گفت‌وگو با مربی پاری‌سن‌ژرمن

تجربه‌ای در باشگاه 100میلیون یورویی

کارلو آنجلوتی پس از خداحافظی از بازیگری فوتبال به مربیگری روی آورد و هم‌اکنون یکی از مربیان جوان و موفق جهان به حساب می‌آید.
کد خبر: ۴۶۷۷۰۷

اولین تجربه مربیگری وی در تیم رجینا بود، پس از آن نیز روی نیمکت پارما نشست. در سال 99 جانشین مارچلو لیپی در یوونتوس شد، اما کارلتو در یووه یک چهره همیشه ناکام بود.

یووه طی دو فصل حضور وی زیبا و خوب بازی می‌کرد فقط در کسب عنوان ناکام می‌ماند، اما همه چیز پس از پیوستن وی به میلان و جانشینی «فاتح تریم» تغییر کرد.

در فصل 2003 کارلتو پنجمین مربی جهان و تاریخ فوتبال بود که هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی جام قهرمانان اروپا را بالای سر برد.

او دو بار با میلان قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و پس از این‌که در فینال از لیورپول در سال 2005 شکست خورد در سال بعد انتقام این شکست را گرفت و قهرمان شد.

آنجلوتی بعد به چلسی رفت و در همان فصل نخست توانست قهرمان لیگ برتر و جام حذفی شود، اما در فصل دوم در حالی که از لیگ قهرمانان حذف شده بود و در لیگ هم به نایب قهرمانی رسیده بود، در راهروی ورزشگاه گودیسون پارک، خبر اخراجش را شنید و در نیمه فصل جاری به پاری‌سن‌ژرمن پیوست.

او برنامه‌های بزرگی برای این تیم ثروتمند فرانسوی دارد.

میلان و لندن و حالا هم پاریس. شما مسیری را که تراپاتونی رفت تجربه می‌کنید؟

تراپاتونی بزرگ! این نقل و انتقالات سبب شده گاهی در جملاتی که می‌گویم از 3 زبان استفاده کنم و خودم هم گیج شوم!

روزنامه‌های فرانسوی نوشته‌اند شما در این سن و با موقعیت و تجربه‌ای که دارید، در کلاس‌های زبان فرانسه حضور پیدا می‌کنید تا بتوانید با بازیکنان ارتباط بهتری داشته باشید. چرا این دردسر را پذیرفتید؟

دوست دارم در کارم مستقل باشم. کسی که در فرانسه کار می‌کند باید زبان فرانسه بلد باشد، همان‌طور که برخی در کادر فنی پاری‌سن‌ژرمن ایتالیایی می‌دانند. بنابراین من لازم دیدم فرانسه یاد بگیرم.

اگر به آلمان بیایید آلمانی هم یاد می‌گیرید؟

به من گفته‌اند زبان آلمانی مشکل است، ولی اگر به بوندس‌لیگا بیایم این کار ضروری است، هر چند حالا در فرانسه هستم و مربی تیم پاری‌سن‌ژرمن.

کار در این باشگاه تا چه حد با سایر تجارب مربیگری شما متفاوت بوده؟

این باشگاه برنامه جالبی برای سال‌های آینده دارد و می‌خواهد در اروپا به عناوینی دست پیدا کند. این قضیه انگیزه زیادی در من ایجاد کرده و طبیعتا حضور لئوناردو به عنوان مدیر فنی باشگاه هم در کارم موثر است چون همکاری خوبی در میلان با هم داشتیم.

در تابستان آنها بیش از یکصد میلیون یورو برای این باشگاه هزینه کردند.

با این‌که بودجه زیادی برای این باشگاه در نظر گرفته شد، اما همه افرادی که به باشگاه آمده‌اند مسوولیت بزرگی را پذیرفته‌اند و من برای آرزوهای دست‌نیافتنی و اهداف خیالی روی نیمکت ننشسته‌ام. بلکه همه چیز طبق برنامه‌ای واقعی و کاملا عمل‌گرایانه پیش خواهد رفت، ما در حال حاضر یکی از 2 شانس قهرمانی هستیم و من قصد ندارم این موقعیت را در اولین فصل حضورم از دست بدهم. ما در تابستان تیم را به احتمال فراوان تقویت خواهیم کرد و بازیکنانی را از هم‌اکنون در نظر گرفته‌ام.

پس برخلاف نظر رسانه‌ها نباید پاری‌سن‌ژرمن را من‌سیتی جدید دانست؟

من سیتی فلسفه خودش را دارد و بازیکن در آنجا پول‌های بی‌حساب و کتابی می‌گیرد، اما در اینجا ما باید روی هر بازیکن سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشیم و درآمد‌زایی منطقی وجود داشته باشد.

با توجه به وداع تلخی که با چلسی داشتید، فوتبال انگلستان را چطور با ایتالیا مقایسه می‌کنید؟

ورزشگاه‌ها همیشه در انگلستان پر است و فضای کاملا متفاوتی ایجاد می‌شود، اما در ایتالیا همیشه نیمی از ورزشگاه خالی است و همین موضوع در سال‌های اخیر سبب شده بازیکنان بزرگ به ایتالیا نیایند. البته باید برای موضوع خشونت در ورزشگاه‌های ایتالیا هم فکر اساسی شود. در انگلستان و آلمان مردم برای سرگرمی به ورزشگاه می‌روند، اما در ایتالیا برخی فقط در ورزشگاه‌ها دنبال دردسر هستند.

بهترین سال‌های میلان را با اریگو ساکی می‌دانید؟

من همیشه در تعیین بهترین‌ها و بدترین‌ها مشکل داشته‌ام. هنوز نمی‌توانم بگویم بهترین بازیکن دنیا را چه کسی می‌دانم. به نظرم در فوتبال نمی‌توان به شکل مطلق صحبت کرد. آژاکس یا بایرن دهه 1970 یا میلان با ساکی همگی تیم‌های خوبی بودند، ولی یک نکته قطعی است و آن متحول شدن کالچو در زمان ساکی است. برلوسکونی همیشه او را مربی پیشرو در این زمینه می‌دانست. بعضی‌ها تیم او را به پرسینگ مداوم متهم می‌کردند، ولی پرسینگ تنها بخشی از تاکتیک او بود.

کیکر ‌-‌ مترجم: امیررضا نوری‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها