بانک مرکزی ارزان کرد،بازار واکنش نشان داد

سقوط 30 تومانی دلار آزاد

سقوط حدود 25 تا 30 تومانی نرخ دلار در بازار آزاد در روز سه شنبه، نخستین واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت ارز تا 24 ساعت آینده بود، ضمن اینکه این بانک امروز مجبور شده است نرخ دلار دولتی را کاهش دهد.
کد خبر: ۴۰۹۲۲۱

به گزارش مهر، در میدان فردوسی  که مرکز ارزفروشان تهران است نوسان قیمتی ارز ادامه دارد به نحوی که علیرغم برنامه ریزی بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی کردن نرخ ارز در بازار، همچنان نوسان قیمتی در این بازار کاملاً مشهود است.

امروز سه شنبه علیرغم کاهش 30 تومانی قیمت دلار در بازار آزاد، خریداران زیادی در صرافی‌ها و همچنین بازار آزاد ارز وجود ندارند و به نحوی می‌توان گفت که این بازار به سمت رکود پیش می‌رود.

یکی از واسطه گران و دلالان خرید و فروش انواع ارزهای معتبر از جمله دلار و یورو از وقوع رکود در بازار ارز در ماه‌های گذشته و به ویژه هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: نسبت به چند ماه قبل که بازار آرامی را داشته‌ایم، امروز دیگر مشتریان ما بسیار محتاط تر شده اند.

وی ادامه داد: این روزها کار و کاسبی چنگ زیادی به دل نمی‌زند و ما نمی توانیم مانند زمان‌های عادی در چند ماه گذشته مشتریانی را در بازار پیدا کنیم.

نرخ ارز همچنان چند نرخی است

در کنار صحبت‌های این واسطه بازار آزاد دلار، برخی دیگر از دلالان از هر گونه اظهار نظر در این خصوص خودداری می‌کنند و معتقد هستند که این گونه مسایل ارتباطی به آنها ندارد و خودشان نیز دچار مسایل و مشکلات فراوانی در کار تخصصی خود شده‌اند؛ بنابراین دولت و بانک مرکزی موظف است به ابهامات و مسایل به وجود آمده در بازار ارزهای معتبر پاسخ روشنی بدهد.

مشاهدات نشان می‌دهد که امروز برخی از صرافی‌های میدان فردوسی با نصب اطلاعیه‌ای پشت شیشه‌ای صرافی‌های خود جملات کاملاً‌ متفاوتی را درج کرده‌ اند به نحوی که به وضوح می‌توان مشاهده کرد که دو صرافی کنار هم در خصوص وضعیت بازار نظر متفاوتی دارند.

در این میان، در اطلاعیه یکی از صرافی‌ها قید شده است ارز مسافرتی موجود است و در اطلاعیه صرافی دیگر نوشته شده است ارز مسافرتی موجود نیست.

همچنین برخی دیگر از صرافی‌ها نیز به دلیل ادامه نوسانات در بازار ارز از درج قیمت انواع ارزهای معتبر و سکه در تابلوهای خود مانند ماه‌های گذشته خودداری می‌کند، ضمن اینکه از هرگونه اظهار نظر و پاسخ در مورد ابهامات این بازار نیز اظهار بی‌میلی می‌کنند.

با این حال برخی از صرافی‌ها با چسباندن کپی بخشنامه تاریخ ششم اردیبهشت سال جاری بانک مرکزی بر ورودی صرافی‌های خود به خریداران دلار نکاتی را از سوی بانک مرکزی یادآوری می‌ کنند.

در قالب این بخشنامه بانک مرکزی برخی از صرافی‌ها مشتریان خود را به مطالعه آن بخشنامه و سپس مطالبه ارز فرا می‌خوانند.

در بخش‌های مهمی از این بخشنامه آمده است: پرداخت ارز به مسافران و همراهان در صورت انجام سفر هوایی تا دو هزار دلار صورت می‌گیرد، همچنین پرداخت دلار برای انجام مسافرت زمینی نیز تا هزار دلار خواهد بود.

در بخش دیگری از بخشنامه تاکید شده است که ارز پرداختی به اشخاص مقیم نیز تا سقف هزار دلار خواهد بود، همچنین فروش ارز برای انجام سفر به کشور عراق نیز در بخشنامه بانک مرکزی ممنوع اعلام شده و در ادامه آمده است: فروش ارز صرفاً به خود مسافر و افراد تحت تکفل وی صورت می‌گیرد ضمن اینکه صرافی‌ها موظفند از فروش هرگونه ارز به آژانس‌های مسافرتی خودداری کنند.

در بخش دیگری از بخشنامه بانک مرکزی که صراف‌ها آن را به عنوان یک دستور قانونی در ورودی‌های صرافی‌های خود قرار داده‌اند، تاکید شده است که اسناد مسافر متقاضی دریافت ارز مهر می‌شود و حداقل یک ماه نیز باید از تاریخ آخرین مسافرت فرد متقاضی دریافت ارز گذشته باشد.

خرید و فروش ارز آزاد معذوریم

مشاهدات دیگر نشان می‌دهد که برخی از صرافی‌ها هم در ورودی‌های خود اطلاعیه‌ای را مبنی بر "به دستور بانک مرکزی از خرید و فروش ارز آزاد معذوریم" را هم نصب کرده‌اند.

قیمت ارز دولتی و آزاد در تابلوی صرافی ها

بررسی قیمت‌های درج شده بر تابلوی چند صرافی که اقدام به اعلام قیمت خرید و فروش انواع ارزهای معتبر کرده‌اند نیز نشان می دهند که امروز قیمت خرید دلار در صرافی‌ها 1174 تا 1175 تومان و قیمت فروش آن از 1176 تا 1177 تومان است.

همچنین قیمت خرید یورو نیز بین 1684 تا 1690 درج و قیمت فروش آن نیز بین 1695 تا 1687 تومان اعلام شده ، ضمن اینکه قیمت خرید پوند انگلیس نیز در تابلوی صرافی ها 1995 تومان و قیمت فروش آن هم 2020 تومان اعلام شده است.

البته با توجه به درج این قیمت‌ها بر روی تابلوی صرافی‌ها، دلالان بازار ارز قیمت فروش دلار را 1210 تا 1225 تومان اعلام می‌کنند و ضمن اعتراض نسبت به برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها طی روز گذشته مبنی بر افزایش قیمت دلار تا 1250 تومان گفتند در روز گذشته قیمت بازار آزاد دلار حداکثر تا 1240 تومان و آن هم برای دقایقی کوتاه افزایش یافت و در نهایت روی قیمت 1235 تومان ثابت ماند.

در همین حال، بانک مرکزی که چهارشنبه هفته گذشته برای کاهش اختلاف نرخ دلار دولتی و آزاد، قیمت این نوع ارز را 117 تومان افزایش داد، امروز سه شنبه برای مدیریت بازار مجبور شد 10 تومان از نرخ دولتی آن بکاهد. نرخ دلار در پایان روز دوشنبه در بازار آزاد تهران به 1250 تومان رسیده بود.

البته بانک مرکزی قیمت مرجع یورو را امروز 1678 تومان اعلام کرده است که نسبت به روز دوشنبه دو تومان کاهش نشان می دهد. در همین حال، نرخ مرجع پوند، دلار استرالیا، فرنک سوئیس و کرون نروژ امروز سه شنبه نسبت به روز دوشنبه با افزایش جزئی مواجه شده اند.

همچنین دلالان در خصوص اعلام رئیس کل بانک مرکزی در زمینه تک نرخی شدن دلار نیز اذعان کردند: با توجه به نوسانات ماه‌های گذشته به نظر نمی‌‌رسد که این بازار بخواهد به سمت تک نرخی شدن پیش برود، چرا که فعالان بازار توجه زیادی به برنامه‌های بانک مرکزی و دولت ندارند و در حال حاضر نیز هر چقدر که ارز بخواهید، ما به شما خواهیم فروخت.

نکته جالب در بازار امروز انواع ارزهای معتبر علاوه بر ادامه نابسامانی و بی‌اعتمادی بازار و همچنین عدم درج قیمت انواع سکه و ارز، در تابلوهای بیشتر صرافی‌هایی بوده است که برخی در تابلوی خود و در بخش مربوط به دلار و یورو درجه کرده اند که خریداریم!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها