وجود اختلاف ارتفاع جاده با حاشیه و کمبود حفاظ جاده ای، کمبود سامانه روشنایی، فرسودگی آسفالت جاده ها، نبود حتی یک متر اتوبان موجب شده سالانه تعداد زیادی از شهروندان آذربایجان غربی قربانی جاده هایی شوند که بوی مرگ می دهند.
کد خبر: ۵۱۹۷۳۷

هرچند افزایش قابل توجه تصادفات و مرگ و میر هموطنانمان در سوانح جاده ای آذربایجان غربی هر سال تکرار می شود ولی در هفت ماه گذشته امسال رشد بیش از 23 درصدی میزان تلفات و فوت 491 نفر در استان، نگرانی افکار عمومی را به دنبال داشته و در این میان کم توجهی مسوولان به این امر نگرانی را دوچندان می کند.

توسعه و بهسازی زیرساخت های حمل و نقل در آذربایجان غربی با وجود موقعیت جغرافیایی این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه این استان با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان حدود هزار کیلومتر مرز مشترک دارد و به عنوان شاهراه ارتباطی ایران با اروپا محسوب می شود.

در این میان رعایت و ارتقای شاخص های جهانی در جاده ها و حمل و نقل آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان های پرترافیک کشور، اهمیت ویژه‌ای دارد بطوری که در هفت ماه گذشته طبق گفته مسوولان 491 نفر در جاده ‌های استان جان خود را از دست داده ‌اند که بخشی از این سوانح به دلیل جاده ها و راه ها نامناسب است.

بررسی ها نشان می دهد وجود اختلاف ارتفاع جاده با حاشیه و کمبود حفاظ جاده ای، کمبود سامانه روشنایی، فرسودگی آسفالت جاده ها از مهم ترین مشکلات جاده های آذربایجان غربی است.

491  نفر در جاده های آذربایجان غربی جان باختند

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی با بیان اینکه در هفت‌ ماه نخست امسال، 491 نفر در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست دادند گفت: این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 23.7 درصد رشد نشان می دهد.

وی با بیان اینکه این آمار در مدت زمان مشابه سال گذشته 397 نفر بود، افزود: بیشترین تلفات حوادث رانندگی با 333 مورد در جاده‌های برون شهری و 99 مورد در تصادفات درون شهری، 59 مورد در جاده‌های روستایی گزارش شده است.

علی افتخاری با اشاره به اینکه از مجموع تلفات حوادث رانندگی هفت‌ ماهه امسال در استان 396 نفر مرد و 95 نفر زن بودند، اضافه کرد: در حوادث رانندگی هفت‌ ماهه امسال شش هزار و 995 نفر شامل پنج هزار و 113 مرد و یک ‌هزار و 882 زن مصدوم شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.7 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی یادآور شد: در مهر ماه امسال تعداد 86 نفر شامل 66 مرد و 20 زن جان خود را در تصادفات از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 38.7 درصد افزایش یافته است.

آذربایجان غربی یک متر اتوبان و تونل هم ندارد

یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز علت افزایش تلفات جاده ای در استان را نبود راه های دسترسی مناسب عنوان کرد و افزود: متاسفانه آذربایجان غربی از جمله استانهایی که سالهاست از راه های دسترسی مناسبی برخوردار نیست و نمود آن رشد تلفات جاده ای است.

نادر قاضی پور با انتقاد از بی توجهی وزارت راه و شهرسازی به وضعیت نامناسب جاده های آذربایجان غربی، اظهارداشت: با توجه سوال و تذکرات متعدد از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به وزیر راه و شهرسازی همچنان شاهد بی توجهی هستیم.

وی کمبود اعتبار را از مهمترین مشکلات توسعه و ساماندهی راه ها و جاده ها در آذربایجان غربی دانست و افزود: متاسفانه از سالهای گذشته تاکنون دولت اعتبار لازم و مورد نیاز برای تسریع در روند ساماندهی راه های این استان را اختصاص نمی دهد این در حالی است که امسال میزان خط کشی در جاده های استان نسبت به مدت زمان سال گذشته به نصف رسیده است.

قاضی پور اظهارداشت: در حال حاضر آذربایجان غربی یک متر اتوبان و تونل هم ندارد و نتیجه این بی توجهی نیز متوجه مردم و افزایش تلفات جاده ای می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به وضعیت کلی راه‌های کشور افزود: نمی ‌توان گفت تمامی جاده‌های کشور وضعیت خوبی ندارند چرا که وضعیت راه‌ها و جاده‌ها در برخی از استان‌ها قابل قبول است و حتی در برخی از استان‌ها مابین برخی از بخش‌ها بزرگراه احداث شده ولی چنین موضوعاتی در استانی نظیر آذربایجان غربی مغفول مانده است.

قاضی ‌پور با تاکید بر موقعیت جغرافیایی شهرستان ارومیه و استان آذربایجان غربی، یادآور شد: این استان با سه کشور دیگر هم مرز است و با توجه به اینکه بزرگترین مرز زمینی کشور در این استان وجود دارد این امر لزوم توجه هرچه بیشتر به کیفیت راه‌ها و جاده‌های استان را می ‌طلبد.

جاده های آذربایجان غربی مورد غفلت واقع شده است

رییس پلیس راه آذربایجان ‌غربی با بیان اینکه توسعه و توجه به جاده‌های استان مورد غفلت قرار گرفته ‌اند بطوری که حتی یک متر هم آزاد راه وجود ندارد، تصریح کرد: به ترتیب محور ارومیه - سلماس، ارومیه - مهاباد ، میاندوآب - مهاباد ، کمربندی دارلک و جاده شهیدکلانتری ارومیه بیشترین تصادفات را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: طبق آمار در بیش از 70 درصد حوادث ترافیکی نقش عامل انسانی محرز است و عدم توجه به جلو، تغییر ناگهانی مسیر، انحراف به چپ، سرعت غیر مجاز و خواب آلودگی راننده از جمله عوامل اصلی تخلفات حادثه آفرین به شمار می آید اما در این میان وضیعت نامناسب جاده ها نیز در افزایش میزان تصادفات غیر قابل انکار است.

سرهنگ علی سعیدی با اشاره به تعداد خودروهای سطح استان، اظهارداشت: در سطح استان حدود 501 هزار دستگاه خودرو وجود دارد که توسط راهنمایی رانندگی استان شماره‌ گذاری شده‌اند بر این اساس با احتساب خودروهای شناور به این صورت تخمین زده می‌شود که روزانه به طور متوسط حدود 650 هزار دستگاه خودرو در استان تردد می ‌کنند.

سعیدی به وجود 250 هزار خودرو در شهرستان ارومیه اشاره کرد و افزود: با احتساب خودروهای شناور، به طور متوسط روزانه حدود 300 هزار دستگاه خودرو در ارومیه تردد می ‌کند وجود این آمار نشان می‌دهد که سطح همکاری‌ها برای کاهش میزان تصادفات باید بهبود پیدا کند.

اقدامات برای بهبود وضعیت راه های آذربایجان غربی در حال انجام است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در خصوص وضعیت راه های استان اظهارداشت: طرح ملی احداث بزرگراه ارومیه- میاندوآب- مهاباد به عنوان بزرگ ترین محور ترانزیتی جنوب آذربایجان‌غربی تا اواسط سال 92 به بهره ‌برداری می‌رسد که شاه کلید توسعه جنوب استان به شمار می رود.

وی افزود: این طرح به طول 180کیلومتر است و 17کیلومتر از آن در سالهای گذشته از سمت ارومیه به بهره برداری رسیده است و مابقی محور در پنج قطعه احداث می شود و 330میلیارد ریال برای این طرح اختصاص یافته ست.

خلیل محبت خواه با بیان اینکه هم اکنون 30 پروژه احداث بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی و تقاطع غیر همسطح در سطح استان در دست اجراست، افزود: این طرح ها به طول 487 کیلومتر و بهسازی و آسفالت راه های روستایی به تعداد 461 پروژه و به طول 1458 کیلومتر در قالب طرح مهر ماندگار در استان اجرا می شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی نزدیک به 15 هزار کیلومتر راه هم سنگ دارد، تصریح کرد: آذربایجان غربی به لحاظ طول معابر شهری و روستایی بین 10 استان اول کشور قرار دارد و از نظر رتبه بندی راه های اصلی و روستایی در سطح کشور جزو استان های برخورداری متوسط به شمار می رود.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز اظهارداشت: آشکارسازی نقاط حادثه خیز، نصب علایم و تابلوهای هشدار دهنده، لکه گیری آسفالت، عملیات درزگیری و نصب میله های جدا کننده از جمله عملیات راهداری اجرایی در مقاطع پرحادثه جنوب آذربایجان غربی است.

ارسلان شکری افزود: ضریب ایمنی محورهای استان با اجرای عملیات راهداری از جمله اصلاح شیب عرضی، تعمیر علائم و نصب تابلوهای هشداردهنده و تعریض پیچ های خطرساز در نقاط پرحادثه به ویژه در بزرگراه ارومیه- سلماس ارتقا یافته است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها