رییس سازمان انرژی اتمی تایید کرد:

نصب نسل جدید سانتریفیوژها در نطنز

رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت با تایید اینکه در سایت نظنز ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ نصب شده است، افزود: از یک ماه پیش نصب این نسل جدید ماشین‌ها در مجتمع شهید احمدی روشن (سایت نظنز) آغاز شد و به اندازه‌ای که برنامه‌ریزی کردیم ماشین‌ها را تولید کرده و نصب آن را به طور تدریجی انجام و گازدهی می‌کنیم تا آزمایش‌های مربوط به نسل جدید را تکمیل کنیم.
کد خبر: ۵۴۰۴۸۰
نصب نسل جدید سانتریفیوژها در نطنز

فریدون عباسی  صبح امروز(چهارشنبه) تاکید کرد: امیدوارم در سالهای آینده کارخانه‌ ساخت این نسل جدید را بسازیم چرا که این نسل مصرف کمتر و راندمان بالاتر در تولید اورانیوم دارد و مخصوص اورانیوم کمتر از پنج درصد است.

رییس سازمان انرژی اتمی در مورد نشر اطلاعات محرمانه‌ای پرونده هسته‌ای ایران و عدم حفاظت مناسب در مورد این اطلاعات از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این که آیا ایران با توجه به شکایتی که کرده پاسخی دریافت کرده یا خیر؟ گفت: ما پاسخ مناسبی در مورد این اعتراضات دریافت نکرده‌ایم و اعتراض در این زمینه داشتیم. اخیرا نماینده ما اعتراض دیگری داشت در مورد منتشر شدن خبر نصب ماشین‌های سانیتفیوژهای جدید در برخی از رسانه‌ها و اینکه چرا اطلاعاتی که به آژانس می‌دهیم توسط برخی در آژانس به نشریات داده می‌شود و منتشر می‌شود.

وی افزود: برخی از کارمندانی که در آژانس فعالیت می‌کنند از خود آژانس حقوق نمی‌گیرند و از کشورهای خود حقوق می‌گیرند و در واقع این کارمندان به آژانس کمک می‌کنند و وابستگی به کشور خود دارند در آژانس افرادی از ملیت‌های گوناگون حضور دارند و بعضا این اطلاعات را در اختیار کشورهای خود و یا سرویس‌های امنیتی قرار می‌دهند و باید از این موضوع جلوگیری شود و ما به آقای آمانو در این ارتباط حذر داده‌ایم.

وی افزود: ما بزرگترین امتیازی که به آژانس داده‌ایم که در مورد pmd (ابعاد احتمالی نظامی) گفت‌وگو کنیم و این دلیل نمی‌شود که ما بی‌جهت اطلاعات کشورمان و سایت‌های نظامی و مکان‌های حساس را در اختیار آژانس قرار دهیم چرا که آنجا جایی مطمئن برای این اسناد و اطلاعات نیست و باید به این موضوع توجه کنیم.

عباسی در مورد مذاکرات ایران با آژانس گفت: این گفت‌وگوها ادامه دارد و بسته نمی‌شود و ادامه خواهد داشت تا به یک نتیجه معقول با آژانس دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بازرسان آژانس و تعدادی از دیپلمات‌های غربی قصد بازدید از سایت پارچین را مطرح کرده‌اند، گفت: پارچین یک سایت هسته‌ای نیست و ما این را بارها تکرار کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که آن‌ها ابهاماتی را در مورد سایت پارچین مطرح می‌کنند و ما در مورد رفع این ابهامات گفت‌وگو می‌کنیم، گفت: آن‌ها برای ادعاهایی که در مورد پارچین مطرح می‌کنند باید مدارک لازم را ارائه کنند و اگر سندی دارند آن را بیان کنند. ما این را بارها گفته‌ایم که اگر مدرکی دارند آن را نشان دهند، اما امتناع می‌کردند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها