کارشناسان : در صورت ادامه روند کنونی قیمت‌های نفت و بنزین، آمریکا و اروپا به این زودی روی رونق را نخواهند دید

تشدید بحران بنزین در اروپا و آمریکا

افزایش قیمت بنزین در سراسر جهان بویژه اروپا و آمریکا می‌رود تا به بحرانی بزرگ برای کشورهای غربی تبدیل شود.در چند روز اخیر شهروندان کشورهای بزرگ صنعتی با نگرانی، تحولات بازار جهانی نفت را پیگیری می‌کنند چرا که این تحولات با اثرگذاری بر قیمت بنزین، زندگی و رفاه آنان را مستقیما تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر: ۴۶۵۲۰۶

برخی کارشناسان بر این باورند که در صورت ادامه روند کنونی قیمت‌های نفت و بنزین، آمریکا و اروپا به این زودی روی رونق را نخواهند دید. هم‌اکنون برخی از صاحبان خودروهای شخصی در کشورهای بزرگ غربی ترجیح می‌دهند از سایر وسایل حمل و نقل به جای خودروی شخصی استفاده کنند.

موسسات مطالعاتی غربی به دولت‌های آمریکایی و اروپایی هشدار داده‌اند که در صورت افزایش فشارهای نفتی بر ایران، اوضاع در این بازار به حالتی غیرقابل کنترل خواهد رسید.

صف کیلومتری انگلیسی‌ها برای خرید بنزین

همزمان با افزایش بهای نفت خام صادراتی ایران در بازار آسیا و اروپا پس از چند روز کاهش، انگلیسی‌ها برای خرید بنزین گران، صف‌های کیلومتری در پمپ‌های بنزین تشکیل داده‌اند.به گزارش مهر، بهای نفت خام سبک و سنگین ایران هم در بازارهای جهانی با افزایشی چند دلاری همراه بوده است.در حال حاضر، توقف صادرات نفت کردستان عراق و افزایش اختلافات بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی، برخی اختلالات فنی استخراج نفت در دریای شمال، رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا و نگرانی بابت ادامه تحریم‌های نفتی علیه ایران از مهم‌ترین دلایل ژئوپلتیک در گران شدن طلای سیاه است.

این در حالی است که بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران در بازارهای آسیایی، با افزایش حدود یک دلاری به 123 دلار و 10 سنت به مشتریان آسیایی تحویل داده شده است. در همین حال با افزایش قیمت طلای سیاه در بازارهای آسیایی، اروپا و آمریکا، بهای بنزین به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین فرآورده‌های نفتی جهان هم از این گرانی قیمت در امان نماند.

بر این اساس بنزین سوپر بدون سرب در بازارهای خلیج فارس، مدیترانه، شمال اروپا، آمریکا، ژاپن و سنگاپور بیش از یک دلار به ازای هر لیتر تحویل خریداران شده است.

از سوی دیگر به دنبال هجوم 2 روزه خریداران سوخت به پمپ‌بنزین‌ها در بریتانیا، دولت این کشور 31 مارس (12 فروردین) توصیه پیشین خود به دارندگان خودرو برای ذخیره بنزین را پس گرفته و اعلام کرده است، دیگر ضرورتی ندارد آنها باک‌های بنزین خود را پر نگه دارند.

بر این اساس به دنبال انتشار خبر اعتصاب احتمالی رانندگان شرکت‌های حمل و نقل مواد سوختی (تانکرها) در این کشور در طول تعطیلات عید پاک، فرانسیس مود، از نمایندگان محافظه‌کار مجلس بریتانیا گفته بود که مردم باید در گالن، بنزین ذخیره کنند.

هفته گذشته نیز دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا به خودروسواران در این کشور توصیه کرده بود که با توجه به احتمال اعتصاب، باک‌های بنزین خود را پر کنند.

به دنبال اظهارات کامرون، صف‌هایی طولانی در اطراف پمپ‌بنزین‌ها در سراسر بریتانیا تشکیل شد، اما دولت بریتانیا دیروز اعلام کرد به دنبال انصراف رانندگان تانکرها از اعتصاب در طول تعطیلات عید پاک، دیگر ضرورتی برای ذخیره‌سازی بنزین نیست.

کنترل قیمت بنزین از دست رئیس‌جمهورآمریکا خارج شده است

یک روزنامه آمریکایی نوشت اکثر کارشناسان اقتصادی به این واقعیت پی برده‌اند که قیمت بنزین از دست رئیس‌جمهور این کشور خارج شده است.

به گزارش فارس، روزنامه نیویورک تایمز افزود: افزایش قیمت بنزین طی ماه‌های اخیر تحت‌ تاثیر تحولات بازار جهانی نفت فشار زیادی را بر بودجه خانوارهای آمریکایی و در نتیجه به اقتصاد آمریکا وارد می‌کند.

براساس این گزارش، این روزنامه افزود آیا واقعا رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند اقدامی اساسی برای کنترل قیمت بنزین انجام دهد؟ گرچه شاید اکثر مردم آمریکا تصور کنند پاسخ این سوال مثبت باشد ولی کارشناسان اقتصادی برجسته و آگاه می‌دانند که جواب این سوال قطعا منفی است.

آمریکا حدود 20 درصد نفت جهان را مصرف می‌کند و تنها 2 درصد ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. این به آن معناست که آمریکا نقش چندانی در تعیین قیمت نفت ندارد. گرچه تولید نفت آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما افزایش داشته ولی تاثیر چندانی بر کاهش قیمت جهانی نفت نداشته است.

جمهوریخواهان آمریکا نیز بشدت از سیاست‌های اوباما در زمینه کنترل قیمت بنزین انتقاد می‌کنند. میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2012 تاکید کرد: رئیس‌جمهور باید 3 وزیر کابینه خود را به علت بی‌کفایتی برای کاهش قیمت بنزین برکنار کند.

تحقیق دولت آلمان درباره علت افزایش شدید قیمت بنزین

از سوی دیگر شبکه خبری دویچه وله آلمان گزارش داد: تحقیقات دولت آلمان از 5 شرکت بزرگ نفتی فعال در این کشور درباره علل گرانی بنزین آغاز شد.

در حالی که قیمت بنزین در آلمان به رکورد جدیدی رسیده و مدت طولانی در همین سطح باقی‌ مانده، دفتر دولتی تحقیقات بازرگانی آلمان، تحقیقاتی را آغاز کرد تا ببیند آیا شرکت‌های نفتی از قبیل اورال، شِل و 3 شرکت نفتی دیگر در تبانی برای بالا نگه داشتن قیمت بنزین در این کشور دست داشته‌اند یا نه.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند، این شرکت‌ها بنزین را به جایگاه‌های سوخت تحت مالکیت خود با قیمت معمول می‌فروشند، اما به جایگاه‌های سوخت مستقل که رقیبشان محسوب می‌شوند، گران‌تر می‌فروشند که احتمالا به روند افزایش قیمت بنزین در آلمان دامن می‌زند.

در حال حاضر قیمت گازوئیل در آلمان کمی ارزان‌تر از بنزین است و بسیاری از شهروندان این کشور به خرید خودروهای دیزل که با سوخت گازوئیل کار می‌کند، رو آورده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها