عمده‌ترین عامل افزایش این بیماری در دهلران، وجود نخاله‌های ساختمانی و رهاشدن زباله‌ها در سطح شهر عنوان شده است

شیوع نگران‌کننده سالک در ایلام

در حالی که شیوع سالک در استان‌های سالک‌خیز و مناطق جدید کشور در حال افزایش است، استان ایلام و بویژه شهرستان دهلران در این استان، از این بابت در وضع نگران‌کننده‌ای به سر می‌برد.
کد خبر: ۵۱۰۱۶۹

اکنون 350 میلیون نفر در جهان در معرض ابتلا به بیماری سالک قرار دارند و با وجود این که 88 کشور در جهان بیماری سالک دارند، اما ایران یکی از شش کشور دارای شیوع بالای سالک در جهان به شمار می‌رود.

به عقیده کارشناسان بهداشت تعداد موارد سالک در کشور به حدی زیاد است که نمی‌توان از آن آماری جمع‌آوری کرد، چراکه برخی از مردم که مبتلا به این بیماری می‌شوند، خود به خود بهبود یافته و به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.

سالک یک نوع بیماری پوستی مشترک انسان و حیوان است که از طریق نیش پشه خاکی آلوده به انگل هنگام تغذیه خون بیمار به انسان سالم منتقل می‌شود و به دو نوع خشک شهری و نوع مرطوب روستایی است.

استان ایلام هفتمین استان کشور است که در معرض سالک قرار دارد و شهرستان‌های دهلران و مهران را به عنوان کانون سالک استان ایلام می‌دانند. کارشناسان معتقدند نوع سالک در این دو شهرستان روستایی است.

دکتر عبدالصاحب شریفی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران در این باره به مهر گفت: وضع سالک در این شهرستان بسیار نگران‌کننده است و شبکه بهداشت و درمان شهرستان به صورت مستمر برای به حداقل رساندن آمار سالک در تلاش است.

وی افزود: شبکه بهداشت و درمان بتنهایی قادر به ریشه‌کن کردن یا به حداقل رساندن سالک در این شهرستان نیست و برای مقابله با این بیماری باید دستگاه‌ها و مسئولان شهرستان این شبکه را یاری کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دهلران اظهار کرد: امسال دو مرحله سمپاشی در فروردین و اردیبهشت ماه انجام شده، ولی متاسفانه به علت عدم تمکین مالی مرحله سوم آن که شهریور ماه بوده انجام نشده است.شریفی بیشترین افراد مبتلا به بیماری سالک در سال‌های گذشته در مناطق جنوب شهر، یعنی مناطق سه و چهار بوده‌اند، ولی متاسفانه در حال حاضر مناطق شهری یک و دو به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران گفت: برای پایین آمدن آمار سالک باید مردم شهرستان هم کمک کرده و از ریختن زباله بخصوص نخاله در سطح شهر خودداری کنند، چرا که یکی از عوامل مهم بیماری سالک نخاله‌های ساختمانی است.

فاطمه اورامن، کارشناس مسئول بیماری‌ها نیز گفت: پشه سالک هنگام غروب آفتاب تا نزدیک صبح فعالیت می‌کند.

وی افزود: به مردم توصیه می‌شود در غروب آفتاب که قصد خارج شدن از منزل یا رفتن به پارک دارند از قلم دفع حشرات استفاده کنند و حتی در منزل هم از این قلم برای پیشگیری استفاده نمایند. وی با انتقاد از جمع‌آوری زباله‌های سطح شهر دهلران گفت: متاسفانه نحوه جمع‌آوری زباله در شهر دهلران استاندارد نیست.

اورامن افزود: برای کنترل سالک در شهرستان یک برنامه اجرایی در این خصوص تدوین و در آن شرح وظایف تمامی ادارات معین شده است و طی آیین‌نامه‌ای به شهرداری دهلران ابلاغ شده، ولی متاسفانه شهرداری اقدامات موثر و مستمر در این زمینه نداشته است. وی عنوان کرد: بیماری سالک در شش ماه دوم سال شدت پیدا می‌کند.

کارشناس مسئول بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران اظهار کرد: در تحقیقاتی که در گذشته در خصوص نوع سالک در شهرستان دهلران انجام شده مشخص شد این سالک از نوع مرطوب است، ولی شواهد در سال‌های اخیر نشان از تغییر نوع سالک در این شهرستان دارد.وی گفت: شهروندان باید درهای ورودی خود را با توری خیلی ریز و آغشته به سم بپوشاند یا در صورت امکان از پرده‌های آغشته به سم استفاده کنند تا مانع ورود پشه سالک به درون خانه شوند و راهکار دیگر پیشگیری از نیش پشه سالک، استفاده از پشه‌کش برقی در خانه است.

اورامن افزود: باتوجه به وجود بیماری سالک در شهرستان به شهروندان توصیه می‌شود هر گونه زخمی که بیشتر از14 روز طول بکشد می‌توان آن را نشانه بیماری سالک دانست که هرچه سریع‌تر باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد. افرادی که زودتر اقدام به درمان بیماری سالک کنند جای زخم آن کمتر خواهد ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها