سرماخوردگی و آلرژی را نباید با سینوزیت اشتباه گرفت

با سینوزیت کنار نیایید

سینوزیت از آن دست بیماری‌هایی است که خیلی‌ها بخصوص در فصل سرما به آن دچار می‌شوند. جالب آن که بسیاری از افراد با این بیماری، به نوعی همزیستی رسیده و گمان می‌کنند که باید همیشه آن را تحمل کنند و با عوارضش که با گرفتگی و ترشحات عفونی بینی و درد و فشار در ناحیه سر و صورت همراه است، کنار بیایند.
کد خبر: ۴۴۰۷۷۴

عفونی شدن سینوس‌ها یا حفره‌های خالی در استخوان‌های جمجمه و صورت که می‌تواند به دنبال سرماخوردگی، حساسیت یا انحراف تیغه بینی اتفاق بیفتد، از طریق معاینات کلینیکی و البته سی‌تی‌اسکن قابل تشخیص است و با دارو و جراحی لاپاروسکوپی درمان می‌شود.

متخصصان هشدار می‌دهند در صورت عدم درمان سینوزیت حاد یا مزمن، عفونت ناشی از این بیماری می‌تواند شخص را دچار عفونت‌های چشمی، مشکلات مغزی یا حتی سکته مغزی کند.

دکتر علی‌اصغر شیرازی، متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «جام‌جم» می‌گوید: سینوزیت به دنبال بروز التهاب در حفره‌های سینوسی کنار بینی اتفاق می‌افتد، حال عامل بروز آن می‌تواند یک سرماخوردگی ساده یا آلرژی باشد، ولی لزوما این دو عامل به معنای عفونی شدن سینوس‌ها و ابتلا به سینوزیت نیست و در شرایطی که یک عامل ویروسی یا میکروبی وارد سینوس‌ها بشود، باعث می‌شود که باکتری‌های طبیعی داخل سینوس‌ها رشد کند و فرد دچار گرفتگی و ترشحات عفونی بینی، درد و فشار در ناحیه سر و صورت شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی تاکید می‌کند: سینوزیت حاد معمولا پس از سرماخوردگی شروع می‌شود، یعنی علائمی چون آبریزش بینی، تب و بی‌حالی را بروز می‌دهد، اما این نشانه‌ها در شرایطی نشان‌دهنده سینوزیت هستند که طی 4 تا 5 روز رفع نشوند و به صورت ترشحات عفونی از بینی، فشار و درد در صورت، پیشانی و پشت چشم‌ها بروز کنند.

وی می‌افزاید: سینوزیت در کودکان با تب بالا نیز همراه است، اما دربروز سینوزیت مزمن که می‌تواند تحت تاثیر عوامل ناشناخته ایجاد شود، عواملی چون انحراف و پولیپ بینی، آلودگی و خشکی هوا و برخی بیماری‌های مادرزادی چون جابه‌جایی قلب (سندرم کارتاژنز) یا برخی مشکلات نازایی می‌توانند موثر باشند.

یک بیماری قابل درمان

دکتر شیرازی با تاکید بر این که عدم درمان سینوزیت می‌تواند به بروز آسیب‌هایی در چشم و مغز و حتی در مواردی سکته‌های مغزی منجر شود، می‌افزاید: مسلما تشخیص اولیه سینوزیت و تفکیک آن از سرماخوردگی‌های معمولی یا آلرژی‌ها به صورت کلینیکی و از طریق معاینه پزشک متخصص میسر است و در مراحل پیشرفته‌تر بهره‌گیری از تکنیک سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی لازم خواهد بود، با این حال، درمان یک سرماخوردگی که با چرکی شدن سینوس‌ها همراه نیست، نیاز به آنتی‌‌بیوتیک ندارد و صرفا می‌توان از مسکن‌ها و داروهای ضدگرفتگی بینی بهره گرفت.

این متخصص با تاکید بر مرطوب نگه داشتن هوا و بهره‌گیری از بخور و دستگاه‌های تصفیه هوا برای مبتلایان به سینوزیت، ادامه می‌دهد: اجتناب از مصرف دخانیات و دوری از دود سیگار نیز در درمان و کنترل بیماری نقش اساسی دارد. البته در مورد سینوزیت‌های حاد چرکی، قطعا درمان آنتی‌بیوتیکی لازم است.

دکتر شیرازی می‌گوید: در برخی موارد هم به درمان‌های جراحی از طریق لاپاروسکوپی برای رفع انحراف، پولیپ و تومورهای بینی نیاز است. البته درمان جراحی به معنای ایمنی شخص نسبت به ابتلای مجدد به سینوزیت‌های حاد نیست و امکان ابتلا به این نوع بیماری همیشه وجود دارد.

توجه به بهداشت بینی و دهان

دکتر شیرازی با تاکید بر این که کودکان و کهنسالان بیشتر در معرض سینوزیت و عفونت مجاری فوقانی بینی هستند، می‌افزاید: قرار داشتن در معرض دود سیگار و هوای آلوده در کنار بروز بیماری‌هایی که شخص را دچار نقص ایمنی می‌کنند، می‌تواند فرد را بیشتر در معرض این بیماری قرار دهد و با این‌که پیشگیری در ارتباط با این بیماری معنا ندارد، توجه به بهداشت بینی، سینوس‌ها و دهان یعنی شستشوی مرتب بینی، دندان‌ها و دهان و اجتناب از مصرف دخانیات می‌تواند در پیشگیری از سینوزیت موثر باشد.

وی با تاکید بر نقش تغذیه در کنترل این بیماری می‌گوید: مصرف منظم ویتامین‌ها، سبزیجات، میوه، حبوبات و ماهی نیز با تقویت سیستم ایمنی بدن، در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی‌ها و عفونت مجاری تنفسی موثر هستند، ضمن این که مرطوب نگه داشتن هوای خانه با استفاده از هواساز‌ها هم یکی از راهکارهای موثر خواهد بود.

پونه شیرازی ‌/‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها