باتوجه به در‌پیش بودن اجلاس اوپک برای انتخاب دبیرکل،‌ایران می‌تواند از ریاست خود بر اوپک گازی برای رسیدن به این هدف سود ببرد

ایران رئیس اوپک گازی شد

همزمان با آغاز رقابت برای احراز دبیرکلی اوپک، ایران به ریاست اوپک گازی که سازمانی برای هماهنگی سیاست‌های کشورهای صادرکننده گاز به شمار می‌رود، انتخاب شد.
کد خبر: ۵۱۸۹۳۹

به گزارش خبرنگار ما در حالی که ایران پس از سال‌ها با معرفی غلامحسین نوذری، وزیر پیشین نفت به عنوان نامزد خود، وارد ماراتن احراز دبیرکلی اوپک شده است، چند روز پیش با رسیدن مقام ریاست اوپک گازی به کشورمان، اکنون شانس ایران برای احراز پرنفوذترین مقام اجرایی بزرگ‌ترین تشکل تولیدکننده نفت جهان افزایش یافته است. علت این استدلال این است که اولا اوپک گازی، سازمانی شبیه به اوپک و هم‌عرض آن است و ثانیا اکثر کشورهای عضو اوپک، عضو اوپک گازی نیز هستند. لذا احراز ریاست اوپک گازی درست چند هفته پیش از آن‌که دور جدید رقابت برای احراز دبیرکلی اوپک آغاز شود، قدرت لابی و نفوذ موثری را در اختیار ایران قرار می‌دهد که اگر از آن درست استفاده شود، در کوران تحریم‌ها ایران قدرت اثرگذاری مناسبی را بر بازار جهانی انرژی به دست خواهد آورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثر کشورهای عضو اوپک، عضو اوپک گازی نیز هستند. به طوری که از 12 عضو اوپک، هفت کشور عضو اوپک گازی هستند. به این ترتیب کشورهای لیبی، ونزوئلا، الجزایر، امارات، عربستان، نیجریه و قطر به همراه ایران در هر دو تشکل عضویت دارند و این فرصتی است که ایران در 16 روز مانده به اجلاس 162 اوپک که به رقابت برای احراز دبیرکلی این سازمان اختصاص دارد، رایزنی‌های لازم را در این خصوص انجام دهد. اجلاس آینده اوپک (اجلاس شماره 162) روز دوازدهم دسامبر برابر با بیست و دوم آذرماه جاری در وین برگزار می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت موقعیت مناسبی در اختیار ایران قرار گرفته تا هم از نظر اثرگذاری بر عوامل موثر در بازار جهانی انرژی و هم از نظر ایفای نقش اجرایی و موثر در مدیریت این بازار، گامی مهم به سوی بی‌اثر کردن تحریم‌ها بردارد.

تکیه ایران بر مسند ریاست اوپک گازی

با این‌که ایران با آخرین نشست اوپک گازی در مالابوی گینه استوایی برخورد نه چندان گرمی داشت و فقط در سطح کارشناس در آن شرکت کرد، اما در این اجلاس ریاست اوپک گازی به ایران سپرده و مقرر شد اجلاس آینده وزارتی این غول گازی در آبان 92 (نوامبر 2013) در تهران برگزار شود.

براین اساس، با وجود غیبت رستم قاسمی، وزیر نفت و محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در هیات عامل در چهاردهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز، مطابق با ترتیب حروف الفبا، ایران به عنوان رئیس دوره‌ای نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال 2013 انتخاب شد. همچنین پس از واگذاری میزبانی سران کشورهای صادرکننده گاز به روسیه در سال 2013، میزبانی نشست وزارتی این مجمع گازی به ایران واگذار شده است تا دست صنعت گاز کشور هم از عضویت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز خالی نماند.

در همین حال محمدبن صالح الساده، وزیر انرژی و صنعت قطر هم به عنوان نائب‌رئیس نشست وزارتی سال 2013 GECF انتخاب شده است.

بررسی آخرین تغییر و تحولات قیمت و بازار جهانی گاز طبیعی، تصویب مجوز برگزاری جشن سالگرد مجمع کشورهای صادرکننده گاز و تاسیس یک موسسه مالی از مهم‌ترین محورهای برگزاری چهاردهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در قاره سیاه بود.

به گزارش مهر، طرح تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز دهم بهمن 1385 از سوی رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با ایگور ایوانف، دبیر شورای امنیت وقت روسیه مطرح شد.

بر این اساس با اعلام آمادگی ایران، روسیه و قطر به عنوان تروئیکای گازی جهان نشست سه‌جانبه‌ای مهر 1387 به منظور تسریع در ایجاد یک مجمع جهانی به میزبانی تهران برگزار شد.

پس از توافق وزیران نفت و انرژی، تروئیکای گازی درباره چارچوب ایجاد یک مجمع مستقل بین‌المللی گاز، با تصویب اساسنامه این مجموعه در نشست مسکو به طور رسمی فعالیت‌های این مجمع بین‌المللی با حضور 11کشور دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان آغاز شد.در نهایت با تاسیس این مجمع جهانی گاز، ابتدا مقر دائمی دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز به قطر و سپس لئونید بوخانوفسکی نامزد روسیه هم به مدت دو سال به عنوان دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد.

مسئولان وقت وزارت نفت در پاسخ به انتخاب دبیرکل روسی برای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، سه عامل میزان تولید، حجم ذخایر، صادرات گاز و قدمت حضور در بازارهای جهانی گاز را از مهم‌ترین عوامل دبیرکلی روسیه در این مجمع دانسته و اعلام کردند: با حضور روسیه به عنوان دبیر کل وضع دبیرخانه و سامان‌دهی بازارهای جهانی از بلاتکلیفی خارج می‌شود.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.

در حال حاضر 11 کشور به عنوان عضو و سه کشور ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند که کشورهای عضو، 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند. نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بیست و چهارم آبان 1390 با حضور 12 کشور به عنوان عضو دائم و سه کشور عضو ناظر در دوحه برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها