رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد:

لغو تحریم ها مطالبه ایران در مذاکرات قزاقستان

از بهار مسکو تا زمستان آلماتی

هشت ماه و 10 روز از آخرین نشست مشترک ایران با گروه 1+5 در مسکو گذشت تا امروز این دیدار در آلماتی قزاقستان تجدید شود. در این فاصله، علاوه بر نشست کارشناسان دو کشور در استانبول، ملاقات معاونان دو مذاکره‌کننده ارشد ایران و 1+5، گفت‌وگوی تلفنی دکتر جلیلی و خانم اشتون و ملاقات این دو در استانبول اهم اخبار مربوط به این موضوع بود.
کد خبر: ۵۴۴۵۳۵
از بهار مسکو تا زمستان آلماتی

ایران در مذاکرات مسکو، پیشنهاد شفاف پنج گامی خود را به شرح ذیل ارائه کرد.

گام اول: اعلام به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران از جانب 1+5 در مقابل اعلام عدم پیگیری قطعی هر نوع برنامه تسلیحات هسته‌ای از سوی ایران بر مبنای فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی.

گام دوم: اعلام آمادگی ایران برای همکاری با آژانس برای حل و فصل موضوع ابعاد احتمالی نظامی در برابر لغو تمامی تحریم‌های یک‌جانبه از طرف گروه 1+5.

گام سوم: اعلام آمادگی ایران برای همکاری در زمینه توقف موقت غنی‌سای ۲۰ درصد در قبال لغو تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت.

گام چهارم: همکاری هسته‌ای میان ایران و 1+5.

گام پنجم: همکاری غیرهسته‌ای میان ایران و 1+5.

این پیشنهاد علاوه بر این‌که به وضوح حکایت از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حل موضوع می‌کرد، متضمن نکاتی دقیق برای تأمین منافع دو طرف یا خاتمه برد ـ برد ماجرا بود، البته در صورتی که دغدغه واقعی 1+5 یا بهتر بگوییم آمریکا و متحدین اروپایی‌اش بحث انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران از اهداف صلح‌آمیز می‌بود!

سکوت 1+5 در برابر این پیشنهاد که در نشست کارشناسان در استانبول هم به تفصیل تبیین گردید و همه سوالات کارشناسان 1+5 نیز پاسخ گفته شد، بار دیگر از این واقعیت پرده برداشت که آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به دنبال خاتمه بخشیدن به این موضوع نیستند و دغدغه آنها برخلاف آنچه می‌گویند و می‌نمایانند دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیست.

به هر حال هتل Rixos آلماتی، امروز میزبان دور جدید مذاکرات ایران با 1+5 است و طرف1+5 حتما توجه دارد در شرایطی این نشست برگزار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران برخلاف توقع و انتظار آنها، در برابر تحریم‌ها راست قامت ایستاده است و مردم غیرتمند ایران اسلامی یک بار دیگر با حضور باشکوه و کم‌سابقه خود در بیست و دوم بهمن به دنیا نشان دادند در دوراهی مشکلات ناشی از تحریم و استقلال و عزت، راه استقلال و عزت را انتخاب کرده‌اند.

دستاوردهای جدید ایران در حوزه هسته‌ای اعم از کشف منابع جدید ذخایر اورانیوم و نهایی شدن ۱۶ مکان دیگر برای احداث نیروگاه‌های جدید در کنار افزایش سانتریفیوژها در سایت نطنز و فردو و همچنین افزایش اورانیوم غنی‌شده پنج درصد و ۲۰ درصد نیز همگی از این حکایت دارند که جمهوری اسلامی ایران بی‌اعتنا به تحریم‌ها و بدون تاثیرپذیری از آن، برنامه هسته‌ای خود را براساس منافع کشور، مصمم و قاطع دنبال کرده و خواهد کرد.

مذاکرات امروز در قزاقستان به عنوان کشوری مسلمان که تحریم‌های یکجانبه غرب را نپذیرفته، آزمونی دیگر را رقم می‌زند. نتیجه این آزمون می‌تواند، اثبات حسن‌نیت 1+5 برای حل موضوع یا پیشرفت در مذاکرات باشد و می‌تواند همچون گذشته تائیدی باشد به این‌که غرب تمایل به حل این ماجرا ندارد و بر اساس محاسباتی غلط علاقه‌مند است این چماق را همچنان بالا نگهدارد!اما جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد اگر در هوای بهاری مسکو پاسخی معتدل دریافت نکرد مذاکرات این بار در هوای زمستانی آلماتی، گرم و رو به جلو باشد.

مهدی فضائلی
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها