سریال‌های کره‌ای در سال‌های گذشته با استقبال نسبتا خوبی در کشور ما همراه بودند و کم نبودند علاقه‌مندانی که هر هفته داستان‌های سریال‌هایی چون «افسانه جومونگ»، «جواهری در قصر» و «امپراتور بادها» را دنبال می‌کردند.
کد خبر: ۵۳۹۰۳۳
رابین​هود کره‌ای در شبکه تهران

جدید‌ترین محصول تلویزیون کره جنوبی که اکنون از شبکه تهران در حال پخش است ،«دو دوست» است که سال 2011 در 32 قسمت از شبکه MBC کشور کره به نمایش درآمد.

شاهزاده و گدا

حال و هوای این سریال کمی متفاوت‌تر از سایر سریال‌های مشابه است. داستان در زمان سلسله چویسان و در قرن نوزدهم اتفاق می‌افتد و شخصیت‌های اصلی دو بچه به نام‌های چان دونگ و وی دانگ هستند که در کودکی جایشان عوض شده است.

داستان از جایی آغاز می‌شود که شبی در کلبه گدایان نوزادی از یک مادر برده متولد می‌شود. همزمان با آن در خانه اربابی یک نوزاد دیگر متولد می‌شود اما مادرش هنگام زایمان می‌میرد. زن برده به‌عنوان دایه به خانه ارباب فرستاده می‌شود اما زمانی که می‌بیند بچه خودش گرسنه مانده است، نوزاد را با همدستی برده دیگری که خواستگارش است، عوض می‌کند و داستان به این‌گونه ادامه پیدا می‌کند.

یک کودک فقیر​ که در خانواده‌ای ثروتمند بزرگ و افسر پلیس می‌شود و دیگری کودک ثروتمندی که در خانواده‌ای فقیر بزرگ شده و از راه دزدی روزگار می‌گذراند. دست تقدیر آنها را باهم آشنا می‌کند و هر دو به دوستانی صمیمی تبدیل می‌شوند.

شباهت‌های زیادی میان داستان‌ این سریال و داستان معروف «شاهزاده و گدا» نوشته مارک تواین وجود دارد. درضمن شخصیت چان‌دونگ که در خانواده‌ای ثروتمند دنیا آمده ولی میان فقرا زندگی می‌کند بسیار شبیه رابین هود افسانه‌ای است که از ثروتمندان دزدیده و به فقرا کمک می‌کرد.

سریال دو دوست برخلاف بیشتر سریال‌های کره‌ای قرار نیست داستان و حوادث دربار و پادشاهان کره را بازگو کند.

این‌بار مردم عادی موضوع اصلی داستان هستند و سعی شده فضای حاکم بر زندگی مردم در آن زمان بخصوص فاصله طبقاتی بخوبی نشان داده شود. سریال دو دوست با دیدی انتقادی به دوران برده‌داری در کره جنوبی پرداخته و سعی دارد لایه‌های درونی‌تر جامعه را در قرن نوزدهم نشان دهد.

فساد و بی‌عدالتی در جامعه آن زمان کره بوضوح به تصویر کشیده شده و برخلاف شیوه‌های رایج در سریال‌سازی این کشور که به زرق و برق زندگی درباری توجه می‌شد، این‌بار مرم عادی در روستایی کوچک مورد توجه قرار گرفته‌اند و البته همین موضوع نیز هزینه‌های تولید سریال را بسیار پایین آورده است.

برده‌ها، گدایان، دزدان و جیب‌بر‌های خیابانی و کسانی که شغل‌هایی چون قصابی یا چرم‌دوزی دارند، جزو شخصیت‌های اصلی داستان هستند، مردم فقیری که تا پیش از این در سریال‌های پرهزینه کره‌ای کمتر به زندگی آنها توجه می‌شد.

تجربه‌ای متفاوت

مسئولیت نشان دادن درد و رنج مردم و به تصویر کشیدن فضای حاکم در زندگی مردم عادی را کیم ونگ کانگ، فیلمنامه‌نویس معروف کره‌ای به عهده داشت. او علاقه زیادی به نوشتن در مورد این قشر از جامعه داشته و در آثار گذشته خود از جمله سریال «ماه سئول» (1994) و «اینجا پرنده آبی است» (1997) به زندگی مردم فقیر و حاشیه‌نشین پرداخت.

ایم تائه وو، کارگردان سریال دو دوست در مورد ویژگی کار ون کانگ می‌گوید: او علاقه زیادی دارد در مورد درد و رنج مردم عادی بنویسد و کار او در خلق شخصیت‌ها مطابق با زمانی که زندگی می‌کنند، عالی است. جالب این‌که هیچ‌کدام از بازیگران این سریال پیش از این تجربه بازی در یک سریال تاریخی را نداشتند و حتی خود کارگردان نیز نخستین بار بود که یک سریال تاریخی را کارگردانی می‌کرد. به همین دلیل هم مراحل آماده‌سازی سریال زمان زیادی برد. بازیگران- بخصوص دو بازیگر نقش اصلی- زمان زیادی را صرف آموزش مهارت‌هایی چون شمشیربازی و اسب‌سواری کردند.

چان جونگ میونگ، بازیگر نقش چان‌ دونگ در یکی از مصاحبه‌هایش گفته برای بازی در این سریال تاریخی، عصبی و بسیاری هیجان‌زده بود. وی در این مورد گفته است: بازی در این سریال چالش متفاوتی برای من بود. حتی زمانی که بازی‌های فوق‌العاده بازیگران نوجوان را - که نقش ما را در دوران کودکی بازی کردند- دیدم با مهارتی که در بازی‌هایشان نشان دادند، احساس کردم چقدر سخت است جا پای آنها بگذارم. من به مدرسه رزمی‌کاران رفتم و حتی شمشیربازی ـ شمشیربازی ژاپنی‌ها همراه با پرش ـ را برای بازی در این نقش یاد گرفتم.

کمی از حاشیه:

ـ چان بازیگر 30 ساله کره‌ای، کار خود را با بازی در سریال «مدرسه 2» در شبکه KBS آغاز کرد و در فیلم‌هایی چون «هانسل و گرتل» (2007) بازی کرده است.

ـ هان جی هایه، بازیگر نقش معلم دهکده از چهره‌های شناخته شده بازیگری در کره جنوبی است. او در میان بازیگران سریال تنها کسی بود که سابقه بازی در سریالی تاریخی را در کارنامه خود داشت.

ـ این سریال با نام انگلیسی The Duo یا Mate شناخته شده است.

ـ پیش از این در سال 2010 نیز سریالی با عنوان «شکارچیان برده» از شبکه KBS به نمایش درآمد که به زندگی مردم عادی و دستگیری برده‌های فراری در تاریخ کره جنوبی می‌پرداخت.

ـ سریال دو دوست در زمان پخش، جزو برنامه‌های پربیننده شبکه‌های تلویزیونی کره جنوبی بود.

ـ این سریال محبوب کره‌ای جوایز زیادی از قبیل بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد از دیدگاه کارگردانان و بهترین بازیگر زن از دیدگاه منتقدان را در جشنواره فیلم شبکه MBC از آن خود کرده است.

ـ افشین ذی‌نوری، مدیر دوبلاژ سریال کره‌ای دو دوست در گفت‌وگویی با تاکید بر این‌که این مجموعه داستان جذاب‌تری را نسبت به سریال‌های پیشین کره‌ای دنبال می‌کند، گفت: این سریال روایتی جذاب از داستان شاهزاده و گداست و فکر می‌کنم داستان جدیدتری نسبت به سایر سریال‌های کره‌ای پخش شده برای بینندگان داشته باشد. تفاوتی که سریال دو دوست با سایر سریال‌های کره‌ای که تاکنون از تلویزیون پخش شده‌اند، دارد این که داستانی جذاب را روایت می‌کند که برای بینندگان تازه است و امیدوارم مثل سایر سریال‌های کره‌ای از آن بخوبی استقبال شود.

منبع: asianwiki
مترجم :لادن بهبودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها