این روزها کره زمین بشدت در معرض خطر قرار دارد. اگرچه دستیابی به فناوری‌های جدید نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر ساکنان این کره خاکی داشته، اما در حقیقت مانند شمشیری دو لبه است که از سوی دیگر می‌تواند زندگی ما را در معرض تهدید قرار داده، با خطراتی مواجه سازد.
کد خبر: ۴۹۷۵۶۷

فعالیت‌های نادرست ما انسان‌ها و تلاش برای به دست آوردن امکاناتی بیشتر به قیمت از دست دادن محیط زیست و منابع طبیعی تمام شده است. انتشار گازهای گلخانه‌ای به وقوع پدیده گرمایش جهانی منجر شده و این در حالی است که انتشار این گازها ـ که علت اصلی آن فعالیت‌های انسانی است ـ ‌همچنان در حال افزایش است. ضخامت لایه ازن که حفاظت از حیات موجودات زنده را به عهده دارد، نیز روز به روز کمتر می‌شود. عوامل شیمیایی که در اتمسفر منتشر می‌شود، حرکتی صعودی را در پیش می‌گیرد و در نتیجه، نه‌تنها به لایه ازن بلکه به محیط زیست نیز آسیب می‌رساند. علاوه بر این محفظه‌های خالی این مواد نیز در سطح زمین پراکنده می‌شود که به نوبه خود می‌تواند تهدیدی برای محیط زیست باشد. بنابراین شاید وقت آن رسیده باشد که دست به کار شویم و با استفاده از محصولات طبیعی که از نظر زیستی قابل تجزیه هستند، خسارات ناشی از استفاده از مواد شیمیایی و آثار سوء آن را کاهش دهیم. با انجام این آزمایش ساده متوجه می‌شوید می‌توان از موادی طبیعی مانند سرکه به عنوان یک شوینده مناسب استفاده کرد. برای انجام این آزمایش به مقداری سرکه رقیق شده، مایع شیشه شوی، دستمال پارچه‌ای و مقداری روزنامه نیاز دارید.

یک سطح شیشه‌ای یا آینه‌ای که کثیف شده یا گرد و غبار روی آن نشسته را برای انجام این آزمایش انتخاب کنید. آن را به دو قسمت تقسیم کنید. روی سطح یک قسمت را با روزنامه‌ای که مقداری سرکه روی آن ریخته‌اید، برای مدت زمان یک دقیقه بدقت تمیز کنید تا هیچ اثری از گرد و غبار یا هر گونه لکی باقی نماند. روی قسمت دیگر مقداری مایع شیشه شوی اسپری کرده، سپس با دستمال پارچه‌ای برای مدت زمان یک دقیقه سطح آن را تمیز کنید. سپس هر دو قسمت را با هم مقایسه کنید. به نظر شما کدام قسمت بهتر تمیز شده است؟ آیا تفاوت قابل توجهی را در این دوقسمت مشاهده می‌کنید؟ به نظر شما کدام یک از این روش‌ها دوستدار محیط زیست است؟ آیا میان نتیجه استفاده از شوینده‌های شیمیایی با سرکه که مایعی طبیعی است تفاوت محسوسی وجود دارد که اثرات منفی زیست محیطی آن را توجیه کند؟ در اغلب موارد استفاده از مواد شیمیایی در مقایسه با شوینده‌های طبیعی تفاوتی ندارد یا تفاوت آن بسیار ناچیز و اندک است. بسیاری از شوینده‌های صنعتی حاوی مواد شیمیایی است که انتشار آن به محیط زیست آسیب می‌رساند. سرکه یک مایع اسیدی غیرسمی است که از قدرت تمیزکنندگی برابر با بسیاری از مواد شیمیایی برخوردار است و در عین حال، هیچ اثر جانبی مخربی نیز به همراه ندارد. استفاده از روزنامه به جای دستمال‌های پارچه‌ای نیز می‌تواند راهکار مناسبی برای استفاده از مواد بازیافتی به جای پارچه باشد که تولید آن مستلزم صرف انرژی زیادی است.

مترجم: سهیل امیری

منبع: sciencefairadventure

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها