می‌دانید چرا از میان آن همه خانه‌های قدیمی، مساجد، کلیساها، آتشکده‌ها، ایوان‌ها، پل‌ها، معابد، آبشارها، سراب‌ها، دریاچه‌ها، پارک‌ها، غارها و کوه‌های استان کرمانشاه، ما دهستان «ریجاب» یا «ریژاو» را برای پیشنهاد این آخر هفته‌مان انتخاب کردیم؟
کد خبر: ۴۹۴۹۹۹

ما ریژاو را برگزیدیم چون کرمانشاه اگر آسمان باشد، ریواژ می‌شود خورشیدش؛ دریا باشد ریواژ می‌شود پری دریایی‌اش؛ جنگل باشد ریواژ می‌شود بلند‌ترین درخت بلوطش که میوه‌هایی از طلا دارد؛ ساده بگویم​، تصور کرمانشاه بدون ریژاو زیبایش محال است.

نام این منطقه در زبان کردی یعنی آنجا که آب می‌ریزد البته برخی هم معتقدند ریشه اصلی آن، کلمه‌ای دیگر در این زبان به معنای سردی زیاد است، اما اگر بنا بود نام بهتری برای ریژاو انتخاب کنند احتمالا باید صدایش می‌کردند «بهشت» چون، دشتی سبز است با گیاهان هزاررنگ و به شبنم نشسته​ و هر چند قدمش، چشمه‌ای از خاک سر برآورده ​ و هر طرفش باغ میوه‌ای است از انجیر، گردو یا انار.

ریژاو در 120 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه در مسیر دالاهو به سرپل ذهاب در نزدیکی رودخانه الوند قرار دارد.

منابع منتشر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حاکی از آن است که ریژاو علاوه بر این که از نظر طبیعی بهشت گردشگران محسوب می‌شود، آثار تاریخی ارزشمندی نیز در آن پیدا شده که ثابت می‌کند این منطقه از صدها سال پیش سکونتگاه انسان‌ها بوده است.

قلعه یزدگرد، مسجد عبدالله بن‌عمر و راه باستانی ساسانی از جمله این آثار محسوب می‌شود.

اگر پیشنهاد آخر هفته ما را پذیرفته‌اید و می‌خواهید به ریژاو سفر کنید، یادتان باشد علاوه بر قلعه یزدگرد این منطقه قلعه دیگری نیز دارد که به قلعه کوچک معروف است و برای پیدا کردنش یا باید از ریژاوی‌های قدیمی سوال کنید یا مدتی را در باغ‌های منطقه پرسه بزنید. (جام جم - ضمیمه چاردیواری)

علی یوشی‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها