حسن کاظمی قمی؛ رئیس هیأت ایرانی مذاکره‌کننده با آمریکا در موضوع عراق است؛ تجربه مذاکره‌ای که پس از انقلاب اسلامی ایران، برای کمتر دیپلمات ایرانی اتفاق افتاده است، پرونده امنیتی عراق، کشور تحت اشغال آمریکا موضوع مذاکره بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده‌ آمریکا بود و خط قرمز تیم مذاکره‌کننده‌ ایرانی نیز همین بود؛ مذاکره فقط درباره‌ عراق.
کد خبر: ۵۴۸۸۴۸
ناگفته‌های مذاکره آمریکا

کاظمی قمی در گفت وگوبا پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله خامنه ای درباره‌ تجربه‌های این مذاکره گفت:آمریکا که به فرانسه و آلمان اجازه‌ ورود به عراق را نداده بود، حالا اصرار می‌کرد که با ایران وارد مذاکره شود، شما شک نکنید که این نشان می‌داد آمریکا به دلیل سیاست‌های غلطش دچار یک شکست فاحش شده بود.بنابراین درخواست مذاکره از سوی آنها در این فضا شکل گرفت.

وی افزود: عراق درگیر بحران امنیتی ناشی از دو عامل اشغال و تروریسم بود. استراتژی جمهوری اسلامی ایران هم این بود که اگر قرار است امنیت در عراق برقرار باشد، باید حکومت این کشور بر اساس قانون اساسی عراق شکل بگیرد. به دلیل مصالح مشترکی که بین ایران و عراق وجود داشت، طبیعی بود که ایران خواسته‌ی عراقی‌ها را مبنی بر مذاکره با آمریکا اجابت کند.

کاظمی قمی تاکید کرد:از نظر هیأت حاکمه‌ی آمریکا، مذاکره یک ابزار است برای تحمیل اراده؛ همان‌گونه که آنها از ابزار لشکرکشی استفاده می‌کنند، عملیات روانی طراحی و اجرا می‌کنند یا فشار اقتصادی می‌آورند و همه‌ این‌ها ابزارهایی است در جهت تحقق اهدافشان.

وی گفت: آنهایی که امروزه عطش مذاکره با آمریکا را دارند، بدانند که این ماهیت آمریکا است وگرنه اگر مذاکره ابزاری باشد برای حل مشکلات بین دو کشور یا حل معضلات بین‌المللی، معلوم است که جامعه و نظام اسلامی از این حرکت دفاع می کند. واقعیت آمریکا اما این نیست و ما این تجربه را در افغانستان نیز به‌خوبی مشاهده کردیم.

کاظمی قمی یاد آورشد: پس از آغاز شکل‌گیری نظام سیاسی در افغانستان، رئیس‌جمهور آمریکا این‌گونه موضع گرفت که ایران محور شرارت است! این بعد از آن بود که ما در شکل‌دهی نظام افغانستان بسیار ایفای نقش کردیم. ببینید آمریکایی‌ها چگونه در برابر این کمک خالصانه‌ی جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دادند؟! حتی به جای آن‌که آمریکا بر نقش سازنده‌ی ما تأکید کند، ناسپاسی کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران محور شرارت است. این منطق آمریکایی‌ است.

 به جای تهدید، با ایران همکاری کنید

روزنامه آمریکایی فارین پالیسی با چاپ مقاله ای با عنوان«به جای تهدید، با ایران همکاری کنید»خطاب به مقام های آمریکایی و مذاکره کنندگان اروپایی با ایران نوشت:در سیاست بین الملل اهمیت دادن به تهدید یک دولت نشانه ضعف شماست .بر عکس ،زمانی که دولت ها و مردم رفتار خود را طوری تنظیم کنند که خواسته دیگران را در صورت برآورده شدن خواسته خودشان برآورده سازند در آن صورت، مساعدت و همکاری که سرشت موافقت نامه های تجاری ،مبادلات بازرگانی و بسیاری دیگر از انواع همکاری هاست، سابقه با ارزش ایجاد می کند.

در این مقاله آمده است:این مسأله همان چیزی است که دولت ایران قصد داشته به ما بگوید.مشی اساسی آنان در طول سال ها، این بوده است که آنها در شرایطی که اسلحه را روی سرشان نشانه رفته ایم وارد مذاکره نخواهند شد.یا همان گونه که آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم، در رد پیشنهاد های تازه برای گفتگو های مستقیم گفت:«در واقع توپ در زمین شماست.» آیا پیشنهاد مذاکره، زمانی که ما را تهدید می کنید و تحت فشار گذاشته اید، معنی دارد؟ شما اسلحه را به سوی ایران نشانه   گرفته اید و می گویید مایلید گفتگو کنید. ملت ایران از تهدید نمی ترسد.

فارین پالیسی می نویسد: چرا این همه  آدم های باهوش روشی را در قبال ایران در پیش گرفته اند که در ذاتاً با تناقض همراه است و بیش از یک دهه به طور دایم با شکست مواجه شده است ؟

 تقویت ائتلاف 3 گانه

عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به تلاش جامعتین برای جلوگیری از تکثر کاندیداها در جریان اصولگرایی و ایجاد اجماع در این جریان ، گفت: برنامه برای ایجاد وحدت یه اینگونه است که ائتلاف سه گانه تقویت شود و کسانی که زمینه رای آوری دارند و با ملاک های تعیین شده همخوانی دارند به این ائتلاف اضافه شوند و در نهایت یک نامزد از این مجموعه انتخاب شود.

حجت الاسلام رضا آشتیانی عراقی در گفت و گو با مهر، با اشاره به تلاش جامعیتن برای ایجاد وحدت در جریان اصولگرایی به منظور جلوگیری از تکثر نامزدهای این جریان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، اظهارداشت: جلساتی میان جامعیتن در این خصوص برگزار شده و تقویت ائتلاف سه گانه در دستور کار آنان قرار دارد.

تحلیل مشایی از یک پیام جنجالی

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با اشاره به پیام احمدی نژاد برای درگذشت چاوز گفت:احمدی‌نژاد با این پیام نشان داد که آقای چاوز به عنوان یک قهرمان انقلابی نگاهی آسمانی داشته است.

اسفندیار رحیم‌ مشایی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سؤالی درباره برخی انتقادات نسبت به پیام رئیس جمهور درباره درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا گفت:‌ ما باید این پیام را در مقیاس جهانی نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه باید ببینیم که این پیام می‌تواند چه آثاری در سطح دنیا داشته باشد تصریح کرد: آقای احمدی‌نژاد با این پیام نشان داد که آقای چاوز به عنوان یک قهرمان انقلابی نگاهی آسمانی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها