به گزارش جامجم، این افزایش قیمت بلیت قطار در حالی صورت میگیرد که شرکت راهآهن جمهوری اسلامی در ابتدای سال جاری تقاضا کرده بود قیمت بلیت قطار به طور متوسط 2200 تومان در هر مسیر افزایش یابد که این امر مورد موافقت قرار نگرفت.
همزمان با باز شدن پایگاه اینترنتی پیشفروش بلیت قطار در مرحله جدید که از روز گذشته آغاز شده، کاربران افزایش قیمت بلیت قطار را به طور متوسط 15 تا 20 درصد در هر مسیر مشاهده کردند و حتی برخی مسیرها مانند تهران ـ زاهدان افزایش نرخ 40 درصدی را نشان میدهد.
براساس این گزارش، نرخ بلیت قطار چهارتخته نگین در مسیر تهران ـ مشهد به ازای هر نفر از قیمت 22 هزار و 450 تومان قبلی به 28 هزار تومان افزایش یافته است.
همچنین قطار چهارتخته نورالرضا در دو مسیر رفت و برگشت تهران ـ مشهد و برعکس به 102 هزار تومان افزایش یافته، در حالی که قیمت قبلی آن 87 هزار و 500 تومان بود.
افزایش قیمت بلیت قطار در حالی صورت گرفته که حدود یک ماه قبل قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی نیز 65 درصد افزایش یافت.
براساس این گزارش، صاحبان شرکتهای حمل و نقل ریلی معتقدند، افزایش قیمت 15 تا 20 درصدی بلیت قطار کافی نیست و هزینه شرکتها را جبران نمیکند.
یک مقام مسئول در شرکت قطارهای مسافری رجا در گفتوگو با جامجم با اشاره به افزایش قیمتهای جدید در برخی قطارهای این شرکت گفت: افزایش قیمت بلیت برخی از قطارهای این شرکت بدون هماهنگی و نظر رجا اعمال شده است.
وی این افزایش قیمت را ناچیز شمرده و معتقد است؛ افزایش قیمت در برخی قطارهای محلی که به صورت تحمیلی از سوی راهآهن خدماترسانی میکند، تاثیری در جبران زیانهای این شرکت ندارد.
وی با اشاره به اینکه رجا از تغییرات اعمالشده ناراضی است، تصریح کرد:با بررسی قیمتهای جدید، هنوز اختلاف قیمت در قطارهای رجا با سایر شرکتهای خصوصی که با خدمات یکسان فعالیت میکنند وجود داشته و این تبعیض آشکاری است.
به گفته این مقام مسئول، عمده زیانهای شرکت قطارهای مسافری رجا از قطارها و مسیرهای پرمتقاضیتر صورت میگیرد.براساس این گزارش، بلیت قطار متناسب با کیفیت خدمات، نوع قطار، مسیر و سایر مولفهها از جمله ساعت حرکت مبدأ و مقصد و تاریخ حرکت قیمتگذاری میشود.
پیش از این، غضنفر فولادی سرپرست معاون امور مسافری راهآهن گفته بود: در شرایط فعلی ناگزیر از مدیریت کردن قیمت بلیت قطار با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم هستیم.
به گفته فولادی، تعداد مسافران حملونقل ریلی نسبت به سال گذشته حدود 8 درصد معادل یک میلیون نفر کاهش یافته است و طرح افزایش تعداد مسافران تا پایان سال در برنامههای معاونت مسافری راهآهن قرار دارد.
به گفته کارشناسان امور حملونقل، جابهجایی بار و مسافر از طریق خطوط ریلی به دلیل ایمنی و ارزان بودن از جایگاه ویژهای برخوردار است و طبق سند چشمانداز توسعه بیست ساله کشور، قرار است حملونقل ریلی در بخش بار سهم 30 درصدی و مسافر سهم 18 درصدی از حملونقل عمومی کشور را به خود اختصاص دهد.
در حالی که بسیاری از آژانسهای فروش بلیت قطار از روز گذشته نرخهای جدید را به مسافران اعلام کردهاند روابط عمومی شرکت راهآهن میزان افزایش قیمت بلیت قطارها را فقط 12 درصد اعلام کرد.شرکت راهآهن اعلام کرد: کمتر از 50 درصد قطارهای کشور مشمول افزایش قیمت شد که به طور متوسط افزایش قیمت صورت گرفته برای تمامی قطارهای مسافری حدود 12 درصد است.
شرکت راهآهن در خصوص افزایش قیمت بلیت قطار در برخی محورها اعلام کرد: با توجه به پیشنهاد 50 درصدی افزایش قیمت بلیت ارائه شده از سوی شرکتهای بخش خصوصی، این پیشنهادات در کمیته کارشناسی بررسی و در نهایت با در نظر گرفتن رفاه حال مردم و به منظور ارائه خدمات رفاهی بیشتر در برخی مسیرها اعمال شده است.
با در نظر گرفتن تعداد کل قطارها این افزایش قیمت به طور متوسط برای حدود کمتر از 50 درصد قطارها اعمال شده و بقیه افزایش قیمت قطارهای مربوط به شرکت رجا در دست بررسی است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد