اگر از ورودی شمالی بخواهید وارد بوستان قدیمی شهر نیشابور به نام «باغ ملی» شوید، ستون‌های آجری آن را خواهید دید؛ ستون‌هایی که اوایل دهه 1360 به دست هنرمند آجرتراش نیشابوری، استاد ابوالقاسم اخویان، طراحی و ساخته شد. تزئینات و فرم این 2 ستون دو چراغ فانوسی را در ذهن تداعی می‌کند که با طراحی و نقوشی زیبا، شما را به دیدن آب‌نماها، درختان سر به فلک کشیده کاج و فضای سبز باغ ملی، فرا می‌خواند.
کد خبر: ۴۵۱۵۱۶

این ستون‌های 6 متری روی سکویی نصب شده‎اند که در آن 2 شیر سنگی که هر کدام روی پاهای جلویی بر گویی سنگی ایستاده‌اند،‌ قرار دارد.

بازار‌تاریخی

بازار تاریخی نیشابور، از جمله بازار‌های سرپوشیده منحصر به‌فرد در استان خراسان است که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد. در داخل این بازار تعدادی سرا، کاروانسرا، تیمچه و حمام وجود دارد.

کاروانسرای مستوفی، یکی از تیمچه‌هایی است که درون این بازار تاریخی وجود دارد که 2 دهنه ورودی آن یکی در حاشیه جنوبی خیابان امام خمینی و ورودی دیگر با در بزرگ چوبی به بازار می‌شود.

حمام مرمر، یکی دیگر از جاذبه‌های این بازار تاریخی است که قدمت بسیار دارد، اما امروز خرابه‌ای بیش نیست.

آب‌انبار

در مقابل بازار سرپوش، بازار نو قرار دارد که در گذشته، سقف این بازار نیز به صورت گنبدی پوشیده بود. با عبور خیابان امام خمینی از این مکان، سرپوش‌ها خراب شده است.

آب‌انبار در زیرزمین واقع شده است و 20 تا 23 پله تا سطح زمین فاصله دارد و امروز قهوه خانه‌ای است که دارای سقف‌های گنبدی شکل باد گیر است. محیطی زیبا، خنک، آرام و یاد آور روزگاران گذشته است. بعد از این آب‌انبار، تیمچه‌ای است که مدتی در اختیار ژاندارمری بوده، مدتی تجارتخانه شده و کم‌کم از رونق افتاده است.

این کاروانسرا در دوره صفویه و در خارج از دروازه شهر یعنی دروازه مشهد احداث شده است. این کاروانسرا در اواخر دوره قاجاریه و اوایل عصر پهلوی، جهت اسکان و نگهداری ایتام و مستمندان و سپس مدتی به عنوان پادگان ژاندارمری مورد استفاده قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها