در کرمان

بارندگی حریف خشکسالی نشد

استان کویری کرمان به عنوان بزرگ‌ترین استان کشور در حالی امسال هفدهمین سال خشکسالی متوالی و کم‌آبی را سپری می‌کند که طی چند هفته اخیر بارش‌های پراکنده باران و برف در نقاط مختلف این استان که خوشحالی مردم و کشاورزان را به همراه داشته، هرگزکافی نبوده و به دلیل چند سال خشکسالی، مشکلات کمبود آب در بخش‌های مختلف این استان کویری همچنان به قوت خود باقی است.
کد خبر: ۵۳۵۰۷۱
بارندگی حریف خشکسالی نشد

براساس اعلام سازمان هواشناسی میزان متوسط کوتاه‌مدت بارندگی در استان کرمان طی سال گذشته افزایش یافت و امسال نیز ورود سامانه‌های مختلف بارشی به کشور و به تبع آن افزایش قابل توجه میزان بارش باران در آبان و آذر نسبت به مدت مشابه سال‌‌های گذشته بیانگرسپری شدن پاییزی پرباران بوده است، اما با این وجود نگرانی‌های مسئولان ذی‌ربط برای تأمین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز بخش‌های مختلف استان کرمان همچنان ادامه دارد.

خشک‌شدن باغات کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و مشکلات کم‌آبی در این استان می‌گوید: خشکسالی‌های چند سال اخیر باعث کم‌آبی در بخش کشاورزی شده است و به دلیل این‌که در استان کرمان نسبت به کشور یک سوم بارندگی صورت می‌گیرد این استان از جمله استان‌های خشک کشور محسوب می‌شود.

عباس ملایی با بیان این‌که اگرعملا برای حل مشکل آب استان کرمان اقدامی جدی صورت نگیرد بسیاری از باغات بر اثر کم‌آبی خشک خواهند شد، تصریح می‌کند: برداشت منفی یک میلیارد مترمکعبی از دشت‌های کرمان که همچنان ادامه دارد، پدیده‌ای است که می‌تواند ذخایر طبیعی منابع آب زیرزمینی را در این استان برای همیشه از بین ببرد و دلیل آن نیز برداشت بی‌رویه بخش کشاورزی از منابع آب در دسترس و تجدیدناپذیری این منابع به وسیله بارندگی است.

وی می‌افزاید: فشار کم‌آبی بر دشت‌های کرمان آنچنان زیاد شده است که کشاورزان ترجیح می‌دهند برخی باغ‌های خود را برای اختصاص سهمیه آبشان به دیگر باغ‌های پرثمر‌تر خشک کنند، این در حالی است که سختی آب به دلیل تداخل آب شیرین و شور در منابع زیرزمینی نیز بالا رفته و دیگر امکان اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در این مناطق بخصوص بخش‌هایی از دشت زرند، رفسنجان، انار و کرمان وجود ندارد.

طرح‌هایی که آب را انتقال نمی‌دهد

یکی از راهکارهای اساسی رفع معضل کم‌آبی و تامین آب شرب و بخش‌های کشاورزی و صنعت استان کرمان در بلند‌مدت، انتقال آب از حوزه‌های آبخیز دیگر مناطق کشور به این استان است.

راهکاری که تاکنون طرح‌هایی همچون انتقال آب از سر شاخه‌های کارون، انتقال آب از کشور تاجیکستان و انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان برای آن در نظر گرفته شده و بخشی از آنها نیز اجرایی شده ‌است.

البته به عقیده برخی از کارشناسان بعضی از این طرح‌ها یا توجیه اقتصادی ندارد یا زمانبر بوده واعتبار زیادی برای اجرایی‌شدن می‌خواهد.

استاندار کرمان هم با اشاره به این که به دلیل زمانبر بودن طرح‌‌های انتقال آب و مقرون به صرفه نبودن کشاورزان کرمانی باید طرح‌های انتقال آب را از ذهن خود خارج کنند، می‌گوید: در شرایط کنونی که بحران آب در کرمان وجود دارد، بجز مدیریت صحیح در مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی چاره دیگری وجود ندارد.

وی با بیان این که در استان کرمان با توجه به محدودیت منابع آبی مورد نیاز بخش کشاورزی باید مصرف آب مدیریت شود، تصریح می‌کند: 200 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سیستم‌‌های مکانیزه آبیاری در کرمان تخصیص یافته است و دولت از کشاورزانی که این سیستم‌‌های آبیاری را در مزارع خود به کار ببرند، حمایت می‌کند.

حکمت قاسم‌خانی - جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها