گلبانگ ، یکی از برنامه‌های قدیمی رادیو ایران است که در آن ترانه‌های درخواستی شنوندگان پخش می‌شود. همیشه وقتی تماس‌های مردمی این برنامه را می‌شنیدم یک سوال در ذهنم تازه می‌شد.
کد خبر: ۴۰۷۸۶۸

افرادی که با برنامه مورد علاقه خود تماس می‌گیرند، چرا برای شنیدن ترانه محبوبشان راه ساده‌تری را انتخاب نمی‌کنند.

آنها باید چند ساعت پشت خط‌های مشغول سازمان صدا و سیما معطل بمانند. درخواستشان را مطرح کنند و در صف طولانی منتظران ترانه بمانند. اگر درخواستشان اجابت بشود (که با توجه به کثرت تماس‌ها احتمالش خیلی پایین است) به فاصله چند روز ترانه محبوبشان را می‌شنوند.

آنها به جای این که این راه پر پیچ و خم را طی کنند می‌توانند به یک فروشگاه فرهنگی سر بزنند و آلبوم مربوط به ترانه دلخواهشان را خریداری کنند.

چند روز پیش چشمم به متنی خورد که منسوب به چارلی چاپلین بود. بعد از خواندن این متن جواب سوالم را گرفتم. چارلی چاپلین در این متن بهترین لحظات زندگی را از دید خودش بیان می‌کند. مثلا یکی از آن لحظات این است:‌ از خواب بیدار شوی و ببینی که چند ساعت دیگه هم می‌توانی بخوابی! در یکی از بندهای این متن آمده: یکی از آن لحظات وقتی است که به آهنگ مورد علاقه‌ات از رادیو گوش بدهی.

حالا می‌فهمم که چرا آن شنوندگان محترم سختی تماس با برنامه را به جان می‌خرند و خودشان را به زحمت می‌اندازند. آن شنونده می‌خواهد ترانه مورد علاقه‌اش، نه تنها برای خودش بلکه برای همه کسانی که همراه رادیو هستند، پخش شود. این طوری وقتی ترانه‌اش را می‌شنود، حس می‌کند عضوی از یک دنیای بزرگ شده است.

دنیایی که در آن همه علاقه‌مندان به آن ترانه عضویت دارند. ترانه زبان مشترک همه آدم‌هایی می‌شود که در آن لحظه پای رادیو نشسته‌اند. رمز ماندگاری برنامه گلبانگ نیز در همین نکته نهفته است.

بیش از 12 سال است که گلبانگ هر روز بعد از اخبار ساعت 14، ترانه‌های درخواستی شنوندگانش را از رادیو ایران پخش می‌کند. چند سال پیش در یک نظرسنجی شنوندگان، رادیو گلبانگ را به عنوان محبوب‌ترین برنامه رادیو (پس از جمعه ایرانی)‌ انتخاب کردند.

البته وقتی این دو کار را مقایسه کنید، متوجه تفاوت‌هایشان می‌شوید. گلبانگ فقط یک مجری دارد. حال آن‌که جمعه ایرانی از بازیگران و مجریان زیادی بهره می‌برد. معصومه جدلی، تهیه‌کننده گلبانگ در طول این سال‌ها توانسته با حفظ ویژگی‌های اصلی برنامه مخاطبانش را حفظ کند.

صدای دلنشین مریم نشیبا که همچون همیشه آرام و مهربان سخن می‌گوید، جذابیت‌های گلبانگ را دو چندان می‌کند. او به درد دل شنوندگان گوش می‌دهد و به همه آنها اظهار محبت می‌کند.

گلبانگ با محوریت موسیقی‌ و آهنگ به بخشی از نیازهای شنوندگان رادیو پاسخ می‌گوید. همچنین با پخش بازخوردهای مردم به خوانندگان نشان می‌دهد که کدام ترانه‌شان با اقبال بیشتری مواجه شده است. گلبانگ را می‌توانید هر روز ساعت 15 از رادیو ایران بشنوید.

احسان رحیم‌زاده 
گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها