چگونگی تشخیص رب سالم از تقلبی

رب خوبه از گوجه فرنگی باشه!

کشاورزی ارگانیک در ایران باید افزایش یابد

رییس قطب علمی کشاورزی ارگانیک کشور با بیان اینکه سند این حوزه سال ها پیش تدوین و اجرایی شده است ، گفت : باید وسعت کشاورزی ارگانیک متناسب با پیشرفت های جهانی تا یک درصد افزایش یابد.
کد خبر: ۷۶۷۱۶۰
کشاورزی ارگانیک در ایران باید افزایش یابد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو اقتصاد، محمدرضا رضاپناه در گفتگو با این رادیو گفت: کشاورزی ارگانیک در واقع کشاورزی اخلاق محور، سازگار با محیط زیست و همراه با مدیریت بهینه و علمی منابع آب و خاک است و در مسیر توسعه پایدار و بین نسلی قرار دارد.

رییس قطب علمی کشاورزی ارگانیک افزود: برای توزیع محصولات ارگانیک باید ابتدا طرف های تقاضای این محصولات را شناسایی کرد و برخی افراد به منظور سلامتی درمانی از این کالاها استفاده می کنند.

وی خواستار تقویت فضای اقتصادی برای این فعالیت ها شد و افزود: برنامه راهبردی کشاروزی ارگانیک در سال 1390 تدوین شده است و باید به هدف یک درصدی برسیم که در المان حدود 10 درصد و اتریش حدود 15 درصد است.

رضاپناه اظهارداشت: کشاورزی ارگانیک به حفظ سلامت اب و خاک با حذف سموم و آفات گیاهی، حفظ محیط زیست کمک می کند و نوعی کشاورزی فرهیختگان است.

وی افزود: نگاه مسئولان به این موضوع باید بلندمدت باشد و به سمت تولید غذای سالم و حضور در بازار های منطقهای و جهانی با کشاورزی ارگانیک حرکت کنیم و ارزش های اخلاقی و حفظ محیط زیست هم نهادینه شود.

کشاورزی ارگانیک، فرایند تولید بر پایه سلامت خاک، اکوسیستم و انسان است و بر عوامل اکولوژیکی، تنوع زیستی و چرخه‌های طبیعی بر پایه شرایط محلی استوار می شود، کشاورزی سنت را با نوآوری و علم با رویکرد حفاظت محیط زیست و ارتباطات منصفانه و کیفیت خوب زندگی ترکیب می کند.

کشاورزی ارگانیک به معنای تهیه و تولید محصول و غذای پاک و به دور از هرگونه مواد شیمیایی از جمله سموم، کودهای شیمیایی، آفت‌کش و غیره است و از تخریب محیط زیست هم جلوگیری می‌کند.

هم اکنون هیچ‌گونه استاندارد، نظارت و بازرسی در باره تولید این محصولات در کشور وجود ندارد و همچنان بازار عرضه این محصولات مشخص نیست و مصرف‌کنندگان نمی‌دانند برای تهیه این نوع مواد غذایی به کجا مراجعه کنند.

بیش از 70 هزار هکتار از اراضی کشور تحت مدیریت ارگانیک قرار دارد و محصولات متنوعی مانند پسته وحشی، پسته معمولی، عسل، برنج، چای، زعفران، خرما، رب گوجه فرنگی، گلاب، اسانس گل، انار، آب انار، انگور، آب انگور، کشمش، کیوی و ... تولید می‌شود و رتبه پنجم آسیا را داریم.

کشاورزی ارگانیک در کشورهای گوناگون با نام های مختلف شناخته می شود که 16 نام برای آن از جمله کشاورزی بیولوژیک، کشاورزی پایدار و کشاورزی زاینده اعلام شده است. کشاورزی بیولوژِک نامی است که در اروپا بسیار رایج است، در حالی که در آمریکا و انگلیس عبارت کشاورزی ارگانیک را ترجیح می دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها