گزارش جام‌جم از حال و هوای یک رستوران خام گیاهخواری در تهران

بفرمایید ، خام!

تناسب اندام

حفظ سلامتی با ورزش و رژیم غذایی

یکی از راه‌های کاهش وزن، داشتن رژیم‌های گوناگون غذایی است. افراد برای لاغرشدن از انواعی از رژیم‌های غذایی بهره می‌برند. انواع رژیم‌های غذایی مانند رژیم‌های کم‌پروتئین، کم‌کالری، کم‌قند یا همان کم کربوهیدرات، رژیم‌های گیاهخواری، خامخواری و... اما متخصصان تغذیه هیچ‌یک از این رژیم‌ها را رژیم کاملی نمی‌دانند، زیرا معتقدند بدن انسان برای رشد و تکامل واقعی به انواع مختلف مواد غذایی نیاز دارد و با هریک از این رژیم‌ها بدن دچار نوعی کمبود می‌شود.
کد خبر: ۴۷۹۴۹۸

یکی از این رژیم‌ها یعنی رژیم کم قند یا کم کربوهیدرات که مورد دفاع خیلی‌ها هم هست و بحث‌های زیادی را بین محققان به راه انداخته است. بسیاری از افراد تصورشان از رژیم گرفتن، کاهش یا حذف مواد قندی و نشاسته‌ای از رژیم است. سلول‌های مغزمتکی به قند هستند که از طریق جریان خون به طور مداوم به آنها می‌رسد. رژیم‌های رایج کم کربوهیدرات ممکن است تاثیر منفی روی فعالیت مغزی داشته باشند، زیرا نمی‌توانند قند کافی را برای مغز فراهم کنند، چراکه گلوکز از شکسته شدن کربوهیدرات در بدن به‌وجود می‌آید. کربوهیدرات‌های رایج در رژیم غذایی ما عبارتند از: برنج، نان، ماکارونی، سیب‌زمینی و سایر غلات مثل گندم و جو. از این گروه روزانه دریافت 11-6 واحد در روز توصیه می‌شود و مصرف کمتر از 5 واحد، اشتباه است. برای سلامت مغز توصیه می‌شود هر فرد حداقل 130 گرم کربوهیدرات در روز دریافت کند. برخی محققان بر مزایای آن و برخی بر معایب آن تأکید دارند. در بدن به طور طبیعی ترکیبی از کربوهیدرات و چربی به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند و وقتی کربوهیدرات‌ها در دسترس نباشند، یک فرآیند تجزیه کامل چربی‌ها در بدن ایجاد می‌شود که محصولاتی به نام کتون‌ها را تولید می‌کند. تجمع کتون‌ها در خون و ادرار سبب کتوز می‌شود که یک حالت غیرطبیعی در بدن است. کتوز سبب کاهش اشتها می‌شود و این یک مکانیسم دفاعی بدن است که مزیت آن برای افرادی که در قحطی یا اعتصاب غذا به سر می‌برند کاهش اشتهای آنهاست.

بتازگی دوباره مطالعاتی انجام شده که نشان می‌دهد این رژیم‌ها در افرادی که یک‌سال آن را داشته‌اند، اثرات نامطلوب چندانی نداشته است. بنابراین شاید حداکثر استفاده از این رژیم‌ها، همان یک‌سال است. البته توصیه شده که کربوهیدرات‌ها اصلا نباید حذف شوند، ولی می‌توانند کم مصرف شوند. به هرحال از نظر بسیاری از متخصصان تغذیه بهترین رژیم غذایی شامل برنامه‌ای است که درآن همه گروه‌های غذایی وجود داشته باشد، اما باید به میزان لازم و کم از همه آنها استفاده و از زیاده‌روی و پرخوری نیز پرهیز شود. همچنین در کنار رژیم‌های غذایی، ورزش و تحرک هم نقش بسزایی در کاهش وزن دارد. در واقع داشتن یک رژیم غذایی کامل و مفید و در کنار آن ورزش روزانه، موجب سلامت جسم و روح و حفظ نشاط و شادابی فرد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها