پراید، گاوی شیرده که بار هم می‌کشد

محصولاتی مانند خودروی پراید در ارزیابی بازار در نخستین بخش از بخش‌های چهارگانه ماتریس رشد به سهم بازار قرار می‌گیرند که اصطلاحا گاو شیرده نامیده می‌شوند. این به آن معنی است که فروش این محصولات بالاست و تولیدکننده در ساخت آنها مزیت رقابتی و حاشیه سود مناسبی دارد و قدرتمند بازار است.
کد خبر: ۵۴۴۵۷۳
پراید، گاوی شیرده که بار هم می‌کشد

 تولیدکننده برای این گونه محصولات نیازی به سرمایه‌گذاری زیاد ندارد و باید تا آنجا که می‌تواند از این گاو شیرده خود، شیر بدوشد یا به اصطلاح پول درآورد. پراید برای سایپا همان گاو شیرده معروف است.

مزدا 121 خودرویی که در سال 1986 میلادی طراحی شد و در ایالات متحده توسط شریک تجاری مزدا، یعنی شرکت آمریکایی فورد تحت نام «فورد فستیوا» به فروش رسید.

شرکت خودروسازی کره‌ای کیا از همان سال 1986 مونتاژ این ماشین را تحت لیسانس سازنده و با نام «کیا پراید» آغاز کرد.

اوایل دهه 70 شمسی، پراید وارد خیابان‌های شهرهای ایران شد و به دلیل ظاهر جذاب، مصرف سوخت پایین و دارابودن آپشن‌هایی که مصرف‌کننده بازار انحصاری خودروی ایران تا آن روز در کمتر خودرویی دیده بود، بسیار پرطرفدار شد.

از سال 1380 به بعد این خودرو فقط در شرکت خودروسازی سایپا تولید می‌شود و بسیاری از قطعات آن بومی‌سازی شده است.

در سال 1389 هم این شرکت پلت فرم ارتقا یافته جدیدی برای انواع و اقسام پرایدهای تولیدی خود معرفی کرد.

این روزها به نظر می‌رسد این خودروساز بزرگ کشور، به دوشیدن گاو شیرده خود اکتفا نکرده و قصد دارد در آینده‌ای نزدیک با آن بار هم بکشد.

بله، این روزها خبر از آمدن «پراید 151» یا «وانت‌کارا» است؛ وانتی که بنا به ادعای سایپا دارای یک موتور 68 اسب بخاری با امکان پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو4 است.

موتورهای 1323 سی‌سی پرایدهای سواری، توانی معادل 63 اسب بخار تولید می‌کنند و این یعنی پراید وانت از این منظر، پنج اسب بخار قوی‌تر از گونه‌های دیگر این خودروست.

وانت‌ها معمولا دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ متحرک هستند، اما جالب است بدانید که سایپا 151 همانند پرایدهای سواری یک خودروی دیفرانسیل جلو است.

«کارا» همانند همه پرایدهای جدید روی پلت فرم ارتقا یافته X100 سایپا ساخته شده است و البته تغییراتی در سیستم تعلیق عقب خودرو و گیربکس و دیفرانسیل آن اعمال شده تا مناسب باربری شود.

وقتی وارد اتاق می‌شوید، هیچ تفاوتی با اتاق دیگر پرایدهای ساخته شده روی پلت فرم جدید نخواهید یافت.

اگر قد بلند هستید، وانت پراید نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد؛ چرا که تنظیم صندلی‌ها نسبت به انواع سواری این خودرو بسیار محدود است و فضای کمی برای عقب کشیدن آنها وجود دارد؛ البته به فضای کوچک کابین پراید باید قرار گرفتن زاپاس خودرو در پشت صندلی سرنشین کناری را نیز اضافه کرد.

باک 37 لیتری «کارا» به جلو و در آن نزدیک‌تر شده تا حاصل آن تقسیم مناسب‌تر وزن روی خودرو باشد.

ظرفیت حمل بار این وانت کوچک،460 کیلوگرم است که در نمونه دوگانه‌سوز به 380 کیلوگرم خواهد رسید. پس کارا را می‌توان بیشتر برای جابه‌جایی اقلام تقریبا سبک وزن و البته حجیمی که نسبت وزن به حجم پایینی دارند، مثل لوازم خانگی مناسب دانست.

امیر نادرپور  جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۸
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۰
۰
عجب تیتر علمی و با مزه ای ....
تقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۰
۰
وای چه ماشینی ادم میخواد بره بخره 20.000.000بده بعد بره با یه سگ تصادف كنه بمیره وای چی میشه همینه دیگه جمعیت كاهش پیدامیكنه
م.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۱
۰
تابوت متحرك
كامبیز.
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۱
۰
مورچه چیه كه كله پاچه اش چی باشه
بابی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۱
۰
وای چه تكنولوژیییییییییییییییییییییییییییییییی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۱
۰
فقط خوبیش اینه كه 2 نفر می میرند چون ظرفیتش 2 نفره
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۱
۰
نه سواری اش بدرد میخوره،نه وانتش.مفت گرونه...
سینا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
۱
۰
حالا خودش چی بوده كه وانت بارش باشه

نیازمندی ها