از سوی بزرگ‌ترین تشکل مخالفان اعلام شد

طرحی برای تقسیم قدرت در بحرین

پس از دوسال تشنج و درگیری در بحرین، شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت ملی الوفاق بحرین که بزرگ‌ترین تشکل مخالفان شیعه دراین کشور به شمار می‌رود، طرحی جدید را برای برون‌رفت از بحران جاری این کشور ارائه کرده است. در این طرح بر راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز، مشارکت مردم و تقسیم قدرت بین حکومت و مخالفان سخن به میان آمده است.
کد خبر: ۵۳۱۷۹۳

به گزارش ایسنا، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین با تاکید بر این‌ که تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی به نفع خواسته‌های دموکراتیک مردم است، اظهار کرد اکنون ارتباطی میان نظام و مخالفان برقرار نیست. دبیرکل جمعیت ملی الوفاق بحرین که در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر این جمعیت در الزنج سخن می‌گفت، افزود: ما البته برای محقق ساختن اهداف مشروع خود نه بر این تغییرات، بلکه بر عادلانه بودن خواسته خود و مبارزه مسالمت‌آمیزمان تکیه می‌کنیم، ضمن این ‌که تحقق دموکراسی به نفع تمامی طرف‌ها و به نفع منطقه و جامعه بین‌المللی خواهد بود.

رهایی از استبداد

علی سلمان خاطرنشان کرد: این اعتراض‌های ملی براساس خواسته‌های مشروعی شکل گرفت که کشورهای متمدن دو قرن پیش در بیان این خواسته‌ها بر ما پیشی گرفتند، اما متاسفانه وطن عربی ما آخرین کشوری است که در تلاش است تا از استبداد رهایی یابد و به سمت دموکراسی گام بردارد.

وی گفت: در مراکش به جنبشی که بسیار عمر آن کوتاه‌تر از اعتراض‌های ما بود، پاسخ داده شد، اما بحران کشور ما از حدود دو سال پیش تاکنون ادامه دارد.

سلمان تصریح کرد: مخالفت نظام حاکم با بند اول قانون اساسی که عبارت است از «مردم منبع قدرت‌ هستند» کاملا اشتباه است.

ما خواهان اجرای همین بند از طریق تشکیل یک دولت منتخب و ایجاد پارلمان دارای اختیارات کامل و سیستم عادلانه انتخاباتی و تساوی در بهره‌مندی از حقوق سیاسی و دستگاه قضایی عادلانه و مستقل هستیم.

دبیرکل جمعیت الوفاق تصریح کرد: گزینه‌های اشتباه، قطعا اشتباهات دیگری را به‌دنبال خود می‌آورد. برخی کشورهای عربی روش گریختن از اصلاحات سیاسی را برگزیدند، اما این کشورها باهوش‌تر از آن بودند که راه‌حل امنیتی را انتخاب کنند و در این کشورها ممانعتی با آزادی برپایی تجمع‌ها نشد یا معترضان بازداشت و مساجد تخریب نگردید.

سلمان خاطرنشان کرد: تمام این روش‌هایی که در بحرین اتخاذ شده، نمی‌تواند مانع خواسته‌های مردم برای تحقق دموکراسی شود و با گذشت دو سال از این بحران برای همگان کاملا مشخص شد که راه‌حل امنیتی موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

وی تصریح کرد: برخی گمان کردند که با روند بازداشت‌ها اعتراضات خاموش می‌شود، اما این تنها یک گمان است. در کشور کوچکی مانند بحرین 1600 نفر در بازداشت هستند و ده‌ها هزاران نفر نیز به صورت مداوم در خیابان حضور دارند.

تعیین جدول زمانی

علی سلمان افزود: ما خواهان مذاکرات گسترده و جدی متفاوت با آنچه در سال 2011 رخ داد، هستیم. این توافق‌ها باید همراه با یک جدول زمانی مشخص باشد و اجرا شود تا سرنوشت آن مانند سرنوشت گزارش کمیته حقیقت‌یاب بسیونی که دولت تعهد یافت آن را اجرا کند، اما به تعهداتش وفا نکرد، نشود.

سلمان تصریح کرد: ما نیازمند موافقت اکثریت مردم بحرین برای هرگونه توافق‌نامه‌ هستیم و در راستای تحقق این مساله دو راه را پیشنهاد می‌کنیم که یکی تشکیل شورای موسسان و دیگری برگزاری رفراندوم است.

وی افزود: راه دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث خروج کشور از بحران شود و آن تشکیل یک دولت وحدت ملی است که تمام گروه‌ها در آن مشارکت داشته باشند. شیخ علی سلمان تاکید کرد: ما خواستار یک نظام سیاسی مبتنی بر اصل شهروندی و مخالفت با فرقه‌گرایی و قبیله‌گرایی هستیم.

دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین گفت: مخالفان دست‌کم نیمی از مردم را تشکیل می‌دهند و حق دارند که نیمی از وزیران دولت وحدت ملی از بین آنها باشد. ماموریت چنین دولتی اجرای انتخابات یا رفراندوم خواهد بود.

هنوز مقامات دولت بحرین به این طرح پیشنهادی پاسخی نداده‌اند، اما گروه‌های مخالف می‌گویند برای دست یافتن به خواسته‌هایشان از پای نخواهند نشست. به گزارش فارس، جمعیت الوفاق در بیانیه‌ای از مردم انقلابی بحرین خواست روز جمعه آینده در این باره تظاهراتی برگزار کنند. این تظاهرات قرار است تحت‌ عنوان «از مطالبه کردن حقوق خویش دست نمی‌کشیم» برگزار شود. نزدیک به دو سال است که بحرین شاهد تظاهرات مردمی و انقلاب علیه رژیم آل‌خلیفه است.

تاکنون نیروهای امنیتی بحرین با همدستی نیروهای اشغالگر سعودی به سرکوب مردم پرداخته‌اند که در جریان این سرکوبگری ده‌ها نفر کشته و صدها نفر نیز زخمی یا بازداشت شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها