از دور از نزدیک

ازدواج 5 دختر زیر 10 سال در هرمزگان

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان از ازدواج 5 دختر زیر 10سال در استان هرمزگان خبر داد. رضا غلامپور افزود: 5 واقعه ازدواج دختران زیر 10 سال در استان وجود داشته که 3 واقعه در شهرستان میناب، یک واقعه در شهرستان بندرلنگه و یک مورد در شهرستان بندرعباس رخ داده است. وی اضافه کرد: کمترین واقعه طلاق در شهرستان پارسیان رخ داده و بیشترین ازدواج نیز در این شهرستان صورت گرفته است.
کد خبر: ۴۴۸۱۹۷

غلامپور خاطرنشان کرد: شهرهای میناب، بستک و قشم کمترین نرخ طلاق را داشته‌اند و بندرعباس و رودان بیشترین نرخ طلاق را به خود اختصاص داده‌اند. ‌/‌ ایسنا

ماهواره روس‌ها سقوط کرد‌

روس‌ها روز جمعه در برنامه فضایی خود با بدشانسی جدیدی مواجه شدند، زیرا ماهواره ارتباطاتی آنها درست پس از پرتاب دچار نقص فنی شده و سقوط کرد.

این شکست که جدیدترین نمونه از سری شکست‌های اخیر فعالیت‌های فضایی روسیه به شمار می‌رود، به دلیل بروز نقص فنی در راکت ماهواره‌بر رخ داده است. قرار بود راکت سایوز 2 ماهواره ارتباطی نظامی مِریدیان را از پایگاه نظامی Plesetsk در شمال روسیه به فضا حمل کند. اما این راکت نتوانست به مدار زمین برسد و منجر به شکل‌گیری پنجمین شکست در ماموریت‌های فضایی روسیه در سال 2011 شد.

ولادیمیر پوپووین، رئیس آژانس فضایی روسیه در راستای این شکست جدید اعلام کرد این بخش از صنعت فضایی دچار نوعی بحران شده که به نظر مشکل اصلی در موتور راکت‌هاست، اما تصمیم‌گیری برای تعیین مشکل اصلی نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

بر اساس گزارش ریانووستی، پوپووین این سخنان را در کنفرانس خبری که پس از اتصال موفقیت‌آمیز اتصال کپسول سایوز به ایستگاه بین‌المللی فضایی برگزار شده بود، بیان کرد.‌/ مهر

مغز عنکبوت‌ها در درون پاهایشان

دانشمندان دریافته‌اند مغز نوعی از عنکبوت‌ها به اندازه‌ای بزرگ است که فضای سر این جاندار برای گنجاندن آن کافی نیست و شاید دیگر حفره‌های درون بدن جاندار، مانند پاهایش را نیز پر کند.

بزرگ بودن مغز عنکبوت‌ها می‌تواند توضیح دهد که چرا بعضی از عنکبوت‌های کوچک در بافتن تار به خوبی عنکبوت‌های بزرگ هستند. گروهی از محققان موسسه اسمیتسونیان با مطالعه روی 9 گونه از عنکبوت‌های خانواده عنکبوت‌های بافنده دریافتند هرچه این عنکبوت‌ها کوچک‌تر باشند، مغز آنها به نسبت ابعاد بدنشان بزرگ‌تر است. در بعضی از عنکبوت‌ها سیستم مرکزی عصبی 80 درصد از فضای بدنشان را پر کرده و گاه حتی به درون پاهایشان نفوذ کرده است.

دانشمندان احتمال می‌دهند پرشدن فضای بدن عنکبوت‌ها به واسطه مغز برای دیگر اندام‌های بدن آنها مشکلاتی به وجود بیاورد، با این‌همه تاکنون روی این موضوع مطالعه‌ای صورت نگرفته است. برای مثال در بعضی از عنکبوت‌ها وجود مغز در فضاهای مختلف داخلی بدن از تکامل درست اندام‌هایی از قبیل اندام گوارشی جلوگیری می‌کند.‌/ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها