ساز مخالف در مذاکرات

هنوز یک هفته از مذاکرات ایران و گروه 5+1 نگذشته است که ساز مخالف برخی از غربی‌ها برای تهران کوک شده است.
کد خبر: ۵۴۷۷۳۲
ساز مخالف در مذاکرات

روز گذشته 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در بیانیه خود که در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد، ایران را به سنگ‌اندازی در تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌اش متهم و تاکید کردند که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران باید متوقف شود.

در این میان سفیر آمریکا نیز در این شورا از قافله عقب نماند و ضمن این‌که ایران را به ایجاد تاخیر در مسیر بازرسی‌های آژانس متهم کرد، هشدار داد که در صورت همکاری نکردن کامل با آژانس، فشارها بر ایران افزایش می‌یابد.

تهدیدات ژوزف مک‌مانوس در همراهی با اظهارات دونفر از مقام‌های آمریکایی یعنی جان کری وزیر خارجه و جوبایدن معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا عنوان شد.

طرح چنین سخنانی در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته در پایان مذاکرات آلماتی، رسانه‌های مختلف در سراسر جهان این مذاکرات را مثبت‌تر از دوره‌های گذشته ارزیابی کرده و مقام‌های کشورمان تائید کردند که روند مذاکرات مثبت و متفاوت از گذشته بوده است.

اما در روزهای اخیر اظهارنظرهایی مطرح شد که نشان می‌دهد گویا طرف غربی با چشم بستن بر روی همکاری‌های تهران با آژانس در مسیر مذاکرات سنگ‌اندازی می‌کند و خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات نیست.

چنین رفتاری این سوال همیشگی را مطرح می‌کند که آیا طرف غربی در مذاکرات حسن‌نیت دارد یا خیر؟

بی‌تردید برای نتیجه گرفتن از مذاکراتی که با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده و در آن فقط مجموعه‌ای از پیشنهادها و ایده‌ها میان طرفین مبادله شده، هنوز زود است اما قطعا اتخاذ چنین روشی از سوی غرب، راه‌حل مناسبی برای حل مسأله از طریق دیپلماتیک نیست.

همان‌گونه که سعید جلیلی رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بیان کرد، ایران عقیده دارد پیشنهاد آلماتی باید با توجه به اصل هم‌وزنی، تناسب و همزمانی گام‌ها اصلاح شود و می‌توان این‌گونه استنباط کرد که پذیرش پیشنهادها از سوی غربی‌ها به چگونگی رفتار آنها در آینده بستگی دارد.

هیچ کس منکر این نیست که فاصله زیادی میان مواضع ایران و گروه 5+1 وجود دارد اما این چالشی است که هر دو طرف باید از آن عبور کنند و به نتیجه برسند. در این صورت است که فضای مبهم و نامشخص به گفت‌وگوهایی مثبت تغییر جهت خواهد داد.

کتایون مافی - گروه سیاسی
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها