در آرزوی مودار شدن

همه می‌خواهند زیباتر شوند؛ دغدغه‌ای که زن و مرد نمی‌شناسد و گاه و بیگاه ذهن را درگیر می‌کند. همین موضوع هم کار مدسازان، طراحان و گروه‌هایی از این دست را در دوره‌های مختلف سکه کرده است. حالا با پیشرفت علم و فناوری، بخش‌هایی از علم پزشکی و مهندسی ژنتیک هم پا به این میدان گذاشته ‌است.
کد خبر: ۵۰۵۳۱۴

امروزه روز اگر فقط کمی دقت کنید، در هر کوی و برزن می‌توانید نمونه‌هایی از این دست را مشاهده کنید. حضور پررنگ آقایان هم در این میان دیدنی است؛ مردانی که به فکر تغییری در ظاهرشان هستند تا شاید بهتر دیده شوند.

اما مدت‌هاست که خانم‌ها کمتر و آقایان بیشتر به پیوند و کاشت مو رو آورده‌اند تا مشکل کم بودن موها یا طاسی را از این مسیر حل کنند. البته برخی متخصصان هم می‌گویند همه کسانی که از مشکل ریزش موی دائم رنج می‌برند و دچار طاسی شده‌اند، می‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند و همه آنهایی که دچار این مشکل شده‌اند، می‌توانند به آینده خوشبین‌تر باشند. البته این موضوع فقط مخصوص کشور ما یا یک منطقه خاص نیست و در تمام نقاط دنیا می‌توان نمونه‌هایی از این رفتار و مراجعات مکرر مردم به پزشکان و مراکز جراحی و خدمات زیبایی را دید.

با این حال هنوز تعداد علاقه‌مندان استفاده از این روش، در کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر از سایر نقاط دنیاست و این موضوع نشان می‌دهد، آنها بیشتر از اهالی سایر کشورها طرفدار پیوند مو هستند. در این میان، گروهی از هنرپیشگان و ورزشکاران نیز برای این‌که بهتر و جذاب‌تر در جمع مردم حاضر شوند، با استفاده از این شیوه، ظاهری متفاوت و به زعم خودشان زیباتر پیدا می‌کنند.

پیوند مو در جهان رو به افزایش است

محبوبیت پیوند مو در سراسر جهان و در میان گروه‌های مختلف هر روز بیشتر از روز قبل شده و بر تعداد طرفدارانش اضافه می‌شود؛ البته آمار نشان می‌دهد میزان رشد این علاقه‌مندی در کشورهای آسیایی و خاورمیانه بیشتر از سایر نقاط است.

طبق آمار موجود، تعداد آمریکایی‌های طرفدار پیوند مو با سرعت کمی افزایش می‌یابد، ولی هنوز هم تعدادشان زیاد است. آن‌طور که اعداد و ارقام نشان می‌دهد، در آمریکا 98 هزار و 727 پیوند مو طی سال 2008 انجام شده است که در مقایسه با همین تعداد در سال 2006 حتی 2 درصد هم کاهش نشان می‌دهد. اما با توجه به این کاهش، هنوز هم 40 درصد عمل‌های پیوند موی جهان در آمریکا انجام می‌شود.

میزان استفاده از روش‌های مختلف پیوند مو در آمریکای لاتین نیز از سال 2004 تا سال 2006، 31 درصد کاهش داشته است. اما طی همین مدت اروپایی‌ها شاهد 6 درصد افزایش در استفاده از شیوه‌های مختلف پیوند مو بوده‌اند و این افزایش برای سال 2008 به 8 درصد رسیده است.

آسیا و خاورمیانه، پیشتازند

در آسیا استفاده از روش‌های گوناگون پیوند مو طی سال 2006 نسبت به سال 2004 نزدیک به سه برابر افزایش داشته؛ به طوری که از 20 هزار و 673 مورد در سال 2004 به 57 هزار و 542 مورد در سال 2006 رسیده است. این شیب تند برای دو سال بعد کمی ملایم‌تر شده، ولی همچنان چشمگیر است؛ یعنی تا سال 2008 شاهد 37 درصد افزایش بوده‌ایم.

طبق بررسی‌ها و مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، آسیایی‌ها نزدیک به یک‌چهارم پیوندهای مو را در سراسر جهان به خود اختصاص داده‌اند.

6 درصد پیوندهای مو نیز در خاورمیانه بوده و رشد آن در سال‌های اخیر قابل ملاحظه است؛ آمار نشان می‌دهد در سال 2006 در مقایسه با سال 2004، میزان استفاده از روش‌های مختلف پیوند مو در این منطقه حدود سه برابر افزایش داشته است.

هزینه‌های متفاوت

معمولا وقتی صحبت از عمل‌های جراحی زیبایی می‌شود، هزینه‌هایی سنگین و سرسام‌آور در انتظار مشتری است؛ اما عمل پیوند مو چطور؟ آیا برای داشتن موهایی بیشتر و پرپشت‌تر هم باید هزینه‌های گزافی پرداخت کنیم؟

اولین نکته این‌که هزینه این نوع پیوند از یک کلینیک تا کلینیک دیگر بسیار متفاوت است؛ می‌گویند علت هم تا حد زیادی به شیوه‌ای بستگی دارد که در هر مرکز استفاده می‌شود و همچنین نحوه ارائه خدمات در مراکز مختلف؛ به عنوان مثال، هزینه پیوند مو به روش FUE تا دو برابر شیوه سنتی و معمول پیوند است یا مراکزی که به صورت آنلاین کارهای پذیرش مراجعان را انجام می‌دهند، هزینه‌ بیشتری دریافت می‌کنند.

علاوه بر این، هزینه این عمل به تعداد گرافت‌هایی که در پیوند استفاده می‌شود نیز بستگی دارد. (گرافت واحد شمارش موی سر است و هر گرافت از چند تار مو که از ریشه به هم چسبیده‌، تشکیل شده است). با این حال، به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل تعیین هزینه کاشت مو، به مهارت و بیش از آن شهرت پزشک بستگی دارد؛ به طوری که حتی می‌توان تفاوت 50 درصدی قیمت کار پزشکان مختلف را در این نوع اعمال مشاهده کرد. البته آن‌طور که اعداد، ارقام و آمار نشان می‌دهد، هزینه پیوند مو در آمریکا و اروپا بیشتر از سایر کشورهای دنیاست.

به عنوان مثال هزینه کار یکی از پزشکانی که در آمریکا این عمل را انجام می‌دهد، به ازای هر گرافت پنج دلار است و با افزایش تعداد گرافت‌ها به بیش از 2000 عدد این مبلغ به سه دلار هم کاهش می‌یابد؛ در حالی که در همان کلینیک پزشک دیگری به ازای هر گرافت ده دلار دریافت می‌کند.

ارزان‌ترین کشورها برای پیوند مو

هزینه‌های فراوان خدمات بهداشتی و زیبایی باعث شده است در تمام نقاط جهان، مردم در جستجوی بهترین مراکز با کمترین قیمت‌ها باشند. با توجه به این‌که هزینه پیوند مو در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار بیشتر از سایر نقاط است، مردم این کشورها هم ترجیح می‌دهند برای استفاده از این خدمات به کشورهای ارزان‌تر مانند هندوستان، مکزیک و تایلند سفر کنند. تبلیغات گسترده نیز عامل مهمی بوده که مردم زیادی طرفدار جراحی پیوند مو شوند و درصدد یافتن کشوری باشند که این خدمات را به بهترین شیوه و با کمترین هزینه ارائه می‌دهد.

به همین دلیل علاوه بر بخش خصوصی، دولت‌ها نیز در پی جذب این توریست‌های حوزه درمان و زیبایی هستند تا با ورود آنها و ارزهای خارجی، رونق بیشتری به اقتصادشان بدهند. موسسات خدماتی هم دست به کار شده‌اند تا خیلی زود فهرست کشورهایی که هزینه پیوند مو در آنها کمتر از کشورهای دیگر است، تهیه شده و روی سایت‌ها قرار گیرد تا مسافران را ترغیب به سفرهای ارزان‌تری کنند. در این فهرست کشور هندوستان در رتبه اول قرار دارد؛ یعنی در کشور مهاراجه‌ها هزینه پیوند مو در مقایسه با سایر نقاط جهان کمتر است. پس از هند، ترکیه، مکزیک، کاستاریکا، یونان، تایلند، اسلوونی و فیلیپین نیز در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

افراد مشهور و پیوند مو

طی سده اخیر، حضور رسانه‌ها در زندگی مردم هرروز پررنگ‌تر از روز پیش می‌شود. از همین مسیر، افراد مشهور به طور معمول در مرکز توجه مردم قرار می‌گیرند؛ این موقعیت ویژه بتدریج و با افزایش سن، بیشتر اهمیت می‌یابد. همین موضوع به ظاهر ساده تا جایی پیش می‌رود که این روزها ریزش مو یا طاس‌شدن سر یکی از این افراد می‌تواند به سوژه‌ای جالب برای برخی رسانه‌ها تبدیل شود. پس طبیعی است که این افراد سعی کنند همیشه با ظاهری زیبا و مرتب در جمع مردم و جلوی دوربین‌ها حاضر شوند. در این میان نمی‌توان از نقش موهای خوش‌حالت و پرپشت چشم پوشید؛ پس استفاده از روش‌های مختلف پیوند مو میان این گروه نیز طرفداران زیادی دارد و به نظر می‌رسد این افراد بخوبی با روش‌های پیوند و ترمیم مو آشنا شده، با آن کنار آمده و از این روش برای حفظ محبوبیت خود کمک می‌گیرند.

در میان این افراد، نام وین رونی، مهاجم سرشناس باشگاه منچستریونایتد و تیم ملی فوتبال انگلیس به چشم می‌خورد. علاوه بر رونی، دیوید بکهام هم که یکی از معروف‌ترین فوتبالیست‌های انگلیسی است و برنامه‌های تبلیغاتی معروفی داشته و دارد، از این روش برای زیبایی و جذابیت بیشتر خود کمک گرفته است.

در فهرست افراد مشهوری که با پیوند مو زیبایی خود را حفظ کرده‌اند، نام بازیگر کانادایی، برندان فریزر نیز آمده است. غیر از او، تام هنکس، هنرپیشه، کمدین، کارگردان، دوبلور و نویسنده آمریکایی نیز در گروه افراد مشهوری قرار دارد که روزی از پیوند مو استفاده کرده‌اند. در ضمن، مل گیبسون بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده ایرلندی ـ آمریکایی هم با موهایی که به این روش‌ پیوند زده شده و حالا متفاوت به نظر می‌رسد، در جمع حاضر می‌شود.

همه این موارد دلیلی است بر علاقه روزافزون مردم نقاط مختلف جهان به کاشت و پیوند مو و استفاده از این روش‌ها برای رفع همان دغدغه همیشگی بشر برای زیبایی بیشتر.

نیلوفر اسعدی‌بیگی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها