دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد معامله اسکناس نو

مقام معظم رهبری در خصوص استفتایی در مورد معامله اسکناس نو دیدگاه خود را بیان فرمودند.
کد خبر: ۵۴۹۱۵۲
دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد معامله اسکناس نو

خرید و فروش اسکناس نو در آستانه شب عید رونق گرفته و دلالان بازار سیاه اسکناس‌های تانخورده را به هر تعداد و با قیمت‌های بالا در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و هیچگونه محدودیتی برای فروش اسکناس نو به مشتریان ندارند.

معامله اسکناس نو در ایام نوروز در کشور ما رواج دارد. اینکه این موضوع به لحاظ شرعی چه حکمی دارد را خبرنگار مهر در استفتایی از دفتر مقام معظم رهبری جویا شده است که در ادامه از نظر می‌گذرد.

پرسش: آیا معامله اسکناس نو (خرید اسکناس با قیمتی بالاتر) که در ایام عید مرسوم است منع شرعی ندارد؟

پاسخ: در صورتی که معامله مذکور، به قصد جدی و با غرض عقلایی باشد مثل اینکه اسکناس‏ها از نظر کهنه و نو بودن با یکدیگر فرق داشته و یا دارای علامت‏های مخصوص بوده و یا نرخ آنها با یکدیگر، تفاوت داشته باشد، اشکال ندارد ولی اگر معامله، صوری و برای فرار از ربا بوده و در واقع برای دستیابی به سود پول باشد، شرعاً حرام و باطل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
كارمند بانك
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
۱
۰
یعنی این اسكناسها به چه ترتیب دست این دلالان می‌افتد ایا نمیشود انها رادر اختیار شعب بانك قرار داد تا بین همه متقاضیان ومردم تقسیم شود اینم حل بشه بد نیست !
امین
Netherlands
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
۱
۰
مملكت ایران بیشترین آسیب را از سودجویان و محتكران میخورد ، با یك مدیریت درست بانكی میشود پول نو بدون هیچ نزول را به دست ملت خوب و مظلوم ایران داد .
مسعود استوان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
۱
۰
ربا ربا است.از نظر امام خمینی وبنده حقیر این اعمال حیله ربا می باشد وحیله حرام را حلال نمی كند.

نیازمندی ها