ایرانی‌ها هر جای این کره خاکی که باشند، دست از غذاهای خوش طعم و لذیذشان برنمی‌دارند و در کنار خوردن غذاهای ملل دیگر، غذاهای سنتی ایران را وارد کشورهای مختلف می‌کنند تا هم خودشان خیلی اذیت نشوند و هم مردم آن‌ ممالک را در لذت خوردن غذاهای لذیذ ایرانی سهیم کنند.به همین دلیل این روزها در بسیاری از کشورها و بویژه مناطقی که تعداد زیادی از ایرانی‌ها در آن ساکن هستند، شاهد افتتاح رستوران‌های ایرانی هستیم که دست بر قضا طرفداران زیادی هم پیدا کرده‌ است.
کد خبر: ۵۲۸۹۴۵

البته موضوع فقط به رستوران ختم نمی‌شود؛ نانوایی‌های سنتی که نان‌های سنگک، بربری، تافتون و لواش می‌پزد، طباخی‌ها، دیزی‌سراها، قهوه‌خانه‌ها و... هم جای خودشان را در کشورهای دیگر باز کرده و میزبان ایرانیان خارج از کشور و مردم محلی شده‌اند.

اگر شما هم فکر می‌کنید رستوران‌های ایرانی فقط در چند شهر و کشور بزرگ جایی برای خودشان پیدا کرده‌اند، باید بدانید سخت در اشتباهید. امروزه هر جا چند ایرانی حضور داشته باشد می‌توان یک رستوران با غذاهای اصیل ایرانی پیدا کرد.

رستوران تهران در اتریش یکی از این نمونه‌هاست که با غذاهایی خوش طعم و البته قیمتی معقول و منطقی در خدمت ایرانی‌ها و مردم وین است.

اگر در دانمارک هم باشید می‌توانید به یکی از این رستوران‌ها بروید؛ هم در کپنهاگ و هم در شهرهای دیگر رستوران‌های کوچک و بزرگ با انواع غذاهای ایرانی در خدمت مشتریان است.

آلمان، انگلستان، هلند، فرانسه، سوئیس و... نیز از جمله کشورهای اروپایی است که رستوران‌های ایرانی زیادی در آنها وجود دارد.

در کشورهایی مانند هندوستان، ترکیه، مالزی، امارات متحده و... هم عده زیادی طرفدار غذاهای ایرانی هستند و رستوران‌های متعدد ایرانی در آن کشورها یافت می‌شود.

خارجی‌های علاقه‌مند به غذای ایرانی

رستوران‌های ایرانی در نقاط مختلف دنیا پذیرای مشتریان متفاوتی است؛ از ایرانی‌های مقیم خارج از کشور گرفته تا اهالی بومی‌ آن مناطق.

البته نکته جالبی که در مورد بعضی از این رستوران‌ها وجود دارد، این است که اهالی سایر کشورها غذاهای آنها را بی‌نظیر می‌دانند.

در حالی که به عقیده ایرانیان مقیم آن کشور، کیفیت غذاها در بعضی رستوران‌ها وضعیت چندان خوبی ندارد.

برخی ایرانی‌ها بر این باورند که چون مردم سایر کشورها طعم واقعی غذاهایی مانند کباب و فسنجان را نمی‌دانند یا برنج خوب و بد را نمی‌شناسند، از غذایی که می‌خورند راضی هستند.

البته با این که خیلی از خارجی‌ها طرفدار طعم غذای ایرانی هستند، ولی همه رستوران‌های ایرانی چنین مشتری‌هایی ندارند.

در واقع مردم سایر کشورها بیشتر ترجیح می‌دهند به رستوران‌های مجلل و درجه یک ایرانی بروند و مشتریان رستوران‌هایی با سطح پایین‌تر فقط ایرانی‌ها هستند‌ و دانشجویانی که فقط می‌توانند هزینه صرف یک وعده غذا را در چنین مکانی بپردازند.

قیمت‌های متفاوت

هزینه صرف یک وعده غذای ایرانی در یک رستوران مجلل با یک رستوران معمولی یا رستورانی با سطح کیفی پایین خیلی تفاوت دارد.

علاوه بر این، اگر غذایی که انتخاب می‌شود همراه با پیش غذا، دسر، نوشیدنی و... باشد، هزینه آن به تناسب خدمات رستوران افزایش می‌یابد.

مثلا اگر بخواهید یک پرس کباب برگ در یکی از رستوران‌های درجه یک آمریکا بخورید باید حدود 20 دلار بپردازید، قیمت یک پرس چلوکباب سلطانی هم حدود 25 دلار است.

البته در چنین رستوران‌هایی که سرویس خوبی هم به مشتری ارائه می‌شود، حتما باید چیزی حدود ده تا 20 درصد هزینه کل صورتحساب را برای سرویس و انعام در نظر بگیرید.

اما در رستوران‌هایی با سطح پایین‌تر معمولا می‌توانید کباب برگ را با قیمتی حدود 10 دلار و کوبیده را حدود پنج دلار (البته بدون برنج) تهیه کنید.

خیلی از رستوران‌های ایرانی در مناطق مختلف دنیا شناخته شده است و همان طور که گفته شد در شهرهای کوچک هم اگر فقط چند نفر ایرانی حضور داشته باشند، باید سراغ این رستوران‌ها را گرفت؛ مثلا در شهر بریزبین استرالیا حداقل پنج رستوران ایرانی وجود دارد که انواع غذاهای ایرانی مانند کباب‌های مختلف، جوجه‌کباب، باقالی‌پلو، میرزاقاسمی و... را سرو می‌کند.

در این رستوران‌ها معمولا ماست و خیار، ماست و موسیر، بورانی و... هم به عنوان پیش‌غذا وجود دارد. غذا خوردن در یکی از این رستوران‌ها حدود 30 تا 40 دلار برای هر نفر آب‌ می‌خورد.

البته در تمام شهرها و کشورها نمی‌توان غذاهایی با کیفیت عالی پیدا کرد. این موضوع به تعداد جمعیت ایرانی‌ها و آشپز رستوران بستگی دارد.

به عنوان نمونه در شهر سیدنی استرالیا که ایرانیان بیشتری در آن اقامت دارند، رستوران‌های ایرانی بیشتری هم وجود دارد که البته هزینه صرف یک وعده غذا در آنها هم به نسبت کیفیت‌شان ارزان‌تر از شهر کوچکی مانند بریزبین است.

جالب است بدانید در این شهر حتی طباخی هم وجود دارد تا اگر ایرانیان هوس کله‌وپاچه کردند، براحتی بتوانند به این مغازه مراجعه کنند و یک وعده کله‌وپاچه سنتی بخورند!

عطر نان‌های سنتی در خیابان‌های کانادا

عطر و بوی نان تافتون یکی از لذتبخش‌ترین رایحه‌هایی است که در این دنیا وجود دارد؛ البته فقط ما ایرانی‌ها این بوی لذتبخش را دوست نداریم و مردم سایر کشورها هم اگر چنین چیزی را تجربه کنند، از آن به عنوان خاطره‌ای خوب یاد خواهند کرد.

شاید به همین دلیل هر روز عطر نان تافتون و لواش در یکی از خیابان‌های پایتخت کانادا می‌پیچد تا هم ایرانی‌ها و هم مردم آن منطقه بتوانند از طعم این نان‌ها لذت ببرند.

مردم زیادی هم طرفدار نان‌های ایرانی هستند و برای خرید آنها به این فروشگاه مراجعه می‌کنند. نکته جالب هم این که فروشندگان این فروشگاه، ایرانی نیستند و این نشان‌دهنده علاقه مردم کانادا به این نوع نان است.

منوی رستوران ایرانی

شاید برایتان جالب باشد بدانید ایرانی‌های خارج از کشور یا کسانی که به این رستوران‌ها مراجعه می‌کنند، چه انتخاب‌هایی دارند و کدام یک از غذاهای ایرانی در کشورهای دیگر طرفدار بیشتری دارد.

خیلی از ما تصورمان این است که کباب و جوجه کباب تنها غذاهایی است که در رستوران‌های ایرانی سایر کشورها می‌توان آنها را پیدا کرد؛ در حالی که فهرست غذای این رستوران‌ها گاهی بسیار پر و پیمان بوده و غذاهای متنوعی را می‌توان در آنها نوش جان کرد.

به عنوان نمونه بد نیست بدانید در یکی از رستوران‌های ایرانی که در انگلستان مشغول به کار است، انواع غذاها سرو می‌شود.

به طوری که در این رستوران می‌توانید پیش غذاهایی مانند کشک بادمجان، میرزا قاسمی، ماست موسیر، ماست و خیار، بورانی، انواع دلمه، سالاد اولویه، سالاد شیرازی، سالاد فصل، ترشی و نان تافتون را انتخاب کنید.

برای انتخاب غذای اصلی هم فهرست کباب‌ها و خورشت‌ها در دسترس مشتریان است تا از میان آنها آنچه را دوست دارند سفارش دهند؛ در این رستوان انواع کباب کوبیده، کباب برگ، شیشلیک، چنجه، سلطانی، جوجه‌کباب با استخوان و بی‌استخوان طبخ می‌شود و خورشت‌هایی مثل فسنجان، قیمه، قورمه سبزی، بامیه، بادمجان، قیمه بادمجان و پلوهایی چون عدس‌پلو، زرشک‌پلو، باقالی‌پلو و لوبیاپلو نیز در اختیار مشتری‌ها قرار می‌گیرد.

فهرست دسرها هم نشان از خوش‌سلیقگی صاحبان رستوران دارد. مهمانان می‌توانند فالوده شیرازی، بستنی سنتی، باقلوا و انواع شیرینی‌های ایرانی را انتخاب و نوش جان کنند.

همه این موارد در کنار هم نشان می‌دهد غذاهای ایرانی در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد؛ طرفدارانی از کشورهای مختلف و با سلایق متفاوت.

نیلوفر اسعدی‌بیگی - جام​جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها