اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

گرد و غبار هوای استان اصفهان را ناسالم کرد

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: جزیره نخیلو (شیخ کرامه ) که در پارک ملی دریایی دیر - نخیلو در این استان واقع است به عنوان بهشت پرندگان در جنوب ایران معرفی شده است.
کد خبر: ۵۴۵۸۳۸
جزیره نخیلو بهشت پرندگان در جنوب ایران

امین اشکو در گفت و گو با ایرنا افزود: این جزیره همجوار با سواحل شمال شرقی خلیج فارس و بندر دیر در فاصله 133 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر واقع شده است.

وی اضافه کرد: مساحت جزیره نخیلو 32 هکتار است و از نظر توپوگرافی در سطح آن تپه یا ناهمواری وجود نداشته و ارتفاع سطح آن بیش از سه متر نیست، شکل جزیره مدور و سطح آن پوشیده از ماسه با بقایای صدف هاست که به طور کامل با یکدیگر ممزوج و یکپارچه شده اند.

اشکو گفت: قسمت های عمده جزیره پوشیده شده از پشته بقایای رسوب های صدفی آهک دار است که با ماسه های سفید ممزوج و ترکیب شده اند طوری که بخش های مرکزی درصد بیشتری ماسه دارند و سواحل بیشتر، رسوب صدف های آهک هستند.

کارشناس محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: همه ساله با شروع فصل بهار و بویژه از آغاز اردیبهشت جزایر پارک ملی دریایی دیر - نخیلو و بویژه جزیره نخیلو پذیرای هزاران پرنده مهاجری است که برای تابستان گذرانی و زاد و ولد به این مکان مهاجرت می کنند.

وی ادامه داد: ایجاد کلونی های بزرگ و زاد آوری گسترده از مشخصات بارز پرندگان حاضر در جزیره نخیلو است.

اشکو بیان کرد: خالی از سکنه بودن، پوشش گیاهی مناسب، نبود عوامل تهدید کننده امنیت جزیره به صورت گسترده و مداوم و گوشت خواران و دشمنان طبیعی این پرندگان از عواملی است که این جزیره به مهم ترین محل تجمع این پرندگان تبدیل شده است.

وی افزود: پرستو دریایی کاکلی بزرگ، پرستو دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی پشت تیره و سلیم خرچنگ خوارمهم ترین کلونی های جزه نخیلو را تشکیل می دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها