امکان مشارکت روس‌ها در طرح توسعه میدان نفتی چنگوله وجود دارد.
کد خبر: ۴۳۴۶۵۱

معاون وزیر نفت به دنبال درخواست وزیر انرژی روسیه پیشنهاد جدیدی را برای سرمایه گذاری گازپروم در صنعت نفت ایران مطرح کرد و گفت: امکان مشارکت این شرکت روسی در طرح توسعه میدان نفتی چنگوله وجود دارد.

احمد قلعه بانی در گفت‌وگو با مهر در باره اظهارات روز گذشته سرگئی اشماتکو وزیر انرژی روسیه مبنی بر تمایل گازپروم برای مشارکت در طرح توسعه میدان آذر، گفت: فرصت گازپروم روسیه برای مشارکت در طرح توسعه این میدان مشترک نفتی به پایان رسیده است.

وی با اعلام اینکه گازپروم برای مشارکت در طرح توسعه میدان آذر باید با پیمانکاران ایرانی این پروژه مذاکره کند، تصریح کرد: از نظر شرکت ملی نفت ایران فرصت گازپروم برای حضور در توسعه میدان آذر به پایان رسیده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح های نفتی به هیچ وجه منتظر شرکت های خارجی نمی مانیم، اظهار داشت: گازپروم روسیه در صورت تمایل می تواند در طرح توسعه سایر پروژه های شرکت ملی نفت ایران مشارکت داشته باشد.
 
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت با بیان اینکه طرح توسعه میدان مستقل نفتی چنگوله یکی از طرح های پیشنهادی به گازپروم روسیه برای مشارکت و سرمایه گذاری است، تاکید کرد: ذخایر این میدان نفتی در مقایسه با آذر به مراتب قابل توجه تر است.
 
قرارداد طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر 19 مهر ماه امسال توسط شرکت ملی نفت ایران به کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران داخلی واگذار شد.
 
بر اساس این قرارداد، یک میلیارد و 900 میلیون دلاری باید این میدان مرزی به صورت زودهنگام در مدت 36 ماه آینده با ظرفیت تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت توسعه یابد و در نهایت تولید میدان آذر به روزانه 65 هزار بشکه برسد.
 
میدان نفتی آذر سال 1384 با مشارکت شرکت های «استات اویل هیدروی» نروژ و «لوک اویل» روسیه در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهران در استان ایلام با ذخیره قابل برداشت 400 تا 650 میلیون بشکه نفت خام کشف شد.
 
با توجه به اینکه قرارداد «استات اویل هیدرو» و «لوک اویل» در بلوک نفتی آذر از نوع «اکتشاف – توسعه» امضا شده بود این کنسرسیوم از این امتیاز شرکت ملی نفت ایران برخوردار بود که توسعه میدان را در اختیار بگیرد.
 
در نهایت پس از نزدیک به دو سال مذاکره بنا به دلایل نامشخصی کنسرسیوم روسی – نروژی از طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر انصراف دادند و مذاکرات با سایر پیمانکاران داخلی و خارجی آغاز شد.
 
در بین شرکت های علاقمند به توسعه میدان آذر یکی از شرکت ها گازپروم روسیه بود که در سه سال گذشته مذاکرات متعددی با این غول گاز جهان برای توسعه میدان مشترک نفتی آذر (مشترک با بدرای عراق) انجام شد که در نهایت هفته گذشته روسها رسما از توسعه آذر کنار گذاشته شدند.

در مدت سه سال گذشته گازپروم روسیه هیچگاه  به طور شفاف مواضع و سیاست خود را در قبال توسعه میدان نفتی آذر اعلام نکرد و به عبارت دیگر با وقت کشی مانع تعیین تکلیف توسعه این میدان نفتی توسط ایران شد.
 
از سوی دیگر در حالی شرکت ملی نفت ایران مشغول مذاکره با گازپروم بود که این شرکت روسی بهمن ماه سال 1388 در قالب کنسرسیومی متشکل از شرکت دولتی نفت ترکیه (پی.تی.ای.او) و «کوگاز» کره جنوبی قرارداد نیمه مشترک آذر (میدان بدرا) را با وزارت نفت عراق امضا کرد.
 
بر این اساس این کنسرسیوم بین المللی قصد دارند تا پایان سال 2013 میلادی روزانه تا سقف 15 تا 20 هزار بشکه نفت خام برای عراق از محل توسعه میدان مشترک نفتی با ایران تولید داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها