موتور بخش خصوصی در حوزه نان و آرد با هدفمندی یارانه‌ها روشن شده است

هدفمندی، مصرف آرد را 28 درصد کاهش داد

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی گفت: با اجرای هدفمندی یارانه آرد و نان، مصرف در بخش‌های مختلف زنجیره گندم، آرد و نان 28 درصد کاهش یافته است. احمد عبدوس در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» افزود: با واقعی شدن قیمت آرد و افزایش نرخ نان شاهد بهینه شدن مصرف آرد و گندم بوده‌ایم که همین امر میزان ضایعات نان و تقاضا برای آرد مصرفی را کاهش داده است. وی افزود: پیش از اجرای طرح هدفمندی، نانوایی‌ها دارای سهمیه آرد دولتی بودند که در انتخاب نوع آرد دخیل نبودند اما در حال حاضر نانواها در انتخاب نوع آرد و کارخانه آرد، دارای اختیار هستند و می‌توانند آرد با کیفیت خریداری کنند.
کد خبر: ۴۲۰۱۶۶

عبدوس با اشاره به فضای رقابتی ایجاد شده بین نانواها گفت: نانواها در حال حاضر با توجه به چنین فضایی مجبورند برای حفظ مشتریان خود نان با کیفیت عرضه کنند. وی با اشاره به ارتقای سطح کیفی آرد تولید شده توسط کارخانه‌های تولید آرد تصریح کرد: پیش از این خرید گندم به صورت انحصاری توسط شرکت بازرگانی دولتی انجام می‌شد اما اکنون برای خرید گندم بخش خصوصی و کارخانه‌های تولید آرد ورود پیدا کرده و می‌توانند به طور مستقیم گندم مرغوب را از کشاورزان خریداری کنند. طبیعی است که کارخانه‌های تولید آرد نیز در چنین فضای رقابتی باید آرد با کیفیت به نانوایان عرضه کنند.

عبدوس گفت: تاکنون از کشاورزان گندمکار توسط شرکت بازرگانی دولتی حدود 4 میلیون و 845 هزار تن گندم خریداری شده است که برآورد می‌شود حدود یک‌میلیون و 200 هزار تن نیز توسط بخش خصوصی خریداری شده باشد.

معاون شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد: بحث ارتقای تولید و مصرف در زنجیره گندم، آرد و نان پروسه‌ای است که از مزرعه تا سفره مردم را شامل می‌شود و با برنامه‌هایی که دیده شده تلاش می‌شود تا معدل کیفی گندم تحویلی به کارخانه‌ها با استفاده از گندم‌های استان‌های مختلف و اختلاط واریته‌ها و همچنین ذخیره‌سازی آن در سیلو‌ها و انبار‌های مناسب افزایش یابد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه بخش اعظم وظایف و تکالیف دولت در ذخیره‌سازی گندم در حال حاضر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و نهضت سیلوسازی توسط این بخش از ثمرات آن است که باعث کاهش معضلات ذخیره‌سازی گندم از سوی دولت شده است.

به گفته عضو هیات‌مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران، کاهش معنادار عملیات حسابداری و ریالی فرآیند تولید آرد، ایجاد رقابت در میان تولیدکنندگان آرد، بسترسازی برای ارتقای کیفیت گندم، استفاده از توان مالی بخش خصوصی در زمینه خرید و حمل و نقل گندم، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در این بخش، ارتقای فناوری ماشین آلات کارخانجات آردسازی و تشویق کشاورزان به کاشت و تولید گندم با‌کیفیت از جمله مهم‌ترین ثمرات واگذاری تصدیگری‌های دولت به سایر بخش‌های اجرایی به شمار می‌رود.

عبدوس با تاکید بر این‌که دولت باید از کارهای تصدیگری رهایی یافته تا بتواند به نقش اصلی خود که همان وظایف نظارتی و حاکمیتی است برسد، تاکید کرد: در هر بازاری عرضه و تقاضا حرف اول را می‌زند و تعیین‌کننده شاخص‌هاست که این امر تا قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بازار گندم و آرد و نان کشور وجود نداشت، ولی خوشبختانه در حال حاضر شاهد رقابت بر اساس عرضه و تقاضا در این بازار هستیم.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران یادآور شد: اصناف و صنایع غذایی فعال در زمینه تولید فرآورده‌های حاصل از گندم مانند ماکارونی، بیسکویت، نشاسته، گلوکز و شیرینی که قبلا آرد خود را به صورت سهمیه‌ای از دولت دریافت می‌کردند، درحال حاضر تامین آرد مصرفی به خودشان واگذار شده تا آرد مورد نیازشان را به‌صورت مستقیم از کارخانجات آردسازی تهیه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها