بازگشت موفق جنایتی حقیقی

سگ نگهبان

عنوان: Sleeping Dogs پلتفرم: Xbox360، PS3، PC ناشر: Square Enix سازنده: United Front Games سبک: اکشن امتیاز: 0/8
کد خبر: ۵۰۴۱۸۸

«سگ‌های خفته» ماجرای یک مامور زبده پلیس آشنا به گروه‌های مافیایی چین را روایت می‌کند که پس از سال‌ها زندگی در آمریکا به وطن خود بازمی‌گردد تا بزرگ‌ترین مافیای هنگ‌کنگ را از پا دربیاورد. سازندگان توانسته‌اند مصائب یک مامور مخفی را به زیباترین شکل به تصویر بکشند. دیالوگ‌های زیبا و اثرگذار در همان چند ساعت ابتدایی بازی، شما را به کاراکترها وابسته می‌کند. سگ‌های خفته از آن دسته بازی‌هاست که با وجود خشونت بالا، توانسته تعادل لازم را حفظ کند. صحنه‌های اکشن بازی چنان طراحی شده ‌است که بازیکن را یاد فیلم‌های «جان وو»، مانند تغییر چهره و پوست کلفت می‌اندازد. در بازی می‌توان به زیبایی شاهد کنایات سیاسی و اجتماعی بود. از مسئول پارکینگ‌ که چند هفته قبل یک سهامدار بوده و مرتب آن را به رخ می‌کشد، تا خیانت‌های غیرقابل باور مردان قانون. همچنین دیالوگ‌های قدرتمندی در باب توجیه اعمال فاسد سرکردگان مافیا نوشته شده که از نظر دقت و اثرگذاری، بازیکن را یاد عنوان «کیش قاتل» می‌اندازد.

گرافیک بازی در نسخه‌های کنسولی قابل است؛ اما برای کسب بهترین تجربه باید به نسخه رایانه‌ای آن دسترسی داشته باشید. انیمیشن چهره کاراکترها چنگی به دل نمی‌زند و اگر صداگذاری بازی بخوبی کار نشده بود، ارتباط برقرار‌کردن با کاراکترها ممکن نبود. انیمیشن حرکات بدنی که ظاهرا توسط موشن کپچر ضبط شده‌اند، بیشتر اوقات زیبا و باورپذیر است. با وجود کار ستودنی گویندگان نقش‌های جانبی صداگذاری نقش اصلی بازی، چندان چنگی به دل نمی‌زند. او تا اواسط بازی از خلق یک شخصیت با ثبات ناکام مانده و بازیکن در تشخیص هویت وِی دچار سردرگمی می‌شود: «آیا او یک فرد جدی و سرد است؟ یا یک جوان شوخ‌طبع و شر؟» البته از اواسط داستان، که ماجرا بیخ پیدا می‌کند، شخصیت کلی وِی هم به ثبات می‌رسد و می‌توان ساده‌تر با وی ارتباط برقرار کرد. فضاسازی بازی عالی از آب درآمده است. اوایل بازی که در یک بازار می‌گذرد، بسیار دلچسب است و ای کاش بیشتر شاهد چنین صحنه‌هایی بودیم. آشپزها در حال آشپزی و جارزدن برای فروش غذاهای خود، لباس‌فروشان در حال آب‌کردن لباس‌های بنجل‌شان و فروشندگان دی.وی.دی‌های قاچاق از قیمت مفت دیسک‌های اجناس خود حرف می‌زنند! شلوغی دوست‌داشتنی این منطقه در بقیه نقاط قابل دیدن نیست. اما باز هم دیدن پل‌های هوایی با کوچه‌های پشتی که به بام‌ها راه دارند، چراغ‌های نئون در شب، غروب آقتاب بسیار زیبا و بناهای سنتی چینی واقعا لذتبخش است.

موسیقی در مراحل اکشن قدرتمند ظاهر می‌شود، اما ساندتراک ضبط ماشین بشدت محدود بوده و با وجود زیبا بودن کارهای انتخاب شده، چنگی به دل نمی‌زند.

گیم پلی بازی همان چیزی است که از یک بازی «اپن ورلد» توقع دارید. اتومبیل‌ها کنترل آرکید و فوق‌العاده خوش‌دستی دارند و مسابقات اتومبیلرانی فراوانی در نقشه وجود دارد. راه‌های زیادی برای پیشرفت در بازی در نظر گرفته شده است. می‌توانید با پیدا‌کردن سازه‌های سلامت، خط سلامت خود را افزایش دهید، با پیدا‌کردن جعبه‌های مخفی در سرتاسر نقشه، به پول و لباس، گهگاهی هم سلاح دست پیدا کنید. کامیون‌های ضبط شده تثلیثی‌ها توسط پلیس را با هایجک‌های اکشن بدزدید و سالم به محل برسانید، دوربین‌های امنیتی را هک کرده و دلالان مواد را دستگیر کنید، با پرس‌وجو از افراد، دربیابید که چه کمکی نیاز دارند و آنها را در ازای «اعتبار» بهتر یاری دهید، مجسمه‌های دزدیده شده استاد قدیم رزمی خود را یافته و فنون تازه از او یاد بگیرید و فعالیت‌های دیگر... مراحل داستانی و جانبی همه از تنوع خوب و بالایی برخوردار است و با این‌که نمی‌توان آنها را با بهترین‌ها مقایسه کرد، بخوبی از یکنواخت شدن بازی جلوگیری می‌کنند.

«اعتبار» بیشتر امکان خرید لباس و خودرو‌های گرانقیمت‌تر و تاثیر بیشتر مواد غذایی را فراهم می‌سازد. سیستم دوندگی آزاد بازی برخلاف پیش‌بینی‌‌ها کاملا موثر از آب درآمده است. به محض رسیدن به هر مانع باید لحظه‌ای دست را از روی دکمه دویدن برداشته، دوباره آن را فشار دهید تا وِی بدون مشکل مانع را پشت سر بگذارد. بازی خیلی بیشتر از مبارزه با سلاح گرم، روی استفاده از دست و محیط تمرکز دارد. سیستم مبارزات فیزیکی عینا همان چیزی است که در بازی‌های اخیر بتمن دیده‌ایم، البته با چند تفاوت. اول از همه این که وی مانند بتمن برای سلامت مجرمین اهمیتی قائل نیست و در شکستن استخوان‌های آنها هیچ تردیدی به دل راه نمی‌دهد! دوم این‌که در مبارزات سگ‌های خفته، تاکید قابل توجهی بر استفاده از محیط دیده می‌شود. هنگامی که یکی از دشمنان را به قصد سالتو زدن می‌گیرید، اشیای قابل تعامل در محیط قرمز شده و با کشیدن دشمن به سمت آن می‌توانید فنون جذاب (و بعضا تکان‌دهنده‌ای) را اجرا کنید.

البته همیشه لبه پرتگاه‌ها و نرده‌ها نیز در خدمت شماست تا با یک ضرب دشمنان را به دورترین نقطه بیندازید! در این میان برخی سلاح‌های سرد مانند چاقو و ساطور هم در خدمت شماست. البته باید در استفاده از آنها حسابی احتیاط کنید؛ زیرا دشمنان در برابر سلاح‌های سرد بسرعت واکنش نشان می‌دهند. مبارزات با اسلحه که بیشتر در مراحل داستانی است. یادآور بازی Stranglehold است. می‌توانید پشت موانع پناه بگیرید و تیراندازی کنید، یا از روی مانع پریده، طی یک صحنه اسلوموشن، چند هدشات شیرین انجام دهید و... یکی از زیباترین صحنه‌های ممکن را هم می‌توانید با پریدن از داخل خودرو یا از روی موتورسیکلت خلق کنید. هیچ چیز مانند رها‌کردن موتورسیکلت به میان جمع دشمنان و انفجار آن با یک شلیک نیست! البته انجام تمام این حرکات منوط به کسب امتیاز لازم در مراحل است. هر قدر در ماموریت‌ها از صدمه و خسارت‌زدن به بیگناهان و اموال عمومی دوری کنید، امتیازات پلیسی به دست می‌آورید که توانایی‌های شما با اسلحه را افزایش می‌دهند. هر چه طی مراحل شدیدتر با دشمنان برخورد کنید، امتیاز تثلیثی شما بیشتر می‌شود که قابلیت‌های فیزیکی‌تان را افزایش می‌دهد. ممکن است در ماموریت‌ها، شما هم راننده باشید و هم تیرانداز، یا فقط وظیفه کم‌کردن شرّ نیروهای دشمن را داشته باشید. در هر صورت، تیراندازی از پشت فرمان با وجود بازی‌های دوربین، ساده و دلچسب است. براحتی می‌توانید چرخ خودروی دشمنان را هدف قرار دهید و شاهد صحنه‌های هالیوودی نابودی آنها باشید.

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها