آلودگی لیموترش‌های هرمزگان

رئیس جهاد کشاورزی هرمزگان از آلودگی 60 درصد باغات لیموترش این استان به آفت جاروک جادوگر خبر داد.
کد خبر: ۴۰۸۷۱۴

سید نصیر سیدمحمدی ضمن اشاره به بدهکاری 40 میلیارد ریالی جهاد کشاورزی به پیمانکاران بابت امحا 6000 هکتار باغات لیموترش، گفت: با وجود تمام تلاش‌های صورت‌گرفته هنوز 60 درصد باغات لیموترش باقیمانده در هرمزگان آلوده به جاروک جادوگر است.

سیدمحمدی به اعتبارات مصوب شده برای مبارزه با بیماری جاروک لیموترش اشاره کرد و افزود: طبق مصوبه هیات دولت مقرر شد تا از سال 87 سالانه 25 میلیارد ریال تا مدت 5 سال برای مبارزه با بیماری جاروک لیموترش به جهاد کشاورزی استان هرمزگان داده شود.

وی ادامه داد: در سال 87 مبلغ 25 میلیارد ریال و در سال 88 مبلغ 15 میلیارد ریال پرداخت شد ولی در سال 89 و 90 هیچ اعتباری تاکنون به جهاد کشاورزی استان برای مبارزه با این بیماری اختصاص داده نشده است.

وی گفت: استان هرمزگان رتبه اول کشور در تولید لیموترش را قبل از ورود بیماری جاروک داشت که این پتانسیل با همت مسوولان و بویژه کشاورزان می‌تواند جایگزین شود.

سیدمحمدی به متضرر شدن بیش از 10 هزار کشاورز در ورود این بیماری به باغات لیموترش استان اشاره کرد و بیان کرد: جهاد کشاورزی تاکنون توانسته با امحای 7000 هکتار از 19 هزار و 500 هکتار باغات لیموترش تا حدودی این بیماری را کنترل کند ولی همچنان 60 درصد باغات لیموترش باقیمانده آلوده هستند.

وی به امحای 2000 هکتار و مدیریت 4000 هکتار از باغات لیموترش استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در اجرای این طرح از پیمانکاران کوچک و بسیج سازندگی استفاده کردیم که مطالبات همه آنها همچنان باقیمانده است.

سیدمحمدی در خصوص چگونگی امحا و مدیریت باغات لیموترش ابراز کرد: عملیات امحا و مدیریت در چندین مرحله صورت می‌گیرد به این ترتیب که ابتدا درخت قطع شده و سپس زمین تسطیح و عملیات چاله‌زنی و جایگزینی درخت انجام می‌شود.

به گزارش مهر، استان‌های هرمزگان، کرمان، بوشهر و فارس از استان‌های درگیر مشکل بیماری جاروک جادوگر لیموترش هستند که طبق گفته استاندار هرمزگان مقرر شده تا هر 4 استاندار به اتفاق هم برای پیگیری اعتبارات مصوب و راه‌حل ممکن به خدمت رئیس‌جمهور برسند.

همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته تنها راه مبارزه با آفت جاروک جادوگر لیموترش استفاده از گونه‌های جایگزین و حفاظت قرنطینه‌ای از باغ‌های سالم در نقاط مختلف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها