»(فرزاد موتمن)، «دست‌های آلوده»(سیروس الوند)، «از صمیم قلب»(بهرام کاظمی)، «شمعی در باد»(پوران درخشنده)، «پروانه‌ای در مه»(محمد‌جواد کاسه‌ساز) و «سربلند»(سعید تهرانی) بازی کرده است.‌در این روزها همچنین روت پراور جهابوالا و فی کانین (فیلمنامه‌نویسان هالیوودی)، راجر ایبرت (منتقد شناخته شده هالیوودی)، ریچارد گریفیث (بازیگر بریتانیایی) و خسوس فرانکو (کارگردان سینما) هم درگذشتند.

اکران‌های نوروزی

اکران‌های نوروزی 92، آنچنان که پیش‌بینی می‌شد با فیلم‌های میلیاردی متعدد روبه‌رو نشد. امسال هم مانند اکران سری اخراجی‌ها، فیلم تازه مسعود ده‌نمکی «رسوایی» توجه مردم را به خود جذب کرد، اما این توجه آنقدر نبود که رکورد اخراجی‌ها را بزند. رسوایی به فروش دو میلیارد تومانی رسید و فیلم‌های بعدی «تهران 1500» با یک میلیارد و یکصد میلیون، «حوض نقاشی» با 900 میلیون، «رژیم طلایی» با 200 میلیون و «قاعده تصادف» با 150 میلیون تومان، نوروز را پشت سر گذاشتند. این در حالی است که سینماداران، اقبال ویژه‌ای به اکران رسوایی نشان می‌دهند و یکی، دو سالن سینما هم فیلم‌های خود را با این فیلم تغییر داده‌ است. این امر باعث اعتراض تهیه‌کنندگان دیگر فیلم‌ها شده و آنها شرایط اکرانشان را نابرابر می‌دانند.

دیگر رویدادها

از دیگر وقایع ریز و درشتی که طی تعطیلات ابتدای سال رخ داد، می‌توان به این تیترها اشاره کرد: قطعی شدن اکران «برف روی کاج‌ها» پس از «قاعده تصادف»، ساخت مستند بلند سه‌بعدی «بعد از درخشش» به کارگردانی نادر طریقت، انتشار عکس جدید فریبرز عرب‌نیا در نقش شهید چمران، بازدید محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور از پشت‌صحنه فیلم جهانگیر الماسی، گلایه عزت‌الله انتظامی از بی‌توجهی به مرحوم هوشنگ کاووسی در زمان حیاتش، تعویق اکران «عشق» به نفع فیلم‌های داخلی، اعلام برگزاری هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی اسکار دوازدهم اسفند 1392، کسب عنوان پرفروش‌ترین فیلم اکران آمریکای شمالی توسط انیمیشن «خانواده کرود»، احتمال بازدید رئیس‌جمهور از پشت صحنه فیلم سینمایی «لاله»، سفر جواد شمقدری به عراق، اکران نشدن فیلم سه‌بعدی «آقای الف» به دلیل آماده نبودن سالن‌های نمایش دهنده، ساخته شدن ادامه انیمیشن موفق «در جستجوی نمو»، صدور پیام تسلیت باراک اوباما به مناسبت درگذشت ‌ راجر ایبرت‌، ساختن مدرسه برای افغانی‌ها توسط آنجلینا جولی و شایعه مسلمان شدن این بازیگر، ساخته شدن قسمت چهارم «پارک ژوراسیک» توسط کالین ترورو، زندانی شدن سانجی دات (بازیگر هندی) به اتهام همکاری در بمبگذاری، اهدای جایزه جشنواره فریبورگ سوئیس به فیلم «این یک رویاست»، بالا رفتن احتمال کسب اسکار توسط اصغر فرهادی برای فیلم جدیدش، پایان تدوین فیلم «مهمان داریم» کار جدیدی از محمدمهدی عسگرپور، سوءقصد به حمید فرخ‌نژاد و علی رام‌نورایی، اکران فیلم «نفوذی» در لبنان و انتشار اولین عکس از فیلم «ژاسمن آبی» ساخته وودی آلن که در سکوت خبری ساخته شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها