ایران تله‌کام، رویدادی مهم در عرصه مخابرات و ارتباطات کشور است

ارتباطات، کلید ورود به دنیای جدید

ارتباطات همواره به عنوان یکی از ارکان اساسی زندگی اجتماعی انسان‌ها مطرح بوده است و اگر نگاهی به گذشته بیندازیم متوجه خواهیم شد که در طول تاریخ ارتباطات به اشکال گوناگون، ‌زمینه مناسبی را برای رفاه و پیشرفت در جوامع مختلف بشری فراهم کرده است.
کد خبر: ۴۴۰۸۷۷

در عصر کنونی که تحت عنوان عصر ارتباطات شناخته شده است شاهد تحولات عظیمی در عرصه فناوری ارتباطات و اطلاعات بوده‌ایم و این تحولات به قدری سریع است که روز به روز بر تعداد نوآوری‌های این حوزه افزوده می‌شود.

تحولاتی که نه‌تنها جوامع انسانی را در زمینه‌های مختلف تحت تاثیر قرار داده، بلکه توانسته است موجبات ایجاد تحولاتی در زندگی عادی و روزمره انسان را نیز فراهم سازد. در جوامعی که امکان دسترسی به اطلاعات و یافتن آنها بیشتر فراهم باشد امکان رشد و توسعه نیز به مراتب بیشتر خواهد بود و البته کشور ما نیز از این قاعده مستنثی نیست. به عبارت دیگر برای این که ما نیز بتوانیم با دستیابی به فناوری‌های روز دنیا در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشرفت کنیم، باید همگام با دانش روز جهان حرکت کنیم که یکی از راه‌های آشنایی با فناوری‌های نوین و پیشرفته در این زمینه برپایی نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی است.

با توجه به اهمیت این موضوع از سالها پیش طرح برگزاری نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی تحت عنوان تله‌کام مورد توجه قرار گرفت که با هدف ایجاد فضایی مناسب برای تبادل اطلاعات و انتقال فناوری‌های پیشرفته در زمینه صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات و معرفی آخرین دستاوردها در این حوزه از سال 1379، همه ساله در کشور برگزار می‌شود. این نمایشگاه از پیشینه‌ای موفق و سابقه‌ای طولانی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادها و گردهمایی‌های مخابراتی برخوردار است. به عبارت دیگر برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی برای جمع‌آوری اطلاعات باارزشی از قابلیت‌‌ها، توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و نوآوری‌ها در این حوزه برای تکمیل ظرفیت‌های ارتباطی کشور خواهد بود.

نمایشگاه بین‌المللی ایران تله‌کام، بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه و رویدادی مهم در عرصه فناوری‌های مخابراتی و ارتباطی ایران است که برای چهارمین سال متوالی با حمایت رسمی ایرانسل به عنوان تنها حامی این نمایشگاه از 24 تا 27 آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. یکی از ویژگی‌های ایران تله‌کام 1390 در مقایسه با سال گذشته استقبال گسترده و بسیار خوب شرکت‌های داخلی و خارجی برای حضور در این نمایشگاه بود. به گفته لادن ملکی دبیر اجرایی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابراتی و اطلاع‌رسانی، با توجه به گستره حضور شرکت‌های داخلی و خارجی و حضور پررنگ علاقه‌مندان به محصولات و خدمات عرضه شده در این حوزه، امسال شاهد برپایی نمایشگاهی پربارتر بودیم که از نظر کیفی نیز از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار بود. در این نمایشگاه از تولیدات جدیدی در زمینه سیستم‌ها، تجهیزات و سرویس‌های ارتباطی و مخابراتی رونمایی شد.

عرضه سرویس تلویزیونی اینترنتی پس از تله‌کام

حضور چشمگیر گروه مخابرات ایران در تله‌کام 2011 را می‌توان نشانه ایجاد تحول در ارائه خدمات و مشتری‌مداری دانست.

شرکت مخابرات ایران نیز این نمایشگاه را فرصت خوبی برای بررسی و آشنایی با امکانات، تولیدات و تجهیزات داخلی دانسته و با ارائه سرویس‌های جدید مخابراتی در این نمایشگاه حضور یافته بود. به گفته صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در کشور ما برخلاف دیگر کشورها استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات کمتر مورد توجه بوده است و این در حالی است که معرفی و ارائه سرویس‌های جدید و جذاب در این زمینه می‌تواند نقش مهمی در بهبود جایگاه کشور در این زمینه داشته باشد.

نکته: یکی از ویژگی‌های ایران تله‌کام 1390 در مقایسه با سال گذشته، استقبال گسترده و بسیار خوب شرکت‌های داخلی و خارجی برای حضور در این نمایشگاه بود

همزمان با برگزاری این نمایشگاه شرکت مخابرات نیز از چهار طرح جدید خود رونمایی کرد. سایت جدید شرکت مخابرات ایران با قابلیت‌های Web2 و سامانه ارزیابی و نظارت بر رسانه‌های کشور که جایگزین مجموعه بریده جراید شرکت مخابرات خواهد شد از جمله طرح‌های رونمایی شده شرکت مخابرات بودند. همچنین شرکت مخابرات در تله‌کام دوازدهم، نشریه الکترونیکی آنلاین و امکان نظرسنجی الکترونیکی از طریق سامانه ارسال پیامک به مخاطبان را نیز به عنوان طرح‌های جدید این شرکت معرفی کرد و به نمایش گذاشت. همچنین مدیرعامل شرکت مخابرات از عرضه سرویس تلویزیون اینترنتی (Iptv) پس از برگزاری تله‌کام دوازدهم خبر داد. در این نمایشگاه امکانات Iptv به علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان معرفی شد و با توجه به این که قرار است به زودی این سرویس جدید تلویزیونی با کمک صدا و سیما عرضه شود، شرکت مخابرات ایران در تقویم فعالیت‌های خود، سال جاری را سال واگذاری تلویزیون اینترنتی نامگذاری کرده است. معرفی این خدمات نشان می‌دهد خوشبختانه در سال‌های اخیر زیرساخت‌های توسعه ارتباطات در کشور بخوبی فراهم شده است.

حضور پررنگ نوکیا در تله‌کام دوازدهم

نوکیا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در عرصه تولید تجهیزات ارتباطی و مخابراتی، همچون سال‌های گذشته در ایران تله‌کام جدیدترین محصولات و آخرین نوآوری‌های خدماتی خود را به معرض نمایش گذاشت. این شرکت ایستگاه‌های مختلفی را برای نمایش محصولات و فناوری‌ها و معرفی آنها به بازدیدکنندگان از این نمایشگاه در نظر گرفته بود و بازدیدکنندگان از غرفه اختصاصی نوکیا این شانس را داشتند تا بتوانند با محیط کاربری روان و تجربه لمسی Swipe در جدیدترین محصول نوکیا یعنی گوشی‌های N9 آشنا شوند و استفاده از این فناوری جدید را تجربه کنند. در ایستگاه دیگر نوکیا که به معرفی فناوری NFC اختصاص یافته بود، بازدیدکنندگان می‌توانستند با نحوه عملکرد این فناوری در بلندگوهای استریوی بی‌سیم و همچنین گوشی‌های N9 نوکیا و گوشی‌های سری سیمبین موسوم به Belle آشنا شوند. در ایستگاه نوکیا، فضایی به بازی Angry Bird که این روزها مورد توجه بسیاری از کاربران گوشی‌های تلفن همراه است اختصاص یافته بود و بازدیدکنندگان می‌توانستند انجام این بازی را از طریق گوشی‌های N9 نوکیا که به یک نمایشگر LCD متصل می‌شد،‌ تجربه کنند. در ایستگاه نرم‌افزاری نوکیا نیز بازدیدکنندگان با پورتال جدید نرم‌افزاری این شرکت در سایت فارسی نوکیا آشنا می‌شدند. این پورتال امکان دانلود برنامه گفت‌وگوی اینترنتی e-buddy و نصب آن را در گوشی‌های تلفن همراه در اختیار علاقه‌مندان به نرم‌افزارهای ارتباطی قرار می‌دهد.

معرفی سرویس‌های جدید ایرانسل

ایرانسل، حامی تله‌کام دوازدهم نیز در این نمایشگاه با دستی پر حاضر شده بود. این شرکت در تله‌کام 2011، 24 محصول و سرویس خدماتی جدید خود در حوزه تلفن همراه و وایمکس را که چند روز پیش از آغاز به کار نمایشگاه معرفی کرده بود، در معرض دید علاقه‌مندان گذاشت. پورتال برنامه‌های کاربردی تحت عنوان 4‌سوی ایرانسل، تبلیغات هوشمند، اعلام دسترسی، پیامک صوتی، کیف پول همراه، تلفن اینترنتی وایمکس، تماس تصویری، چتر وایمکس، مودم بی‌سیم، سرویس جدید ارسال شارژ، بانکداری همراه، سرویس سلامت و رمز یکبار مصرف ازجمله این محصولات و خدمات بودند که در این نمایشگاه معرفی شد. پیامک کوتاه صوتی خدمت جدیدی از ایرانسل است. برای استفاده از این امکان جدید یک تلفن گویا در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد تا در مدت 60 ثانیه پیامک صوتی خود را از طریق پیام کوتاه، پیام چندرسانه‌‌ای یا زنگ تلفن به دیگر مشترکان ایرانسل و همچنین سایر اپراتورها ارسال کنند. چتر وایمکس همان‌طور که از نامش پیداست ازجمله محصولات جدیدی بود که بیش از دیگر محصولات مورد توجه علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفت. این سرویس خلأ موجود در امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت بی‌سیم را در محیط‌های عمومی برداشته و از این رو می‌توان آن را گام جدیدی در توسعه شاخص‌های ارتباطی کشور برشمرد.

همچنین شرکت ایرانسل در تله‌کام 2011، محصول جدید دیگری با عنوان کیف پول همراه را نیز معرفی کرد. در حقیقت این کیف پول همراه همان حساب یا کارت متناظر با شماره تلفن همراه در بانک است که از امکاناتی شبیه به کیف پول واقعی شما برخوردار است. ایرانسل اعلام کرده است به زودی یک مودم جیبی که قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وایمکس و بدون نیاز به برق شهری را برای کاربران فراهم می‌کند به بازار عرضه خواهد کرد. این مودم که از طریق کابل USB قابل شارژ است قابلیت استفاده همزمان چند کاربر را نیز دارد.

فرانک فراهانی‌جم / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها