شبکه خبری بی‌بی‌سی روز گذشته از شکایت عبدالحکیم بلحاج، یکی از فرماندهان نظامی فعلی پایتخت لیبی و مظنون سابق تروریستی از جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس خبر داد.
کد خبر: ۴۶۸۲۳۷

به گزارش ایرنا، این شکایت توسط وکلای بلحاج در لندن مطرح شده که طی آن خواستار روشن شدن نقش جک استراو در صدور فرمان ربودن و تحویل مخالفان رژیم سابق لیبی به دولت قذافی شده‌اند.

بلحاج مدعی است سازمان سیا با همدستی سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس وی را در سال 2004 در تایلند بازداشت و از طریق جزیره دیه‌گو گارسیا که تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد، به لیبی منتقل کردند.

جک استراو پیشتر در مصاحبه‌ای هرگونه ایفای نقش در این پرونده را تکذیب کرده بود ولی مجله ساندی‌تایمز روز یکشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد استراو شخصا دستور این کاررا صادر کرده بود.

برخی از رسانه‌های انگلیسی هفته گذشته با انتشار گزارش‌هایی ابعاد تازه‌ای از همدستی سازمان‌های امنیتی این کشور با رژیم معمر قذافی در لیبی را افشا کردند. در این گزارش‌ها بخشی از روابط پنهان لندن و طرابلس بویژه در زمینه ربودن و تحویل مخالفان رژیم لیبی به دولت قذافی با ادعای مبارزه با تروریسم، تشریح شده است. براساس این گزارش‌ها دولت انگلیس ربودن و انتقال یکی از مظنونان تروریستی به نام عبدالحکیم بلحاج به لیبی را در سال 2004 میلادی تصویب کرده بود.

در نامه‌ای که از سوی یکی از افسران سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام‌آی 6) نوشته شده به موضوع بازداشت و انتقال بلحاج اشاره شده است. او در این نامه به مقامات لیبی به خاطر دریافت سالم محموله هوایی تبریک گفته است. این محموله هوایی عبدالحکیم بلحاج و اعضای خانواده‌اش بود که پس از ربوده شدن در تایلند با همدستی انگلیس تحویل رژیم قذافی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها