براساس قیمت‌های جدید برخی خودروها که دیشب اعلام شد، بهای پراید تا یک میلیون و تندر‌ 90 «E2» تا 950 هزار تومان کاهش یافت

جدول کاهش قیمت خودروهای داخلی

پس از مدت‌ها بلاتکلیفی سرانجام دیروز خودروسازان و دولت تکلیف قیمت‌های جدید خودرو را تا حد زیادی روشن کردند تا کاهش تا‌چهار میلیون تومانی قیمت‌ها قطعی و جداول قیمتی جدید برخی خودروها اعلام شود.
کد خبر: ۵۴۸۷۰۰

به گزارش خبرنگار ما، با این‌که دولت و خودروسازان در آخرین جلسه رسمی خود توافق کرده بودند قیمت خودرو آزاد و براساس هزینه‌های واقعی تعیین شود، اما رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود با انتقاد صریح از این مصوبه و قیمت‌های فعلی خودرو، تردیدهای بسیاری درباره اجرایی شدن آن ایجاد کرد. در‌مصوبه ابلاغی دولت آمده است که خودروسازان و سازمان حمایت باید اقدام به تعیین بهای محاسباتی خودرو کنند و اگر این قیمت پایین‌تر از قیمت بازار آزاد بود، مابه‌التفاوت آن اخذ و به خزانه واریز شود اما اگر قیمت محاسباتی بالاتر از قیمت آزاد بود، قیمت کارخانه به قیمت آزاد کاهش یابد. این مصوبه خودروسازان را که مدت‌ها از رشد هزینه‌ها تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و تخصیص نیافتن ارز مبادله‌ای می‌نالیدند و ارقام ضرر خود را اعلام می‌کردند، راضی کرد؛ اما بلافاصله رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود این مصوبه را زیر سوال برد. بدین ترتیب تناقض‌گویی‌ها و احتمالات درباره کاهش قیمت خودرو آغاز و باعث شد فروش خودرو از سوی خودروسازان طوری کاهش یابد که آنان با چالش نقدینگی مواجه شوند، چرا که اکثر خریداران در انتظار تحقق وعده رئیس‌جمهور منتظر کاهش بیشتر قیمت خودرو ماندند و از خرید، خودداری کردند.

پایان بلاتکلیفی؟

با این حال دیروز مقامات دولتی و خودروسازان وعده پایان بلاتکلیفی در تعیین کاهش قیمت خودرو و مشخص شدن قیمت‌های جدید را دادند. از یکسو معاون اول رئیس‌جمهور از کاهش 500 هزار تومانی تا چهار میلیون تومانی قیمت خودرو خبر داد، از سوی دیگر، سازمان حمایت اعلام کرد قیمت‌های جدید خودرو را که در توافق با خودروسازان تعیین شده روی سایت رسمی خود قرار می‌دهد و سرانجام شورای رقابت نیز اذعان کرد که فرمول و روش قیمت‌گذاری (و نه تعیین قیمت) را تعیین تکلیف کرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد تکلیف مردم در خریدن یا نخریدن خودرو در حال روشن شدن است و آنان در روزهای آینده می‌توانند اقدام به خرید خودرو کنند.

رحیمی: به مردم عیدی بدهید

معاون اول رئیس‌جمهور طی پیشنهادی به مسئولان شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو اعلام کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام سال نو شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا قیمت خودروهای خود را از 500 هزار تا چهار میلیون تومان کاهش دهند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا رحیمی دیروز یکشنبه در آیین چهل و هفتمین سالگرد تاسیس سایپا و رونمایی از سه محصول جدید این شرکت خودروسازی در جمع متخصصان، مدیران و معاونان شرکت خودروسازی سایپا این مطلب را بیان کرد.

رحیمی افزود: عیدی دولت و شخص رئیس‌جمهور و مسئولان شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو این است که قیمت خودروها را از 500 هزار تومان تا چهار میلیون تومان به احترام ملت شریف ایران بشکنند.وی اظهار کرد: با این اقدام زمینه لازم برای قشر پایین و متوسط جامعه و افزایش توانایی آنها در خرید خودرو فراهم می‌شود.

برای کاهش قیمت خودرو توافق کرده‌ایم

همچنین مدیرعامل سایپا از توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش قیمت‌ها خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا بازار از سرگردانی خارج شود.

سعید مدنی بیان کرد: برای تنظیم بازار و خروج آن از سرگردانی تلاش می‌کنیم، اما تا اعتبارات مناسب به مجموعه تعلق نگیرد و ارز مورد نیاز تامین نشود، امکان کاهش قیمت وجود ندارد.وی با بیان این‌که تاکنون فقط 5 درصد از ارز مورد نیاز شرکت از ارز مبادله‌ای تامین شده است، تصریح کرد: کاهش قیمت و کنترل آن در بورس کالا، باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا تا قیمت مواد اولیه کاهش نیابد، امکان کاهش قیمت محصول نهایی وجود ندارد.

مدنی اضافه کرد: هیچ دلیلی ندارد که تولیدکننده مواد اولیه هر ماه تعدیل مثبت قیمت به محصولات خود بزند، در حالی که این تعدیل قیمت برای ما منفی است.وی با بیان این‌که درآمدهای ناشی از تولید را فقط به تولید اختصاص داده‌ایم، گفت: 72 درصد از این درآمدها را به قطعه‌سازان داده‌ایم و در حال فروش سرمایه‌گذاری‌های کم‌بازده و دیربازده هستیم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: از سوی دیگر بنگاه‌های دولتی نیز موظف شوند، قوانین خود را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم کنند.

کاهش قیمت خودرو از امروز

مدیرعامل ایران‌ خودرو نیز با اشاره به کاهش 500 هزار تا چهار میلیون تومانی قیمت محصولات این شرکت، گفت: کاهش قیمت‌ها از امروز قابل اعمال است.

جواد نجم‌الدین، در حاشیه مراسم رونمایی از سه محصول جدید سایپا، با بیان این که کاهش قیمت‌های اعلام شده از سوی معاون اول رئیس‌جمهور از امروز اعمال خواهد شد، اظهار کرد: قراردادهای اول اسفند به بعد نیز شامل این کاهش قیمت‌ می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سال آینده نیز کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت، گفت: به شرطی که به خودروسازان ارز مبادله‌ای پرداخت ‌شود و تسهیلات لازم در اختیار آنها قرار گیرد، می‌توانیم شاهد ادامه این کاهش قیمت در سال آینده باشیم.

مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش 100 تا 120 درصدی قیمت خودرو، کاهش 500 هزار تا چهار میلیون تومانی قیمت قانع‌کننده نیست، گفت: چهار میلیون تومان کاهش، رقم بالایی است، زیرا قیمت مواد اولیه و ارز سه برابر شده، ولی قیمت هیچ‌کدام از خودروها دو برابر نشده است.

انتشار جدول جدید قیمت برخی خودروها

از سوی دیگر شب گذشته جدول قیمت رسمی و جدید محصولات سایپا، پارس خودرو و زامیاد که پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهور 500 هزار تومان تا چهار میلیون تومان کاهش یافت، منتشر شد.

به گزارش مهر، بر این اساس، بیشترین کاهش قیمت در انواع خودروی پراید، مربوط به پراید 141 SX است که یک میلیون تومان ارزان شده است، ضمن این ‌که قیمت خودروی تندر 90( E2) و پارس تندر هر کدام 950 هزار تومان کاهش یافته است.در همین حال، قیمت رسمی پراید 131 SX که قیمت 16 میلیون و 750 هزار تومانی داشت، به 16 میلیون و 50 هزار تومان رسید، تندر 90 ( E2) هم که پیش از این، 36 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، به 35 میلیون و 500 هزار تومان کاهش قیمت داد.

همچنین قیمت رسمی تیبا SX از 19 میلیون و 790 هزار تومان به 19 میلیون و 290 هزار تومان، پراید 111 SX با قیمت قبلی 17 میلیون و 200 هزار تومان به 16 میلیون و 700 هزار تومان تقلیل قیمت داد و در نهایت، پراید 141 SX نیز که 16 میلیون و 150 هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود، به 15 میلیون و 150 هزار تومان کاهش قیمت داد. در گروه خودروهای گران‌قیمت نیز تیانا و مورانو هر کدام چهار میلیون تومان، ماکسیما دو میلیون تومان، مگان 2000 حدود 500 هزار تومان و مگان 1600 یک میلیون تومان ارزان شدند.قرار است قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو نیز بزودی اعلام شود.

به نظر می‌رسد اعلام این قیمت‌ها و کاهش 500 هزار تا چهار میلیون تومانی قیمت خودرو، پایانی بر پرونده کاهش قیمت خودرو در بازار باشد و از این پس مردم می‌توانند وارد بازار شده و با اطمینان بیشتری نسبت به ثبات قیمت‌ها خرید کنند، چرا که به نظر می‌رسد کاهش قیمت مجددی از سوی خودروسازان و دولت در کار نباشد.

تصویب دستورالعمل موقتی قیمت‌گذاری خودرو

رئیس شورای رقابت نیز شب گذشته اعلام کرد این شورا دستورالعمل موقتی قیمت‌گذاری خودرو را تصویب کرده تا درباره دستورالعمل نهایی تا 21 روز فرصت کاری بعد تصمیم‌گیری شود.

جمشید پژویان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: مقرر شد فعلا قیمت خودرو براساس نرخ مصوب قبل از شهریور 91 به‌علاوه نرخ تورم بخشی از نیمه دوم امسال تعیین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها