عقاب جزو بزرگ‌ترین و نیرومندترین پرندگان جهان است و منظری مغرور و ترسناک با قدرت شکارگری بالا دارد. در عین حال عقاب، از خطر و خصوصا انسان، سخت گریزان است و بندرت به آدمی حمله می‌کند.عقاب سر سفید، نشان ملی آمریکاست و اگر خوب دقت کنیم، تناسب زیادی بین این کشور با نشان ملی آن می‌توان یافت.
کد خبر: ۴۳۸۱۲۰

آمریکا که بنا بر روایت مشهور، اتفاقی و بر اثر اشتباه کریستف کلمب، حدود 520 سال پیش کشف شد و تنها 235 سال سابقه استقلال دارد، کشور ی ویژه، شگفت و پرتناقضی است. [بر اساس روایت و اسناد مهم دیگری، در سال 889 میلادی (603 سال قبل از کریستف کلمب) و در دوران حکمرانی خلیفه مسلمان اسپانیا، عبدالله بن محمد، دریانورد مسلمانی به نام خشخاش بن سعید بن اسود از قرطبه اسپانیا، کاشف این سرزمین ناشناخته بوده است]

به قول نویسنده کتاب «آمریکاشناسی»، در طول تاریخ، بیشتر جوایز نوبل اقتصاد، نصیب اقتصاددانان آمریکایی شده است؛ ولی جای تعجب دارد که رکود و ورشکستگی اقتصادی دهه‌های 1930 و 2000 میلادی، پیش‌بینی نشده و نیمه پنهان بود. یا بسیاری از جوایز صلح نوبل به دولتمردان آمریکایی داده شده است، ولی بزرگ‌ترین خونریزی‌ها و جنگ‌ها در دنیا توسط آمریکا و در زمان ریاست و مدیریت این افراد، اتفاق افتاده است.

ماجرای تقابل نظام جمهوری اسلامی ایران و آمریکا هم به همین ویژگی‌ها و تناقض‌ها برمی گردد و ریشه‌های عمیقی دارد که از اولین روزهای شکل گیری نهضت امام خمینی(ره) خود را آشکار ساخت و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران تا امروز همچنان ادامه دارد.

از جمله فرازهای این رویارویی، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان سال 1358 بود. واقعه بی سابقه‌ای که از سوی معمار کبیر انقلاب اسلامی، «انقلاب دوم» نام گرفت و «انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول» ارزیابی شد.

شاید انقلاب دوم از این رو بزرگ‌تر از انقلاب اول ارزیابی شد که انقلاب اول، به فرو ریختن نظام وابسته به آمریکا منجر شد اما انقلاب دوم، هیمنه خود ابرقدرت روزگار یعنی آمریکا را در هم فروریخت. اگر انقلاب اول، منجر به سقوط نظام دیکتاتوری مورد حمایت آمریکا و غرب شد و جنبه داخلی داشت ولی انقلاب دوم، ابعادی فراملی داشت و نفی نظام سلطه را نوید می‌داد.

لانه جاسوسی آمریکا به تصرف دانشجویان پیرو خط امام درآمد و حدود 60 مأمور اطلاعاتی، امنیتی و کارمندان سفارت، 444 روز در اسارت بودند و آمریکا به رغم همه تهدیدات و ارعاب‌هایش و حتی حمله نظامی‌اش (ماجرای طبس) راه به جایی نبرد و ابهت این عقاب مغرور در هم شکسته شد.

ماجرای انقلاب اسلامی ایران و از جمله واقعه مهم تسخیر لانه جاسوسی ثابت کرد اگر دولت و ملتی، در مقابل حتی بزرگ‌ترین قدرت‌ها یکپارچه بایستد، آن هم با توکل به خداوند، پیروز میدان دولت و ملتی است که راست‌قامت، ایستاده است.

عقاب قدرتمند است و در میان پرندگان، عظیم‌الجثه اما از خطر و خصوصا انسان، سخت گریزان است.

آمریکا، این دولت عقاب‌نشان نیز چنین است، خصوصا آن‌که این عقاب پرهایش در حال ریختن است!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها