مجلس دوما و شورای فدراسیون روسیه قانون ممنوعیت حضانت کودکان روس توسط اتباع آمریکایی را تصویب و این قانون روز جمعه به امضای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور رسید.
کد خبر: ۵۳۵۲۸۷
افزایش تنش میان آمریکا و روسیه

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین به نقل از یورونیوز، این قانون همچنین پیش بینی می کند تا لیست سیاهی از اتباع آمریکایی که حقوق شهروندان روسی را نقض کرده اند تهیه شود.

قانون ممنوعیت حضانت کودکان روس توسط آمریکایی ها در پاسخ به قانون مصوبه کنگره آمریکا موسوم به "ماگنیتسکی" تصویب شده است.

یکی از مسئولان مراکز رسیدگی به کودکان بی سرپرست می گوید: بسیار غم انگیز است. این موضوع بر کسی پوشیده نیست که بیشتر کودکان توسط آمریکایی‌ها و کسانی که در آمریکا زندگی می کنند تحت حضانت قرار می گیرند. این کودکان از این به بعد در روسیه خواهند ماند و تصور نمی کنم کسی آنها را به فرزندخواندگی قبول کند.

راشل دنبر، معاون مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر در امور آسیای مرکزی و اروپا می گوید: تعجب آور نیست اگر مقررات سیاسی تلافی جویانه تصویب شود. امر شوکه کننده استفاده از این مقررات تنبیهی و بازی کردن با منافع کودکان در خطر است. جلوی این موضوع باید گرفته شود.

قانون موسوم به "ماگنیتسکی" که توسط باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، چهاردهم دسامبر به امضا رسید سر منشا اقدامات اخیر کرملین محسوب می شود.

کشمکش اخیر بین کرملین و کاخ سفید بعد از پایان جنگ سرد بین دو کشور بی‌سابقه است.

مطابق این قانون مقامات روس که در مرگ مشکوک سرگئی ماگنیتسکی، وکیل روسی در زندان دخالت داشته و یا مظنون به نقض حقوق بشر هستند حق ورود به خاک آمریکا را ندارند و در مواردی مصادره و ضبط دارایی‌های مسئولان روسی ناقض حقوق بشر در قانون پیش بینی شده است.

سرگئی ماگنیتسکی ۳۷ ساله در ماه نوامبر سال ۲۰۰۹ در حالی که در بازداشت موقت بسر می برد به طرز مشکوکی در بازداشتگاه جان خود را از دست داد. فعالان حقوق بشر در روسیه مسئولان زندان را به خشونت و اهمال متهم می کنند.

در این راستا دیمیتری کراتوف، معاون مدیر بازداشتگاه به اتهام اهمال در انجام وظایف تحت تعقیب قرار گرفت.

در ادامه دادگاهی در مسکو روز جمعه وی را از اتهامات انتسابی تبرئه کرد. بنا بر استدلال قاضی آقای کراتوف در انجام وظایف خود نسبت به وضعیت سرگئی ماگنیتسکی قصور نکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها