بزرگ‌ترین بخش بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به ناشران دینی اختصاص دارد

افطار با عطر قرآن

امسال نیز، در ماه مبارک رمضان، بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، فرهنگ بیداری» در حال برگزاری است؛ کافی است خودتان را به مصلی تهران برسانید و بعد با ون‌های قرارداده شده در متروی مصلی یا شهید بهشتی به سمت شبستان بروید؛ هرچند دیدن فضای بیرون از شبستان نیز خالی از لطف نیست. چه آنجا که مثل گذشته می‌توانید سرپرستی یک یا چند فرد تحت پوشش کمیته امداد را انتخاب کنید و چه آنجا که تلسکوپ‌های متنوعی را در فضای آزاد قرار داده‌اند، و شما تحت نظارت متصدیان و کارشناسان این غرفه می‌توانید آسمان شب را نگاه کنید.
کد خبر: ۴۹۲۲۵۵

پله‌های ورودی شبستان با گلدان‌های سبز، یادآور خاطرات شیرین خانه‌های قدیمی است. از همان ابتدای ورود متوجه می‌شوید که نمایشگاه قرآن آنقدر بخش‌های متنوع دارد که انتظار می‌رود هر کسی بتواند به طور اختصاصی بخش مورد علاقه‌اش را پیدا کند و از خدمات آن بهره‌مند شود.

از خیابان بیداری اسلامی تا عکس‌های اسلامی

در طبقه دوم شبستان که محل ورود بازدیدکنندگان است، دست چپتان خیابان بیداری اسلامی قرار دارد. جایی که از بیداری اسلامی و مسائل کشورهای اسلامی در آن صحبت می‌شود.

نمی‌توان از مقابل دکور اینجا گذشت و عکس پاره شده حسنی مبارک و آن ماشین سوخته و نخل افتاده روی آن را ندید. اگر مایل هستید که با فضای انقلابی کشورهایی مثل تونس، یمن، مصر، بحرین و فلسطین آشنا شوید، به اینجا بیایید و حتی با کارشناسان امور بین‌الملل درباره وقایع اخیر کشورهای مذکور به گفت‌وگو بنشینید.

در بخش جنبی بیداری اسلامی، موسسات فعال بین‌المللی در حوزه بیداری اسلامی مانند اتحادیه امت واحده، موسسه علمی ـ پژوهشی ندا، پایگاه اطلاع‌رسانی اسلامیک مدیا و دبیرخانه بیداری اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) حضور دارند که محصولات خود را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند.

کمی جلوتر، بخش رستاخیز قرآنی قرار دارد‌ که با 210 تابلوی نقاشی رنگ روغن و تابلو خط، آیات مربوط به مرگ و رستاخیز را نشان می‌دهد و هستند کسانی که ارتباط این تصاویر و آیات را برای بازدیدکنندگان توضیح دهند. هرچند به نظر می‌رسد، به علت سنگین بودن بحث، خانواده‌ها باید نظارت داشته باشند‌ تا کودکانشان با شیوه‌های متناسب سن خودشان در نمایشگاه با چنین مفاهیمی آشنا شوند.

در همین طبقه، می‌توانید از بخش عکس دیدن کنید. عکس‌ها با محوریت موضوعاتی مانند قرآن در زندگی، مراسم‌های آیینی، لیالی قدر، سفره‌های افطار، نماز عید فطر، نماز، نیایش و... است. اگر مایلید بدانید چطور این عکس‌ها به نمایشگاه قرآن رسیده، باید بگویم که حدود یک ماه پیش در چهار سایت تخصصی عکاسی و رسانه‌های مکتوب و مجازی اعلام شد تا افراد، عکس‌های خود را در موضوعات مرتبط به دبیرخانه ارسال کنند. از بین 2600 عکس ارسالی از سوی 300 عکاس، در نهایت 80 عکس در نمایشگاه به نمایش درآمده است. البته بخش عکس به همین جا منتهی نمی‌شود. دیدن عکس‌های قدیمی از اماکن متبرکه مانند نجف و کربلا نیز جذابیت خاص خودش را دارد. حضور کارشناسان حوزه عکاسی و گرفتن عکس رایگان از دیگر فعالیت‌های این بخش است.

نشر مکتوب و دیجیتال

اما مثل همیشه بزرگ‌ترین قسمت نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در اختیار بخش مکتوب قرار دارد. جایی که شما می‌توانید کتاب‌های مختلف مورد نظرتان را از قرآن تا کتاب‌های تخصصی دینی و حتی کودک و نوجوان، پیدا کنید. جالب است که بدانید امسال 186 ناشر داخلی و 43 ناشر بین‌المللی که بیشتر از کشورهای لبنان، عراق، مصر، سوریه، اردن و ترکیه بوده‌اند، در نمایشگاه حضور دارند. ناشران داخلی 19 هزار و 201 عنوان کتاب و ناشران بین‌الملل حدود 4000 عنوان کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند. البته نباید گمان کرد ناشران تخصصی حوزه دین فقط همین تعداد است. زیرا امسال هزار مترمربع از فضای مفید بخش مکتوب کم شده و همین امر سبب شده تا تعدادی از ناشران مانند نشر شکرانه امکان حضور در نمایشگاه را پیدا نکند.

نکته: امسال در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم186 ناشر داخلی و 43 ناشر بین‌المللی که بیشتر از کشورهای لبنان، عراق، مصر، سوریه، اردن و ترکیه هستند، در نمایشگاه حضور دارند. ناشران داخلی 19 هزار و 201‌عنوان کتاب و ناشران بین‌الملل حدود 4000‌عنوان کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند

اگر شما مایلید که با جدیدترین کتاب‌های منتشر شده با ردیف دیویی 297 یعنی آثار اسلامی و قرآنی آشنا شوید، باید زمان نسبتا زیادی را صرف کنید تا از تمام این 143 غرفه دیدن کنید. غرفه‌هایی که گاهی اوقات می‌توانید با مسئولان آن برای خرید کتاب مورد نظرتان گفت‌وگو کنید و از آنها راهنمایی بخواهید.

این روزها اطلاعات مکتوب محدود به کتاب نمی‌شود. شما می‌توانید به بخش رسانه‌های دیجیتال هم بروید و از آثاری که به صورت نرم‌افزار در اختیار شما قرار گرفته‌اند، دیدن کنید. تخفیف‌های نمایشگاه هم امکان خرید مناسب را برایتان فراهم می‌کند. امسال 80 شرکت فعال در حوزه رسانه‌های دیجیتال، در فضایی بالغ بر 800 متر حضور پیدا کرده‌اند که هم نیاز کودکان و نوجوانان را پوشش می‌دهد و هم پژوهشگران و هم افرادی که مایلند تلاوت‌های مختلف قرآن را در اختیار داشته باشند. البته در بخش پژوهش نمایشگاه نیز بیش از 600 نرم افزار پژوهشی ارائه شده است.

قرآن‌های فرسوده را نو کنید!

اگر شما در منزل قرآن‌های فرسوده دارید، مثلا جلدشان آسیب‌دیده یا قرآن‌های زیادی دارید که از بعضی از آنها کمتر استفاده می‌کنید، می‌توانید به بخش احیا و ترمیم قرآ‌ن‌های فرسوده سری بزنید. اینجا قرآن‌های فرسوده شما را که جلد و شیرازه آن آسیب دیده‌اند، به رایگان ترمیم می‌کنند و اگر این آسیب‌دیدگی به حدی باشد که قابل ترمیم نباشد، مسئولان غرفه قرآن شما را تحویل می‌گیرند و یک قرآن نو به شما به رایگان هدیه می‌کنند و اگر مایل باشید می‌توانید قرآن‌های اضافی‌‌تان را به مسئولان این بخش بدهید تا پس از نمایشگاه این قرآن‌ها در مساجد محروم کشور توزیع شود و در اختیار کسانی قرار بگیرد که به آن نیاز دارند.

محمود اسماعیلی، مسئول بخش احیا و ترمیم قرآ‌ن‌های فرسوده، با اشاره به بخش ترمیم می‌گوید: این طرح سه بخش دارد: بخش ترمیم، تعویض و تجمیع. در بخش ترمیم، ما به قرآن‌هایی که جزو نسخ خطی هستند، کاری نداریم. زیرا ترمیم چنین قرآن‌هایی نیاز به کار حرفه‌ای دارد. ما دقیقا همین قرآن‌های دم‌دست شهروندان را که روزانه از آنها استفاده می‌کنند و ممکن است که شیرازه یا جلدشان خراب شده باشد، ترمیم می‌کنیم.

او می‌افزاید: قرآن‌های فرسوده در خانه‌های مردم بسیار زیاد است و مساله مهم این که چون برای قرآن احترام خاصی قائل هستند، نه می‌توانند آنها را دور بیندازند و نه می‌توانند از آنها استفاده کنند؛ بنابراین چنین قرآن‌هایی بدون استفاده در خانه‌ها باقی می‌ماند و در اصل ما با احیای قرآن‌ها یا مراقبت مناسب دوباره آنها را در اختیار مخاطبان جدید قرار می‌دهیم.

اسماعیلی معتقد است: بخش احیا و ترمیم قرآ‌ن‌های فرسوده که چند سالی است در نمایشگاه حضور نداشته، یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های نمایشگاه قرآن است.

البته دیدن نمایشگاه به همین چند بخشی که معرفی شد محدود نمی‌شود. شما می‌توانید به بخش طرح ملی حفظ قرآن کریم بروید که برای نخستین بار است در نمایشگاه شاهد آن هستیم یا به بخش عفاف و حجاب بروید و از بیش از 60 طراحی جدید پوشش‌ها و چادرهای متنوع دیدن کنید. در اینجا پارچه‌های چادری را با تخفیف ویژه البته به شرط ارائه کارت ملی به فروش می‌رسانند و همان جا هم به رایگان برایتان می‌دوزند. البته در دیگر غرفه‌ها هم دوخت چادر به بازدیدکنندگان آموزش داده می‌شود یا می‌توانید به بخش راه‌یافتگان بروید و خاطرات و نظرات کسانی که مسلمان شده‌اند و همچنین نظرات مبلغان بین‌المللی را بشنوید یا در بخش محصولات فرهنگی و هنری، تابلو فرش، معرق و منبت‌هایی را که موضوع قرآنی دارند خریداری کنید یا کودکان و نوجوانانتان را به بخش‌های اختصاص یافته برای آنها بفرستید تا از طریق شیوه‌های مختلف با داستان‌های قرآنی آشنا شوند. مسئولان این بخش تلاش کرده‌اند با جایزه دادن، اجرای نمایش‌های متنوع، تئاتر عروسکی، پخش کارتون، بازی (خوبی و بدی)، مارپله، خمیربازی، چهره‌نگاری، غرفه بازی رایانه‌ای و... مفاهیم را به شکل مناسبی در ذهن کودکان و نوجوانان تثبیت کنند.

شما می‌توانید تا 25 رمضان،‌ همه روزه از ساعت 17 تا 24 در روزهای عادی و از ساعت 14 تا 24 در روزهای تعطیل از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دیدن کنید.

حورا نژادصداقت / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها