یک روز در استودیوی ضبط برنامه ظهرگاهی شبکه 3

نیمروز در انتظار تغییرات پائیزی

در سال‌های اخیر رقابت زیادی بین شبکه‌های مختلف سیما به وجود آمده است. گروه‌های مختلف درصدد هستند که برنامه‌های متفاوتی را بروی آنتن بفرستند؛ از برنامه‌های فرهنگی گرفته تا ورزشی و معارفی. در این میان، برنامه‌های اجتماعی نیز طیف گسترده‌ای از مخاطبان سیما را به خود اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۴۴۵۳۸۳

یکی از برنامه‌هایی که مدتی است از شبکه 3 سیما پخش می‌شود و مخاطبان مختلفی را هم به خود اختصاص داده است. برنامه «نیمروز» است که با اجرای زنده سیدعلی ضیا هر روز ساعت 10/12 روی آنتن می‌رود. برای آشنایی بیشتر با این برنامه سراغ مجری و تهیه‌کننده آن رفتیم تا از این برنامه بیشتر برایمان بگویند. ابتدا سیدعلی ضیا (مجری) پاسخگوی سوالاتمان شد. او متولد 1364 و در رشته مکانیک تحصیل کرده است.

نیمروز خانه من است

سیدعلی ضیا ابتدا در پاسخ به این سوال که چگونه پایش به دنیای رادیو و تلویزیون باز شده است، می‌گوید: خیلی اتفاقی. هر چند که هیچ اتفاقی، اتفاقی نیست. من شنونده رادیو بوده و هستم.

در یک غروب جمعه در یکی از برنامه‌ها از شنوندگان خواسته شد که موضوعات مورد نظرشان را به برنامه اعلام کنند. من هم تماس گرفتم و گفتم در مورد غروب دلگیر جمعه برنامه بسازید.

کسی که جواب مرا داد هم‌دانشگاهی خودم بود که بعدها توسط او به یکی از سردبیران رادیو معرفی شدم و چون دستی هم به قلم داشتم، بخشی را طراحی کردم به اسم «پسری از کاشان» که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت.

ضیا در ادامه می‌گوید: به هر حال این مساله در حکم یک اتفاق برایم باقی نماند و بعدها رفتم تست دادم و به عنوان مجری و بازیگر رادیو توانستم در این رسانه فعالیت کنم.

او در مورد این که چطور اجرا در تلویزیون را تجربه کرد، می‌گوید: یک روز برای خواندن یک متن به دفتر آقای زاهدی (تهیه‌کننده)‌ رفتم، اما بعد به پیشنهاد ایشان تست اجرا دادم و قبول شدم و پس از آن هم اجرای برنامه گزینه جوان به من سپرده شد که به نظرم آقای زاهدی از این نظر ریسک زیادی کردند.

مجری برنامه نیمروز، درباره حضورش در این برنامه می‌گوید: پس از برنامه گزینه جوان بود که طرح برنامه نیمروز از سوی شبکه 3 پذیرفته و قرار شد اجرای این برنامه را هم من به عهده بگیرم و حاصل زحمت تمام بچه‌های نیمروز همین شد که در حال حاضر می‌بینید.

علی ضیا در ادامه می‌افزاید: من این برنامه را عاشقانه دوست دارم و همیشه هم گفتم نیمروز خانه من است و گزینه جوان حکم فرزند ارشد مرا دارد، بنابراین نسبت به آنها کمی تعصب دارم و به همین دلیل با تمام توان آنها را اجرا می‌کنم.

مجری برنامه نیمروز در پاسخ به این سوال که چقدر در انتخاب موضوعات برنامه مشارکت دارد، می‌گوید: ما در این برنامه یک گروه نویسنده داریم که من هم جزو آنها هستم و درخصوص موضوعات برنامه با یکدیگر همفکری ‌کرده و بیشتر موضوعات را هم براساس اتفاقات هفته انتخاب می‌کنیم. مثلا با آغاز ماه محرم، موضوع تحول و تولد را انتخاب کردیم، چراکه با آمدن این ماه اکثر انسان‌ها دچار تحول می‌شوند و تولدی دوباره را تجربه می‌کنند.

به اعتقاد برخی، بیان مجری برنامه نیمروز و گزینه جوان گاهی عامیانه و حتی کوچه بازاری می‌شود، ضیا در ارتباط با این موضوع می‌گوید: من تمام برنامه‌هایم را به 2 بخش مساوی تقسیم می‌کنم و برای هر بخش اجرای جداگانه در نظر می‌گیرم. در گزینه جوان یک گویش جدید را با خودم به همراه آوردم، حتی یکسری اصطلاحات رادیویی به کار بردم که خیلی مورد توجه قرار نگرفت و برای همین آنها را تغییر دادم و تلویزیونی کردم. مثلا در گزینه جوان می‌گفتم تو مخاطب چشم‌ ما هستی و هر روز به یک زبان این را می‌گفتم، مثل انگلیسی یا حتی فرانسوی که خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت.

برنامه نیمروز زمانی ‌ روی آنتن می‌رود که خیلی از جوان‌ها در خانه نیستند، در صورتی که این برنامه برای آنها ساخته شده است. مجری این برنامه در پاسخ به این موضوع می‌گوید: بهار و تابستان مخاطبان برنامه ما بیشتر جوان‌ها بودند، ولی در حال حاضر خانم‌های خانه‌دار مخاطبان برنامه نیمروز شده‌اند. به هر حال من عقیده دارم که باید در آینده کاری کنیم که مخاطبان را با این برنامه بیشتر درگیر کنیم.

ضیا در پاسخ به این سوال که در ارتباط با اجرایش بیشتر چه نکاتی را مد نظر قرار می‌دهد، می‌گوید: من هیچ وقت فکر نمی‌کنم که دارم با دوربین صحبت می‌کنم، بلکه احساس می‌کنم دارم با خانواده خودم حرف می‌زنم برای همین هم آن صمیمیتی که باید ، در اجرایم وجود دارد.

زاهدی: شکل نیمرو را برای لوگوی برنامه انتخاب کردیم که یک شکل فانتزی و جدید بود هرچند‌ در‌حال‌حاضر با شرایطی که در برنامه به وجود‌آمده، این لوگو با برنامه هماهنگ نیست و برای همین احتمال دارد در سری جدید از لوگوی دیگری استفاده کنیم

مجری برنامه‌های گزینه جوان و نیمروز در ارتباط با این موضوع که اجرای این برنامه‌ها تا چه حد با یکدیگر فرق دارند، می‌گوید: اجرای 2 برنامه آن هم به صورت همزمان کار دشواری است. به هر حال حس خودم این است که در نیمروز بازیگوش‌تر و در گزینه جوان آرام‌تر هستم.

او به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر خیلی‌ها من را به اسم آقای نیمرو می‌شناسند که به نظرم خیلی هم بد نیست ولی اگر طولانی شود قطعا دیگر جذابیتی برایم نخواهد داشت.

علی ضیا در پاسخ این سوال که به نظرش راحت‌بودن در نحوه اجرا در درازمدت به ضررش خواهد بود یا نفعش می‌گوید: در ابتدای برنامه نیمروز خیلی پیامک داشتیم که می‌گفتند علی ضیا لوس اجرا می‌کند.

چون ما ایرانیان اساسا در مقابل رویدادهای جدید، در ابتدا مقاومت می‌کنیم و قبول چیزهای جدید برایمان سخت است ولی حالا خیلی‌ها توانسته‌اند با اجرای من همراه شوند و آن را قبول کنند.

خیلی از مجریان تلویزیون بیشتر از آن که به مهمان برنامه‌شان فرصت حرف زدن بدهند خودشان حرف می‌زنند و به عبارتی متکلم وحده هستند.

وی در این باره می‌گوید: من سعی می‌کنم که این مساله را رعایت کنم. مثلا وقتی سردار کاظمی مهمان برنامه ما بودند من فقط یک سوال پرسیدم و دیگر صحبتی نکردم. حتی میان‌برنامه هم نداشتیم، اما مثلا وقتی یک سبزی‌فروش مهمان برنامه است، قطعا من مجری هستم که باید از او سوال بپرسم و او را تا لحظه آخر در جریان برنامه هدایت کنم.

ضیا در پایان در پاسخ به این سوال که با انتقادهایی که به او می‌شود چگونه برخورد می‌کند، می‌گوید: به همه آنها فکر می‌کنم و حتی گاهی با منتقدانم وارد بحث و گفت‌وگو می‌شوم و همه آنها برایم عزیز هستند.

«ز» را حذف کردیم و لوگویمان شد نیمرو

علی زاهدی کارمند گروه اجتماعی شبکه 3 سیماست و تا به حال برنامه‌های زیادی را تهیه کرده است. او در حال حاضر برنامه‌های نیمروز و گزینه جوان را روی آنتن شبکه 3 سیما دارد.

زاهدی در ابتدا در مورد چگونگی شکل‌گیری برنامه نیمروز می‌گوید: اسفند 89 بود که گروه اجتماعی شبکه 3 سیما از من خواست که طرح یک برنامه روزانه را بدهم. البته دوستان بیشتر تمایل داشتند که این برنامه صبحگاهی باشد، اما تهیه یک برنامه صبحگاهی برای من مقدور نبود تا این که طرح برنامه نیمروز را ارائه کردم و چون قرار بود این برنامه به صورت زنده و هر روز پخش شود شبکه این ساعت را به ما داد چراکه تنها در این ساعت بود که هیچ جابه‌جایی‌ صورت نمی‌گرفت یا مسابقه خاصی در حال برگزاری نبود.

زاهدی در ادامه می‌افزاید: طرح اولیه برنامه ما با رویکرد انتقادی و اجتماعی بود که مورد قبول هم قرار‌گرفت، اما با تغییر فصل و شروع زمستان قرار است اتفاقات تازه‌ای در این برنامه ایجاد شود.

تهیه‌کننده برنامه نیمروز درخصوص انتخاب اسم آن می‌گوید: در ابتدا اسم این برنامه نیم‌بند بود که مورد قبول واقع نشد و در نهایت به نیمروز رسیدیم.

زاهدی همچنین در مورد لوگوی برنامه می‌گوید: بعضی از کلمات هستند که «ز» آنها خوانده یا گفته نمی‌شود مثلا اکثرا می‌گویند امرو بیا به جای این که بگویند امروز بیا و ما با حذف «ز» از نیمروز به نیمرو رسیدیم و شکل نیمرو را هم برای لوگوی برنامه انتخاب کردیم که یک شکل فانتزی و جدید بود هرچند که در حال حاضر با شرایطی که در برنامه به وجود آمده این لوگو با برنامه هماهنگ نیست و برای همین احتمال دارد در سری جدید از لوگوی دیگری استفاده کنیم. زاهدی در ادامه می‌افزاید: احتمالا اسم برنامه به لیمو شیرین تغییر خواهد کرد. در سری جدید خانواده و مسائل مختلف خانوادگی را طرح و بررسی خواهیم کرد.

زاهدی در پاسخ به این سوال که چرا این برنامه مخاطب جوان کمتر دارد، می‌گوید: یکی از مشکلات ما بحث زمان است. ما نمی‌توانیم ساعت برنامه را تغییر دهیم، چون این زمان دیگر ثابت شده است و امکان جابه‌جایی وجود ندارد برای همین هم سعی کردیم موضوعات برنامه را تغییر دهیم و بیشتر به موضوعات خانوادگی بپردازیم.

زاهدی در مورد این که چرا علی ضیا را برای اجرای برنامه‌هایش برگزیده است، می‌گوید: به نظرم او صدا و چهره خوبی دارد و من به ‌آینده او در کار اجرا امیدوارم؛ چرا که با سرعت جلو می‌رود و موانع را هم کنار می‌گذارد.

در برنامه نیمروز بعضی از مهمانان به صورت اینترنتی و با استفاده از وب‌کم در این برنامه حضور پیدا می‌کنند، هرچند اکنون این بخش از برنامه حذف شده است. زاهدی در این رابطه می‌گوید: متاسفانه چون سرعت اینترنت خوب نبود ما مجبور شدیم این بخش را در برنامه حذف کنیم. در صورتی که در ابتدا دوستان قول همکاری به ما داده بودند، اما خب متاسفانه نشد و ما مجبور شدیم این بخش را حذف کنیم. تهیه‌کننده برنامه نیمروز در مورد نحوه انتخاب مهمانان می‌گوید: بعضی از مهمانان بنا به مناسبت روز یا هفته در برنامه شرکت می‌کنند مثل هفته بسیج یا هفته معلم. که معمولا این‌گونه مهمانان ویژه هستند و بقیه افراد هم با همفکری گروه انتخاب و دعوت می‌شوند.

زاهدی در پایان درباره فراز و نشیب‌های برنامه نیمروز می‌گوید: در پاسخ به این سوال که نیمروز در ابتدا یک شیب رو به بالا داشت، اما حالا مدتی است که دچار افول شده است و ما منتظر هستیم که با شروع فصل جدید تغییرات عمده‌ای را در این برنامه به وجود بیاوریم که امیدوارم از این نظر دوباره به سمت جلو و بهبودکیفیت قدم برداریم.

محبوبه ریاستی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها