تشییع جنازه وسام الحسن، رئیس اداره اطلاعات امنیت داخلی لبنان امروز (یکشنبه) به تظاهرات سیاسی طرفداران جناح 14 مارس لبنان تبدیل شده است.
کد خبر: ۵۱۰۳۴۵

 فواد سنیوره، نخست وزیر سابق لبنان به عنوان رئیس فراکسیون حزب المستقبل که رهبری آن را سعد حریری به عهده دارد در سخنانی شدید‌اللحن ضمن هجوم به دولت نجیب میقاتی و توصیف آن به دولتی که عملیات تروریستی را پوشش می‌دهد، خواستار استعفای سریع وی از نخست وزیری و تشکیل دولتی بی طرف تحت عنوان دولت نجات لبنان شد.

وی در این سخنان انجام هرگونه گفتگوی ملی را که پیشتر توسط میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان طرح شده بود، رد کرد. سنیوره حملات شدیدی علیه حزب‌الله لبنان تدارک دید و دولت کنونی لبنان را دولتی شبه کودتایی توصیف کرد.

اتخاذ موضع سریع وزیر خارجه فرانسه نشان می‌دهد که جناح 14 مارس به شکل کامل حمایت فرانسه، آمریکا و اتحادیه اروپا و بخش مهمی از اعضای شورای امنیت را در تلاش برای سرنگونی حکومت نجیب میقاتی که وابسته به جناح 8 مارس است، دارا می‌باشد.

پس از سخنان فواد سنیوره، مجری برنامه تشییع جنازه وسام الحسن مردم حاضر در مراسم تشییع جنازه را به حرکت به سوی مقر نخست وزیری دعوت کرد که متعاقب آن هزاران نفر با سرعت به سوی مقر نخست وزیری حرکت اما پلیس و ارتش لبنان با تیراندازی هوایی و پرتاپ گازهای اشک آور از نزدیک شدن تظاهرگنندگان به مکان نخست وزریری جلوگیری کردند که طی آن تعدادی از آنها مجروح شدند.

روند اوضاع نشان می دهد که اوضاع سیاسی لبنان وارد مرحله خطرناکی شده است و این در حالی است که حزب الله لبنان و دیگر گروه‌ها و سازمان های عضو جناح 8 مارس که قدرت را در دولت به دست دارند تا کنونی هیچگونه موضع متحدی اتخاذ نکرده و احتمالا منتظر فرصت مناسبی هستند تا مواضع رسمی خویش در قبال تحولات اخیر را اعلام کنند.

در این تظاهرات با برافراشته شدن پرچم مخالفین سوریه، مراسم تشییع جنازه به منبری علیه دولت سوریه تبدیل شد و بسیاری از نیروهای مخالف سوریه که در لبنان حضور دارند با برگزاری تظاهرات و شعار علیه بشار اسد، دولت سوریه را متهم به ترور وسام الحسن کردند.

اخبار رسیده از طرابلس در شمال لبنان نیز حاکی از بروز درگیری‌ها در این شهر است.

سعد حریری که در خارج از لبنان به سر می‌برد نیز با ارسال پیامی که از تلویزیون‌های لبنان پخش شد مردم را از بروز هرگونه برخوردهای خشونت آمیز در لبنان برحذر داشت و طرفداران 14 مارس در لبنان را به آرامش و برخوردهای سیاسی آرام دعوت کرد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها