توصیه های بهداشتی را جدی بگیرید

احتمال افزایش مسمومیت غذایی در روز 13 فروردین

روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی طی اطلاعیه ای با اعلام احتمال افزایش ابتلا به مسمومیت های غذایی در روز 13 فروردین، در این خصوص توصیه های ویژه ای به مردم ارایه کرد.
کد خبر: ۵۵۱۳۳۳
احتمال افزایش مسمومیت غذایی در روز 13 فروردین

در این اطلاعیه آمده است: در روز 13 فروردین، با توجه به حضور گسترده هموطنان در تفرجگاه ها، پارک ها و جنگل ها، به دلیل کمبود امکانات، رعایت بهداشت فردی و عمومی تا حدودی کاهش یافته و احتمال ابتلا به مسمومیت های غذایی به ویژه در کودکان و سالمندان افزایش می یابد.

همچنین استفاده از آب رودخانه برای شستشوی دست و صورت و یا ظروف، می تواند بسیاری از بیماری ها را به فرد انتقال دهد.

در این اطلاعیه همچنین با اشاره به اینکه مسمومیت غذایی یک بیماری خفیف با علائم معمول شامل تهوع، استفراغ، انقباضات شکمی و اسهال است، آمده: این بیماری به طور ناگهانی پس از مصرف غذا و یا آب آلوده مشاهده می­ شود (حداکثر در 48 ساعت)، بسته به نوع و میزان آلودگی، شدت علائم متفاوت خواهد بود، در صورت آلودگی شدید مواد غذایی علائمی چون تب، لرز، مدفوع خونی، کم آبی بدن و آسیب به سیستم عصبی بدن مشاهده می شود.

براساس این اطلاعیه، علائم مسمومیت حتی می تواند به سرعت بروز کند بطوریکه 30 دقیقه پس از مصرف غذای آلوده و یا بسیار آرام طی چندین روز ظاهر شود.

در اطلاعیه روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی چند توصیه بهداشتی نیز به هموطنان عزیز شده است.

استفاده از آب های سالم و پاک مانند بطری های آب معدنی که پلمب شده اند و یا آب جوشیده از آن جمله است.

عدم استفاده از یخ مگر اینکه از سلامت آبی که از آن درست شده اطمینان داشته باشید.

اجتناب از مصرف شیر و لبنیات غیرپاستوریزه و خوردن میوه ها و سبزیجات خام مگر اینکه قابل پوست کندن باشند از جمله این توصیه ها است.

براساس این اطلاعیه، هموطنان عزیز از غذاهایی که فروشندگان دوره گرد می فروشند، پرهیز کنند، دست ها را با آب و صابون بشویند. و از خرید مواد غذایی که در کنار جاده فروخته می شود، خودداری کنند.

خودداری از مصرف سالاد و سبزیجات خام در رستوران ها و خریداری یخ از اماکن غیربهداشتی و جوشاندن غذاهای کنسروی به مدت 20 دقیقه قبل از مصرف از دیگر این توصیه ها می باشد.

در اطلاعیه روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی همچنین آمده است: در صورت مشاهده علائمی چون تهوع، ‌استفراغ و اسهال به اولین مرکز درمانی مراجعه فرمایید و در صورت مشاهده فردی که دچار مسمومیت های غذایی شده، از بیمار بخواهید به آرامی دراز بکشد و حتی الامکان استراحت نماید، و به او مایعات رقیق و فراوان بدهید. (آب، آبمیوه رقیق شده و یا چای کمرنگ) و در صورت بدتر شدن وضعیت بیمار با اور‍ژانس 115 تماس بگیرید و یا به پایگاه سلامت اورژانس 115 و یا سایر مراکز درمانی مراجعه فرمایید. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها