درحالی‌که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود 30 درصد از محصولات کشاورزی به صورت طبیعی و ارگانیک تولید می‌شوند، مجری برنامه توسعه محصول سالم و ارگانیک گفت: تنها یک درصد از محصولات کشاورزی به صورت ارگانیک و حدود شش درصد آنها به صورت سالم تولید می‌شود.
کد خبر: ۵۳۷۴۸۴
ایران چه سهمی در تولید محصولات ارگانیک جهان دارد؟

بر اساس برنامه پنجم توسعه باید 25 درصد از کل محصولات کشاورزی به صورت سالم یا تحت مدیریت تلفیقی آفات (IPM) تولید شوند و 25 درصد یعنی 405 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی نیز تحت مدیریت ارگانیک قرار گیرند.

محمد شریفی‌مقدم، مجری برنامه ملی ترویج و توسعه تولید محصول سالم و ارگانیک، در این‌باره گفت: در حال حاضر حدود دو میلیون هکتار از اراضی کشور پتانسیل تبدیل شدن به محصول ارگانیک را دارند که در صورت تحقق این برنامه، ایران از نظر تولید محصول ارگانیک در جایگاه مناسبی در جهان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 44 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در استان‌های خراسان رضوی، فارس، کرمان، مرکزی، مازندران، قم و ... دارای گواهی بین‌المللی تولید محصول ارگانیک هستند.

مجری برنامه ملی ترویج و توسعه تولید محصول سالم و ارگانیک عنوان کرد: 15 محصول مختلف از جمله سیب‌زمینی، گندم، پیاز، خرما، زعفران، پسته، زیتون، سیب، گردو، برنج و ... در استان‌های دارای گواهی بین‌المللی تولید می‌شوند و در حال حاضر 70 هزار هکتار دیگر اراضی کشاورزی کشور در برنامه‌ی پایش در حال تبدیل شدن به محصول ارگانیک هستند.

شریفی‌مقدم افزود: براساس برنامه‌ی پنجم توسعه باید سالانه سه درصد به سطح زیرکشت محصولات ارگانیک افزوده شود و در حال حاضر حدود 140 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت مدیریت ارگانیک بوده یا در حال تبدیل شدن به محصول ارگانیک هستند که تا پایان امسال تبدیل خواهند شد.

به گفته‌ی وی هم اکنون حدود یک درصد از محصولات کشاورزی کشور به صورت ارگانیک تولید می‌شود که سال آینده سه درصد از کل اراضی کشاورزی در 50 نقطه کشور به اراضی تولید‌کننده محصولات ارگانیک خواهند پیوست.

مجری برنامه ملی ترویج و توسعه تولید محصول سالم و ارگانیک با بیان این‌که تولید محصول ارگانیک یک برنامه‌ی داوطلبانه از سوی کشاورزان بوده که بخش اعظم هزینه‌ی آن به آموزش و مدیریت فنی مزارع بر می‌گردد، عنوان کرد: برای هر سایت و مزرعه کشاورزی پنج میلیون تومان هزینه می‌شود که بخشی از آن را کشاورزان پرداخت می‌کنند و تاکنون 35 محصول مختلف کشاورزی تحت مدیریت فنی برای تبدیل‌شدن به محصول ارگانیک قرار گرفته‌اند.

وی گفت: برنامه‌ی ملی توسعه محصول ارگانیک براساس پتانسیل مزارع در سه سطح تدوین شده است؛ به‌گونه‌ای که در سطح یک، 230 هزار هکتار از اراضی شامل مزارعی که زمان کمی برای تبدیل‌شدن به ارگانیک نیاز دارند. در سطح دوم 800 هزار هکتار از اراضی شامل مزارعی که زمان بیشتری برای تبدیل شدن به محصول ارگانیک نیاز دارند و در سطح سوم، یک میلیون هکتار از اراضی که برای آماده‌سازی و تبدیل به مزارع ارگانیک نیازمند زمان طولانی هستند.

شریفی‌مقدم افزود: این برنامه در دستور کار قرار گرفته و تا پایان سال 92 محقق می‌شود.

مجری برنامه ملی ترویج و توسعه تولید محصول سالم و ارگانیک درباره‌ی چگونگی روند توسعه تولید محصول سالم نیز اظهارکرد: تولید محصول سالم و تضمین سلامت محصولات کشاورزی یک وظیفه‌ی حاکمیتی بوده که تا پایان برنامه‌ی پنجم باید حداقل 25 درصد از محصولات کشاورزی ایران تحت مدیریت برنامه تضمین کیفیت و مدیریت تلفیقی آفات (IPM) قرار گیرند.

شریفی‌مقدم افزود: مهم‌ترین موضوعی که در دستیابی به اهداف برنامه پنجم برای تولید محصول سالم وجود دارد این است که کشاورزان از طریق آموزش به این باور برسند که می‌توانند با کود و سم کمتر محصول باکیفیت‌تری تولید کنند.

وی با بیان این‌که 35 محصول اصلی کشاورزی تحت مدیریت تلفیقی آفات قرار دارند عنوان کرد: در تمام نقاط کشور تولید محصول ارگانیک آغاز شده و در حال حاضر شش درصد از محصولات کشاورزی کشور به صورت سالم تولید می‌شود.

مجری برنامه ملی ترویج و توسعه تولید محصول سالم و ارگانیک درباره‌ی اعتبارات تخصیص یافته برای تولید محصول سالم عنوان کرد: اعتبارات این طرح از محل اعتبارات یارانه‌ی حذف شده کود و سم شیمیایی تخصیص یافته و سالانه به حدود 30 میلیون تومان می‌رسد.

حدود 68 میلیون هکتار از اراضی جهان تحت مدیریت ارگانیک بوده که حدود 35 میلیون هکتار آن به صورت برداشت از عرصه طبیعی و مابقی آن از مزارع و باغات تحت مدیریت و کنترل کشاورزان قرار دارد.

میزان فروش محصولات ارگانیک در سال 2011 حدود 50 میلیارد یورو بود که در این میان حدود 22 میلیارد یورو به اتحادیه اروپا و آمریکا، حدود یک میلیارد یورو به آسیای شرقی و حدود سه دهم میلیارد یورو به عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس اختصاص داشت.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها