معاون وزیر نیرو از تمهیدات جدید برای تامین برق مورد نیاز صنایع در تابستان خبرداد و گفت: تعیین روزهای تعطیل صنایع، انتقال مصارف به ساعات غیرپیک، تخفیف برای همراهی صنایع در تابستان، ورود 5 هزار مگاوات ظرفیت جدید و انجام تعمیرات نیروگاهی از جمله این تمهیدات است.
کد خبر: ۴۱۰۵۳۹

محمد بهزاد در گفتگو با مهر گفت: امسال خوشبختانه با توجه به تعمیرات خوبی که در واحدهای نیروگاهی انجام شده و برای اولین بار، این تعمیرات در فروردین ماه به اتمام رسیده است، وضعیت به لحاظ تامین برق مورد نیاز مردم نسبت به سال‌های گذشته بسیار مناسب‌تر است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: همچنین وزارت نیرو با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده، توانسته 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید را از پیک سال گذشته تا پیک امسال وارد مدار کند؛ بر همین اساس به نظر می‌رسد تمامی آمادگی‌ها در مجموعه صنعت برق کشور وجود دارد و به لحاظ وضعیت شبکه و مسائل فنی، شرایط خوبی حاکم است.

برنامه‌ای برای خاموشی نداریم

وی از وجود 50 هزار نفر نیروی آماده به کار در شبکه برق کشور خبرداد و تصریح کرد: این نیروها در 24 ساعت شبانه‌روز، در شبکه برق کشور، دیسپاچینگ ملی، برق‌های منطقه‌ای و سیستم‌های توزیع مستقر هستند و شرایط را تحت کنترل دارند. بر این اساس، با توجه به اینکه سال گذشته 41 هزار مگاوات را در پیک مصرف تجربه کرده‌ایم، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، هیچ برنامه‌ای  برای خاموشی نداریم؛ اگرچه تاکنون مورد خاصی را نیز در شبکه برق کشور پیش‌بینی نمی‌کنیم.

به گفته بهزاد، در این میان محدودیتی هم برای تامین برق واحدهای صنعتی وجود ندارد و برنامه‌ریزی‌ها به نحوی است که اگر مشکل فنی در شبکه بروز کند، در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام شود.

برنامه‌های تامین برق صنعتی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خاطرنشان کرد: امسال به صنایع توصیه شده است که مصارف خود را به غیر زمان پیک منتقل کنند. در این راستا، خوشبختانه هماهنگی میان وزارتخانه‌های نیرو و صنایع و معادن انجام شده و در مناطق نیز، کارگروه‌های فعال بین برق و صنعت مشغول کار هستند.

وی اظهار داشت: حتی مشخص شده است که هر کارخانه چه روزی از هفته تعطیل باشد؛ البته این تعطیلات چرخشی و گردشی است و برنامه‌ریزی‌ها به نحوی است که صنایع در چه ساعاتی از شبانه‌روز کار خود را متوقف و در روز ساعات دیگر هم با مدیریت، مصارف خود را کنترل کنند.

بهزاد خاطرنشان کرد: همچنین پروژه ممیزی انرژی در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی برق و کاهش تلفات در واحدهای صنعتی بزرگ اجرایی شده است تا تلفات این بخش از مشترکان شبکه برق کشور، کاهش یابد. 

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: یکی از روش‌هایی که به صنایع توصیه شده تا میزان برق مصرفی خود را کاهش دهند، بکارگیری دیزل‌ ژنراتورها و انجام تعمیرات و تعطیلات تابستانی در زمان اوج مصرف است. این طرح که از ابتدای خردادماه عملیاتی شده و تا پایان مردادماه هم ادامه می‌یابد، از راهکارهای مدیریت بار به منظور کاهش بار شبکه در ساعات اوج مصرف در طول تابستان است.

جزئیات تخفیف مصارف تابستانی صنعت

به گفته بهزاد، در این طرح، واحدهای صنعتی با دیماند بالا به نسبت میزان مشارکت در طرح از جمله تعداد روزهای همکاری، میزان کاهش پیک بار مصرفی و انرژی، از تسهیلات وزارت نیرو که شامل تحفیف بهای انرژی و دیماند است، برخوردار می‌شوند.

وی اظهار داشت: مصرف برق صنعتی کشور خوشبختانه با بکار بستن روش‌های بهینه‌سازی مصرف برق بعد از هدفمندی یارانه‌ها به نحو مناسبی کاهش داشته است و این کاهش، هم در پیک مصرف و هم در مصرف انرژی موثر بوده است.

به گفته معاون وزیر نیرو، به طور متوسط در فروردین‌ماه سالهای گذشته، 8 درصد در مصرف انرژی رشد را شاهد بوده‌ایم که امسال علاوه بر توقف رشد، میزان مصرف انرژی 4 درصد کاهش یافته است؛ بر این اساس محاسبات کاهش 12 درصدی مصرف انرژی در فروردین ماه سال جاری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد؛ همچنین مصرف انرژی در پیک مصرف سالهای قبل هم همواره 7 درصد را تجربه می‌کرد، اما هم اکنون علاوه بر اینکه پیک مصرف بالا نرفته بلکه 5 درصد هم کاهش یافته است؛ بنابراین در پیک مصرف نیز 12درصد کاهش را شاهد هستیم.

نرخ برق صنعتی بدون تغییر

بهزاد به مردم توصیه کرد که با توجه به نزدیک شدن به اوج گرما، مشترکان در بخش‌های صنعتی، خانگی، کشاورزی و عمومی رعایت اصول صرفه‌جویی و مدیریت را انجام دهند تا با توجه به کارهایی که در مجموعه وزارت نیرو و صنعت برق انجام شده و مدیریت خوبی که از سوی متشرکان پیش می‌آید، به اتفاق تابستان خوبی را سپری کنیم.

وی اظهار داشت: در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، نرخ‌های ترجیحی- تبعیضی برای بخش صنعت در نظر گرفته نشد؛ چراکه تغییری در نرخ صنایع نسبت به فاز اول انجام نشده است. به این معنا که همان نرخ متوسط صنایع که 40 تومان بود، بدون تغییر باقی ماند.

بهزاد گفت: برای حمایت جدی از صنایع، حتی یک ریال هم به نرخ برق صنعتی اضافه نشده است.

روایت بهزاد از قبوض برق صنعتی

معاون وزیر نیرو با اشاره به روند پرداخت قبوض برق از سوی واحدهای صنعتی، گفت: واحدهای صنعتی به موقع قبوض برق خود را پرداخت می‌کنند و البته بیشتر آنها هم برای این پرداختی‌ها از وزارت صنایع وام دریافت کرده‌اند؛ چراکه متوسط قیمت برق آنها در قبل از اجرای هدفمندی 20 تومان به ازای هر کیلووات ساعت بوده که بعد از اجرای قانون به 40 تومان رسیده است که به طور متوسط، صورتحساب آنها 2 برابر شده است.

وی اظهار داشت: صنایع نیز وام دریافت کرده و قبوض خود را پرداخت می‌کنند، البته برخی از آنها نیز با بهینه‌سازی مصارف خود، این مابه التفاوت را تا حد زیادی جبران کرده‌اند.

به گفته بهزاد، صنعتی‌ها قبوض برق خود را پرداخت می‌کنند و اگر مورد خاصی باشد، وارد مذاکره می‌شویم. البته اگر نیاز باشد، وزارت نیرو با توجه به نیازی که برای کارهای جاری و سرمایه‌گذاری به درآمد ناشی از پرداخت قبوض برق دارد، ممکن است وارد عمل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها